We kunnen eigenlijk wel stellen dat de Qashqai het merk Nissan weer goed op de kaart heeft gezet in Europa. Door de toenemende concurrentie in de (compacte) middenklasse konden de Japanners met de Almera en Primera geen grote vuist maken. Het roer moest om en de Qashqai moest het klusje gaan klaren. Nou, dat is gelukt! De Qashqai en grotere Qashqai+2 zijn sinds hun introductie in 2007 meer dan een miljoen keer verkocht.
Helemaal nieuw
Mazda had nog geen compacte SUV (of crossover) in de familie. De CX-7 en CX-9 zijn weliswaar fijne reisauto's maar simpelweg te groot en te prijzig voor de massa. Om echt een graantje mee te pikken moest er een kleiner broertje komen voor Jan Modaal. En zoals we gemerkt hebben ging die ontwikkeling niet over een nacht ijs, maar daar is een gegronde reden voor. De nieuwe CX-5 is volledig nieuw ontwikkeld volgens de SkyActiv-filosofie, waarbij efficiëntie in de breedste zin van het woord centraal staat. Het onderstel, de ophanging, motoren…elk boutje en onderdeel is nieuw. Daardoor is de CX-5 relatief licht en zuinig. Ook de rijeigenschappen profiteren van SkyActiv want door de lichte bouw laat de nieuwe telg zich verrassend goed sturen, zo hebben we in een eerste kennismaking kunnen concluderen.
20% bijtelling
Hoewel de Qashqai en CX-5 zo'n twintig centimeter in lengte verschillen – qua afmetingen zou een Qashqai+2 beter vergelijkingsmateriaal zijn geweest – en ook de motorisering niet helemaal op een lijn ligt zijn ze toch interessant voor een vergelijk. De Qashqai 1.6 en CX-5 2.0 met voorwielaandrijving zijn samen met de (kleinere) Mitsubishi ASX de enige compacte SUV/crossovers die nog tot de zomer in aanmerking komen voor 20% bijtelling. En laat die status nou bewezen wonderen doen. Het is ongetwijfeld ook één van de redenen waarom de CX-5 een vliegende start heeft gemaakt. Na de zomer vallen beide modellen weer in de 25% categorie en vormen ze rechtstreekse in dat opzicht concurrentie voor de eveneens populaire Kia Sportage en Hyundai ix35.
De Qashqai is sinds de facelift in 2010 nog steeds bij de tijd. Het strakke Europese design is vrij tijdloos en in de getoonde Connect Edition met donkere 18 inch lichtmetalen wielen staat de Qashqai er gewoon vlot bij. En dat hebben we lang niet van elke Nissan kunnen zeggen! Het 'Kodo'-design van de CX-5 is meer uitgesproken maar dat komt er bij een zwarte koets iets minder nadrukkelijk uit de verf. Met name de neus toont zich nu wat timide, terwijl je er bij een lichtere of felle kleur juist niet omheen kunt. Een kwestie van kleur bekennen, want de looks van de Mazda spreken zeker wel aan.
Fijne ergonomie
Met dat laatste wist de importeur van de Nissan Qashqai wel raad, want het interieur van het witte testexemplaar staat er gekleurd op, met roodlederen bekleding en stevige stoelen waar je meer 'op' dan ín zit. De strakke opzet van het dashboard blinkt uit in ergonomie. Of het nou om de klimaatregeling, stuurbediening of het overigens doodeenvoudig werkende Connect navigatiesysteem gaat, je vindt er zo je weg en dat is erg prettig. De middentunnel heeft daarbij handige vakjes en bakjes om je portemonee, sleutels en iPhone weg te leggen. Mazda kruipt met de CX-5 iets meer uit de schulp en trakteert op pianolak dashboardelementen en geribbeld kunststof inleg in het deurpaneel. De gebruikte materialen zijn net een tikkeltje 'zachtaardiger' dan die in de Nissan, al hebben we qua afwerkingskwaliteit op beide niets aan te merken. Verwacht geen 'Duitse' bedoening, maar gewoon een nette boel. Slim van Mazda is de keuze voor een hooggeplaatst touchscreen navigatiesysteem met TomTom software. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Dat brengt ons ook bij de lager gelegen bedieningsknop voor het systeem. Juist door de aanwezigheid van het aanraakscherm hebben we er nauwelijks gebruik van gemaakt. De Japanners wedden op twee paarden en willen beide opties aanbieden. Vooruit dan maar.
De zitpositie in de Mazda is lager in stellen dan de Qashqai en biedt meer zitcomfort doordat je in de stoel zakt. Op de achterbank is de CX-5 ook de ruimste en kriebelt de kruin niet tegen het dak zoals in de Nissan. Die laatste heeft in deze uitvoering standaard een groot panoramadak, wat veel extra licht geeft maar ook ruimte kost. En beenruimte om extra onderuit te zakken is er niet. Lekker als optie aanbieden, dat glas! De Qashqai+2 kan door zijn grotere afmetingen waarschijnlijk een passend weerwoord bieden tegen de nieuwbakken CX-5.
Soepele toerenmachines
We hebben al gezien dat de motorisaties van beide auto’s elkaar ontlopen; de Nissan heeft een ‘gewone’ 1.6 liter benzinemotor met 117 pk, de Mazda komt met een direct ingespoten tweeliter (SkyActiv)krachtbron voor de dag die 165 pk levert. Vanwege het kranige motorkarakter van de 1.6 uit de Qashqai kunnen we ’m echter niet zomaar afserveren. Het is een soepele krachtbron die prima voldoet om gewoon mee te komen. De haastige types zullen echter de hogere toeren moeten opzoeken, want dan heeft de 1.6 de meeste daadkracht. Ten gunste van de prestaties heeft Nissan de spatiering van de vijfversnellingsbak kort gehouden. Daardoor draait de motor wel relatief veel toeren op de snelweg en is zijn arbeidsgeluid op de achtergrond hoorbaar.
De tweeliter in de CX-5 is stiller en heeft door zijn grotere dosis peekaa’s en Newtonmeters logischerwijs minder aansporing nodig. Toch geldt ook voor deze machine dat op toeren de meeste energie vrijkomt. De zesversnellingsbak – die kort en ’bondig’ schakelt alsof je in een MX-5 zit! – maakt het mogelijk om heel schakellui te rijden want de nieuwe tweeliter vindt alles goed. De zesde versnelling is echter bedoeld om het verbruik op de snelweg te drukken; voor kordate inhaalacties dien je ook met de tweeliter een tandje terug te schakelen.
Zowel de Nissan als de Mazda zijn uitgerust met start/stop-techniek. Beide installaties werken probleemloos al herstart CX-5 met i-Stop duidelijk sneller. Het verbruik van het duo ontloopt elkaar tijdens de test niet zo; beiden laten ongeveer 1 op 13 voor zich noteren. Daarbij moet gezegd worden dat de Nissan op langere snelwegritten – door het ontbreken van een zesde versnelling – eerder iets meer brandstof consumeert. Duidelijk is in ieder geval dat de meer vermogende Mazda hier met de eer kan strijken en meer pk en cc's dus niet per se een hoger brandstofverbruik ten gevolge heeft.
Met het brandstofverbruik kunnen beide Japanners als crossover heel goed voor de dag komen. Maar hoe rijden ze? Beide modellen hebben een heel volwassen rijgedrag, waarbij de Qashqai lichter stuurt en strakker op de weg ligt. Niet dat dat meteen uitnodigt tot stevig doorrijden, want daarvoor mis je net wat pit en glijd je teveel van je stoel. De CX-5 helt meer dan de Qashqai maar houd je beter op je plaats. Qua rijcomfort doen ze niet veel voor elkaar onder al kan dat met de grotere wielen van de CX-5 in de duurdere GT-M uitvoering nog wel eens anders uitpakken.
Zoals gezegd staat in deze test de Qashqai 1.6 Connect Edition centraal. Een complete uitvoering met 18 inch lichtmetaal, navigatie, bluetooth, achteruitrijcamera, cruise control, parkeersensoren achter en het genoemde panoramadak. De Nissan-dealer rekent voor dit model 26.690 euro. De CX-5 rijden we in de voorlopig meest verkochte TS+ Plus met Lease Pack, die 29.990 euro kost. Naast 17 inch lichtmetaal, automatische airco, stoelverwarming, City Safety noodrem (tot 30 km/u) en dodehoekdetectie biedt Mazda tijdelijk voor niets ook bi-xenonverlichting, rijstrookdetectie, een grootlichtassistent en geintegreerde TomTom-navigatie aan. Het laat meteen zien dat de CX-5 qua veilige innovaties het meest bij de tijd is, want de Qashqai moet ze ontberen. Ook de qua uitrusting goed vergelijkbare Qashqai 2.0 liter Tekna (31.300 euro) biedt dergelijke opties niet. Als je niet veel waarde aan deze snuisterijen hecht staat de Nissan niet buitenspel.
Conclusie
Na een hernieuwde kennismaking met de Qashqai snappen wij weer waarom deze Nissan zo succesvol is; een eigentijdse uitstraling, het helder opgezette interieur met simpele bediening en een hoge, stoere zit, strakke rijeigenschappen voor een hele nette prijs is met recht een succesrecept. Wie strikt in de 20% klasse wil shoppen is nu met de CX-5 beter af gezien het grotere ruimte-aanbod, moderne snufjes en extra motorvermogen. Los van de bijtelling is de CX-5 een sterke speler in het segment met een prijsstelling die niet onder doet voor de vertegenwoordiging van Hyundai en Kia.
Schrijf een review