Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane

Nieuwe, bijtellingsvriendelijke motoren en een paar optische vernieuwingen. Dat is waar het om draait bij de vernieuwde Renault Mégane-reeks. De update slaat bij voorbaat aan gezien het aantal orders voor de wegenbelastingvrije dieselversie: ruim 7000. Hoewel deze volgende maand al in de showroom staat rijden we eerst met de TCe 115 benzine en dCi 130 dieselvariant.

Voor een facelift van de alweer uit 2008 stammende Renault Mégane is het nog net even te vroeg. Toch willen de Fransen niet stil zitten en wordt het motorgamma flink 'opgeschoond' met de nieuwe zuinige Energy-motoren, die de Mégane aan voorbeeldige verbruik- en uitstootcijfers helpen. De dCi 110 motorvariant is voor Nederland de belangrijkste. Met alweer de vijfde generatie 1.5 liter turbodiesel zijn de Mégane Coupe, Hatchback en Estate zo spaarzaam dat ze in aanmerking komen voor 14% bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting en BPM. Ook ná 1 juli, want de CO2-uitstoot bedraagt slechts 90 gram. In de Scenic bleek de motor al heel prettig in omgang. Hoe de dCi 110 het er in de Mégane vanaf brengt weten we volgende maand pas. Samen met 7000 andere Nederlanders trouwens, want de dealers hebben al flink wat leaserijders weten te strikken. Zo'n 85 procent daarvan kiest voor maximale ruimte met de Estate, die ruim 1600 liter bagageruimte combineert met prima hoofd- en beenruimte voor de inzittenden.

Energy dCi 130 en TCe 115
Wij reden de Estate met de Energy dCi 130 en die is ook nieuw, voor dat model althans. De 1.6 liter diesel kennen we al uit de Scenic en bevalt in de Mégane uitstekend: de viercilinder is erg stil, voelbaar op krachten vanaf 1500 toeren en toch verantwoord met brandstof. Echt een zeer verfijnde diesel. Maar omdat de dCi 110 door zijn nog lagere bijtelling bij voorbaat al de meest gewilde motorvariant zal zijn is de dCi 130 (met 20% bijtelling) vooral interessant voor auto-van-de-zaak-rijders die een caravan thuis hebben staan.

De particuliere Mégane-koper is het beste af met de nieuwe TCe 115 benzinemotor. De eerste Energy-telg is gebaseerd op de 1.6 16V (en niet op de bestaande TCe100!) hoewel dat eigenlijk te simpel gezegd is. Renault heeft veel aandacht besteed aan een efficiënte en onderhoudsvriendelijke opbouw van de motor. Zo is de rotatie van de turbo nieuw bedacht, wordt er een distributieketting toegepast, is de brandstof direct ingespoten en zet een start-/stopinstallatie de boel stil voor het stoplicht. Deze en nog enkele andere innovaties zorgen ervoor dat de TCe 115 niet alleen krachtig is in zijn soort (115 pk/190 Nm), maar ook - het wordt bijna saai - lekker zuinig kan zijn. Met een gemiddelde opgave van 5.3l/100 km schaart de Mégane zich in de top van het segment en schopt de turbomotor tegen de schenen van de Focus 1.0 Ecoboost en Hyundai i30 1.6 GDI.

Hoe veel de TCe 115 in de praktijk uit de brandstoftank consumeert moeten we je schuldig blijven, daarvoor is het heuvelige Spaanse landschap niet representatief genoeg. Wel leert de krachtbron zich kennen als een erg stille motor die voldoende kracht heeft. Hoewel de cijfers dat tegenspreken is het is wel zaak om te mikken op minimaal 1800 toeren. Onder die grens doet de turbo voelbaar nog niet mee en komt de Mégane moeizaam op gang. Dat kan bij het nemen van drempels in de tweede versnelling of een rotonde in het derde verzet soms even tegenwerken. Natuurlijk kun je hierop anticiperen door tijdig terug te schakelen, maar er is een 1.2 liter van een concurrerend Duits merk dat hier zijn hand niet voor omdraait, zullen we maar zeggen.

Omdat de gereden dCi 130 in een Estate met 'gewoon' onderstel was verpakt en de TCe 115 in een Hatchback met GT-Line, weten we nu ook dat het sportonderstel van die laatste aanmerkelijk stugger is, daar is niets 'Frans' aan. Het is zeker raadzaam om bij twijfel aan beide onderstelvarianten te beproeven. De standaard afstemming biedt veel meer (reis)comfort zonder dat de Mégane er van gaat zweven. Naar onze mening de lekkerste mix op de langere duur. Al smoelen die bumpers van de GT-Line wel erg goed hoor!

Racemonster
Voor de echte scheurneuzen heeft Renault natuurlijk nog de 'echte' GT met 180 pk turbomotor, die bepaalde elementen van het onderstel deelt met de RS, het heethoofd uit de familie. Die RS is nog een tandje harder en stond klaar voor actie op een circuit in de omgeving van Sevilla, en dan zijn wij niet de beroerdste om een paar rondetijden neer te zetten! De RS is evenals de andere Méganes subtiel vernieuwd. Nieuwe wielen, andere lakkleuren, een verse strip dagrijverlichting, hier en daar wat rode accenten (optioneel), nieuwe radio-systemen, andere bekledingsstoffen en zowel veilige als luxe uitrustingsmogelijkheden met onder meer bixenonverlichting, rijstrookdetectie en een grootlichtassistent vatten de update voor dit jaar samen.

Bovenal, en dat is natuurlijk het allerleukste, biedt de Mégane RS nu standaard meer vermogen. In navolging van de speciale serie op basis van de 'vorige' versie heeft elke Mégane 265 pk. Die 15 extra paarden zijn verstopt achter de knop van het ESP waarmee de sportmodus wordt geactiveerd. Tegelijkertijd laat het uitlaatsysteem meer van zich horen. Met name het verschil in sound is duidelijk waar te nemen, bij flinke acceleratie suist de boel een behoorlijk deuntje mee. Wat een blaaskaak! De tweeliterturbomotor maakt van de RS een serieus rappe jongen. De mannen van Renault Sport beloven een top van 255 km/u (doet het goed op de autobahn) en hebben een 0-100 tijd van zes seconden gemeten. Omdat de RS zijn vermogen rechtuit goed kwijt kan hoeven we daar niet aan te twijfelen. Wat een sensatie! In krappe bochten verdeelt het sperdifferentieel het vermogen effectief over de voorwielen zodat het ESP nauwelijks hoeft in te grijpen. Het 'diff' is echter alleen beschikbaar op de RS-en met Cup-onderstel. Standaard staat de scheurneus op het Sport-chassis en die moet dat missen. Daar krijg je wel iets meer bandenrook (...) en extra comfort voor terug. Zo’n Mégane RS is daardoor prima geschikt om dagelijks mee te rijden.

RS Monitor
Ongeacht welke RS-versie je neemt is de RS Monitor uit de optielijst een aanrader. Zodra je eenmaal weet hoe-ie werkt - het is even pielen met de knoppen achter het stuur - zie je precies hoeveel kracht er beschikbaar is, hoe het met de temperatuur van de techniek gesteld staat, hoeveel G-krachten je te verduren krijgt en wat je eventuele rondetijd is. Het laatste menuutje regisseert de gasrespons. Uit de handvol beschikbare standen is ‘Extreme’ de meest alerte en die mist zijn uitwerking niet: wat is die gele rakker dan giftig!

Prijzen
Uiteraard is zo'n heethoofd niet voor iedereen weggelegd. Ook niet als je weet dat de prijs - net geen 34 mille - echt heel interessant is. Het overgrote deel van de Méganes gaan de deur uit voor circa 22.790 euro, de prijs voor een dCi 110. De TCe 115 is met een vanafprijs van 20.490 euro slechts 1500 euro duurder dan de instapper met 1.6 16V 100 pk. Je hebt bovendien meteen het uitrustingsniveau Expression te pakken met onder meer een regen- en lichtsensor, cruise control, navigatie, een lederen stuur en 16 inch design wielen. Net als voorheen verwacht Renault ook veel van de BOSE-uitvoering die is uitgerust met een audio-systeem van dat merk en er door 17 inch lichtmetaal gelikt uit ziet.

Met de 2012-update voor de Mégane houdt Renault de rol van hun compacte middenklasser in het segment zoveel mogelijk op scherp. Dankzij de nieuwe motorgeneratie heeft de Mégane-reeks in navolging van de Scenic één van de beste papieren in het segment. Reken maar dat we deze modellen net als de Twingo veel meer op de weg gaan zien. Ondertussen zijn de Fransen alweer aan het aftellen naar de volgende introducties. De Mégane CC wordt op termijn ook bijgewerkt en later dit jaar volgt er een laatste opfrisser voor de Espace. Vergeet ook niet dat de elektrische ZOË is onthuld en de nieuwe Clio in Parijs het licht zal zien. Renault is back in business!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Hij staat in ieder geval beter op z'n 'poten' dan de Peugeot 508...

Voor de rest voor de verplichte velden: N.V.T.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

geen

Minpunten

geen
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
De megane coupe gt is een uitermate mooie snelle wagen met een geweldige wegligging. Hij is zowel snel als rustig te rijden. Rondom een heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Ik heb een Megane 3 cc privilege, het is een prachtige wagen en voldoet aan al mijn verwachtingen maar de raamrubbers zijn een ramp!! Het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Dit is een vervolg op mijn vorige review van 25 december 2011. De auto is nu bijna 26 maanden oud, hij heeft inmiddels alweer meerdere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Hallo, Ik heb deze Megane aangekocht 8 april 2010 en momenteel een 35.000km gereden.Gekozen voor een diesel cdi 85 pk met een 5 versnellingsbak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Zie mijn mening in eerdere review, ik ben absoluut niet positiever geworden. Maar naar aanleiding van een klacht over het motorgeluid heeft de garage de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Ik heb veel reviews gelezen over deze auto en ook heb ik bijna alle tests uit binnen en buitenland gezien en gelezen. Wij hebben gekozen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
De kwaliteit is zeer slecht. Ik hebdde auto gekocht voor hij in de showroom stond, zo uit de folder dus. Dit deed ik omdat ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Bezit deze auto sinds mei 2011, de auto bevalt totaal niet. Is zeer gevoelig voor wind, heeft een veel te hoog geluidsnivo (laat staan met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
mooie degelijke auto rijd mooi soepel, goede rij eigenschappen!! Goede service vd dealer. Tweede hans gekocht al ruim.5000 km.in 4 mnd tot nu toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
in het begin was ik blij goede auto echter na een paar weken wat trilt die auto in de stoelen naar de garage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Renault Megane (5 deurs) d.d. Maart 2011 mij ervaring met Renault Megane (5 deurs) het is een auto wat in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Sinds Februari 2010 in het bezit van de Megane 2.0 CVT. Auto bevalt prima al was deze na het monteren van de trekhaak een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Wij hebben sinds 2 maanden een Renault Megane Estate 1.4 TCE Bose uitvoering. OP dit moment hebben wij er ongeveer 3000 km mee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Ik ben zeer te vrede over de Megane, 1,6 / 100pk. benzine ( bj. 10-2009) echter kwam ik uit een diesel (clio) dus miste ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
het is een auto van een stuk stront eerste maand niks aan de hand maar toen eerst de brandstof pomp tot de elc ramen toen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Ik rij nu mijn 3e Renault en mijn 2e Megané en ik ben zeer tevreden met deze strakke Estate.Veel beter dan de vorige uitvoering1De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Auto trilt nog steeds en het wordt er niet beter op. Beste Dick (213.10.201.?). Mail me even op janr1007@hotmail.com. Ben benieuwd naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Een fraaie en comfortabele auto om in te rijden. Wel wat veel motorgeluid bij 120 km/u en hoger. Degelijkheid is belabberd (mijn eerste en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Na een BMW 118I.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Rijd vanaf 1984 RENAULT en deze Estate is de slechtste ervaring in al die jaren. De trillingen in de auto zijn door dealer aanvankelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Vanaf februari 2010 in bezit. Vanaf dag 1 trillingen in stoel en chassis. Dealer nam klacht aanvankelijk serieus. Bandenwissel, uitlijnen, balanceren op de auto. Geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Eind september 2009 nieuwe Megane estate 1.5 dci 90pk gekregen. Na bijna 1 jaar 50.000 km op de klok. Als de auto rijdt, is ie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Nu bijna 3 maanden in het bezet van een Megane Estate TCE130. Bevalt erg goed, enigste wat me tegenvalt is rumoer van de banden op bepaalde.. Lees volledige review.
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Wat een maandagmorgen monster is deze wagen. 2,5 jaar geleden nieuw aangeschaft en hij staat doorgaans meer bij de garage dan dat ik er in rij. Even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Ik heb sinds een paar maanden de megane estate 130 TCE Hij bevalt prima . Alleen bij het opschakelen en dan wel in het toeren gebied 2000-2500 hoor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Heb bijna 20 jaar verschillende Citroen gereden nooit grote problemen gehad...rij nu een half jaar een renault megane , naar 4 maanden bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Ik heb sinds januari 2010 een megane estate met 1.6/110pk motor. Is meer dan voldoende in Nederland. Veel goede reacties over het uiterlijk van de.. Lees volledige review.
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Ik heb nu ruim 2 maanden deze auto en hij rijdt voortreffelijk. Hij is zuinig (5.5 l/100km), stil en mooi. Radio is prima en heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
ik rijd al 2 jaar eem megane 1.9 dci privilege de luxe nu 210000 km op de teller gekocht met 140000 km zonder onkosten en problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Beste papieren voor 'opgeschoonde' Renault Mégane
Ik rij nu twee weken in de Dynamique 1.9 dci estate. De eerste keer dat ik Renault rij. Tot nu toe een fijne en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5