Voor een facelift van de alweer uit 2008 stammende Renault Mégane is het nog net even te vroeg. Toch willen de Fransen niet stil zitten en wordt het motorgamma flink 'opgeschoond' met de nieuwe zuinige Energy-motoren, die de Mégane aan voorbeeldige verbruik- en uitstootcijfers helpen. De dCi 110 motorvariant is voor Nederland de belangrijkste. Met alweer de vijfde generatie 1.5 liter turbodiesel zijn de Mégane Coupe, Hatchback en Estate zo spaarzaam dat ze in aanmerking komen voor 14% bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting en BPM. Ook ná 1 juli, want de CO2-uitstoot bedraagt slechts 90 gram. In de Scenic bleek de motor al heel prettig in omgang. Hoe de dCi 110 het er in de Mégane vanaf brengt weten we volgende maand pas. Samen met 7000 andere Nederlanders trouwens, want de dealers hebben al flink wat leaserijders weten te strikken. Zo'n 85 procent daarvan kiest voor maximale ruimte met de Estate, die ruim 1600 liter bagageruimte combineert met prima hoofd- en beenruimte voor de inzittenden.
Energy dCi 130 en TCe 115
Wij reden de Estate met de Energy dCi 130 en die is ook nieuw, voor dat model althans. De 1.6 liter diesel kennen we al uit de Scenic en bevalt in de Mégane uitstekend: de viercilinder is erg stil, voelbaar op krachten vanaf 1500 toeren en toch verantwoord met brandstof. Echt een zeer verfijnde diesel. Maar omdat de dCi 110 door zijn nog lagere bijtelling bij voorbaat al de meest gewilde motorvariant zal zijn is de dCi 130 (met 20% bijtelling) vooral interessant voor auto-van-de-zaak-rijders die een caravan thuis hebben staan.
De particuliere Mégane-koper is het beste af met de nieuwe TCe 115 benzinemotor. De eerste Energy-telg is gebaseerd op de 1.6 16V (en niet op de bestaande TCe100!) hoewel dat eigenlijk te simpel gezegd is. Renault heeft veel aandacht besteed aan een efficiënte en onderhoudsvriendelijke opbouw van de motor. Zo is de rotatie van de turbo nieuw bedacht, wordt er een distributieketting toegepast, is de brandstof direct ingespoten en zet een start-/stopinstallatie de boel stil voor het stoplicht. Deze en nog enkele andere innovaties zorgen ervoor dat de TCe 115 niet alleen krachtig is in zijn soort (115 pk/190 Nm), maar ook - het wordt bijna saai - lekker zuinig kan zijn. Met een gemiddelde opgave van 5.3l/100 km schaart de Mégane zich in de top van het segment en schopt de turbomotor tegen de schenen van de Focus 1.0 Ecoboost en Hyundai i30 1.6 GDI.
Hoe veel de TCe 115 in de praktijk uit de brandstoftank consumeert moeten we je schuldig blijven, daarvoor is het heuvelige Spaanse landschap niet representatief genoeg. Wel leert de krachtbron zich kennen als een erg stille motor die voldoende kracht heeft. Hoewel de cijfers dat tegenspreken is het is wel zaak om te mikken op minimaal 1800 toeren. Onder die grens doet de turbo voelbaar nog niet mee en komt de Mégane moeizaam op gang. Dat kan bij het nemen van drempels in de tweede versnelling of een rotonde in het derde verzet soms even tegenwerken. Natuurlijk kun je hierop anticiperen door tijdig terug te schakelen, maar er is een 1.2 liter van een concurrerend Duits merk dat hier zijn hand niet voor omdraait, zullen we maar zeggen.
Omdat de gereden dCi 130 in een Estate met 'gewoon' onderstel was verpakt en de TCe 115 in een Hatchback met GT-Line, weten we nu ook dat het sportonderstel van die laatste aanmerkelijk stugger is, daar is niets 'Frans' aan. Het is zeker raadzaam om bij twijfel aan beide onderstelvarianten te beproeven. De standaard afstemming biedt veel meer (reis)comfort zonder dat de Mégane er van gaat zweven. Naar onze mening de lekkerste mix op de langere duur. Al smoelen die bumpers van de GT-Line wel erg goed hoor!
Racemonster
Voor de echte scheurneuzen heeft Renault natuurlijk nog de 'echte' GT met 180 pk turbomotor, die bepaalde elementen van het onderstel deelt met de RS, het heethoofd uit de familie. Die RS is nog een tandje harder en stond klaar voor actie op een circuit in de omgeving van Sevilla, en dan zijn wij niet de beroerdste om een paar rondetijden neer te zetten! De RS is evenals de andere Méganes subtiel vernieuwd. Nieuwe wielen, andere lakkleuren, een verse strip dagrijverlichting, hier en daar wat rode accenten (optioneel), nieuwe radio-systemen, andere bekledingsstoffen en zowel veilige als luxe uitrustingsmogelijkheden met onder meer bixenonverlichting, rijstrookdetectie en een grootlichtassistent vatten de update voor dit jaar samen.
Bovenal, en dat is natuurlijk het allerleukste, biedt de Mégane RS nu standaard meer vermogen. In navolging van de speciale serie op basis van de 'vorige' versie heeft elke Mégane 265 pk. Die 15 extra paarden zijn verstopt achter de knop van het ESP waarmee de sportmodus wordt geactiveerd. Tegelijkertijd laat het uitlaatsysteem meer van zich horen. Met name het verschil in sound is duidelijk waar te nemen, bij flinke acceleratie suist de boel een behoorlijk deuntje mee. Wat een blaaskaak! De tweeliterturbomotor maakt van de RS een serieus rappe jongen. De mannen van Renault Sport beloven een top van 255 km/u (doet het goed op de autobahn) en hebben een 0-100 tijd van zes seconden gemeten. Omdat de RS zijn vermogen rechtuit goed kwijt kan hoeven we daar niet aan te twijfelen. Wat een sensatie! In krappe bochten verdeelt het sperdifferentieel het vermogen effectief over de voorwielen zodat het ESP nauwelijks hoeft in te grijpen. Het 'diff' is echter alleen beschikbaar op de RS-en met Cup-onderstel. Standaard staat de scheurneus op het Sport-chassis en die moet dat missen. Daar krijg je wel iets meer bandenrook (...) en extra comfort voor terug. Zo’n Mégane RS is daardoor prima geschikt om dagelijks mee te rijden.
RS Monitor
Ongeacht welke RS-versie je neemt is de RS Monitor uit de optielijst een aanrader. Zodra je eenmaal weet hoe-ie werkt - het is even pielen met de knoppen achter het stuur - zie je precies hoeveel kracht er beschikbaar is, hoe het met de temperatuur van de techniek gesteld staat, hoeveel G-krachten je te verduren krijgt en wat je eventuele rondetijd is. Het laatste menuutje regisseert de gasrespons. Uit de handvol beschikbare standen is ‘Extreme’ de meest alerte en die mist zijn uitwerking niet: wat is die gele rakker dan giftig!
Prijzen
Uiteraard is zo'n heethoofd niet voor iedereen weggelegd. Ook niet als je weet dat de prijs - net geen 34 mille - echt heel interessant is. Het overgrote deel van de Méganes gaan de deur uit voor circa 22.790 euro, de prijs voor een dCi 110. De TCe 115 is met een vanafprijs van 20.490 euro slechts 1500 euro duurder dan de instapper met 1.6 16V 100 pk. Je hebt bovendien meteen het uitrustingsniveau Expression te pakken met onder meer een regen- en lichtsensor, cruise control, navigatie, een lederen stuur en 16 inch design wielen. Net als voorheen verwacht Renault ook veel van de BOSE-uitvoering die is uitgerust met een audio-systeem van dat merk en er door 17 inch lichtmetaal gelikt uit ziet.
Met de 2012-update voor de Mégane houdt Renault de rol van hun compacte middenklasser in het segment zoveel mogelijk op scherp. Dankzij de nieuwe motorgeneratie heeft de Mégane-reeks in navolging van de Scenic één van de beste papieren in het segment. Reken maar dat we deze modellen net als de Twingo veel meer op de weg gaan zien. Ondertussen zijn de Fransen alweer aan het aftellen naar de volgende introducties. De Mégane CC wordt op termijn ook bijgewerkt en later dit jaar volgt er een laatste opfrisser voor de Espace. Vergeet ook niet dat de elektrische ZOË is onthuld en de nieuwe Clio in Parijs het licht zal zien. Renault is back in business!
Schrijf een review