Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30

Zonder ook maar een kilometer gereden te hebben wisten we het al: de Koreanen mogen trots zijn op hun nieuwe Hyundai I30 . Het is immers niet vanzelfsprekend dat de CEO van Volkswagen AG ten tijde van de officiële presentatie op de IAA Frankfurt hoogstpersoonlijk een kijkje in de auto kwam nemen én zichtbaar onder de indruk was. Kunnen we hem gelijk geven?

De nieuwe Hyundai I30 moet net als de i40 het laatste visitekaartje zijn voor de groei en kwaliteitsslag die het merk de afgelopen jaren in gang heeft gezet. Als dan de topman van het Volkswagen-concern met een aantal medewerkers ook nog eens na de officiële presentatie de auto uitgebreid komt inspecteren én ‘jaloerse’ opmerkingen maakt over onder meer de stuurverstelling, zijn de Koreanen met recht gevleid. Of de i30 als directe tegenhanger van de Volkswagen Golf moet worden gezien is de vraag; zeker is wel dat Hyundai hoog in kan zetten.

Langer, breder, lager en helemaal 'fluidic'
Dankzij de duidelijk herkenbare fluidic sculpture designtaal van Hyundai heeft de nieuwe i30 onmiskenbaar een eigen gezicht gekregen. De vorige generatie kon door een facelift voor een deel van die ontwerpstijl profiteren; de nieuwe is helemaal van deze tijd en heeft daarom het hele pakket, inclusief de ‘eagle eyes’, de hexagonale grille en een heleboel lijntjes. Misschien wel iets teveel als we bijvoorbeeld de achterzijde bekijken, maar daarover lopen de meningen – net als bij de i40 - uiteen. Toch heeft de i30 hierdoor een zelfverzekerde uitstraling, al is dat ook te danken aan de proporties van de koets; de nieuwe generatie is langer, breder en iets lager.

De toegenomen afmetingen hebben een positief effect op de interieurruimte; zowel voor- als achterin is de i30 ruim, met genoeg hoofd- en beenruimte. Prima! Als het om bagageruimte gaat troeft hij segmentgenoten als de Leon, Golf, Focus en Astra af; 378 liter is voor een compacte middenklasser bijzonder scheutig en een waarde die alleen de Civic weet te overtreffen. Misschien nu nog wel belangrijker is de totale indruk die de i30-cockpit maakt. Hoewel we niet geheel toevallig alleen de meest complete uitrusting hebben kunnen beproeven valt het zitcomfort en de ergonomie in positieve zin op. De stoelen zijn zeker niet te hard en ondersteunen voelbaar het lichaam. Daarnaast is de middenconsole geclusterd ingericht en werkt het touchscreen infotainmentsysteem heel intuïtief (en snel). Hyundai heeft de afwerking netjes in orde en creëert met hoogglans zwarte en zilvergrijskleurige delen een verzorgd geheel. Een groot aantal Aziatische merken kunnen hiervan nog wat leren.

Altijd een een-punt-zes
Als het om de techniek gaat, bewandelt Hyundai een eigen weg. Hoewel in Korea heus wel de opmars van turbomotoren wordt gesignaleerd, heeft de i30 gewoon een atmosferische benzinemotor. Voor Nederland is dat de 1.6 GDI met start/stop-techniek aangezien de vertrouwde 1.4 niet zuiniger bleek en dat in ons land nou eenmaal fiscale en financiële gevolgen heeft. Slechts 118 gram CO2-uitstoot voor de een-punt-zes is iets om trots op te zijn.

Net als in de ix35 en i40 levert de direct ingespoten krachtbron 135 pk en 164 Nm. Hoewel de maximale trekkracht pas bij 4850 toeren vrij komt betekent dat niet dat daaronder niets te beleven valt. Ja, het is een toerenmotor dus vanaf zo’n 4000 toeren zet de GDI-motor voelbaar zijn beste beentje voor, de viercilinder voelt echter altijd energiek, is lekker soepel en zet nooit een keel op. Die mate van verfijning past uitstekend bij de handgeschakelde zesbak, die zich licht maar met een klik-klak gevoel van verzet laat wisselen. Het gevoelloze dinky-toy schakelen is verleden tijd!

De als tweede geteste 1.6 CRDi dieselmotor met 128 pk brengt de vaart er door 260 Nm koppel nog makkelijker in, maar is minder stil en met 97 gram CO2 net niet zuinig genoeg voor 14% bijtelling. Rijden in de i30 (handgeschakeld) doe je dus altijd met 20% bijtelling. Voor zowel de benzine- als dieselvariant levert Hyundai desgewenst een zestrapsautomaat. De meerprijs is echter aanzienlijk en het verbruik stijgt navenant. Een optie voor de liefhebbers dus, want de efficiëntere DCT-transmissie is voorlopig nog niet in zicht.

Variabele stuurbekrachtiging Flex Steer
Voor de veelgehoorde kritiek op de (lichte) besturing bij Hyundai hebben de techneuten wel een oplossing; Flex Steer. Met behulp van een knop op het stuur kun je onderweg kiezen tussen een Comfort-, Normal en Sport-modus van de stuurbekrachtiging, voor elk wat wils. In de praktijk bleek de gulden middenweg al gek genoeg: licht sturen is meer iets voor een i10, zwaarder sturen voor een ondeugd als een Genesis Coupé. De i30 ís geen auto die wilt uitdagen; voorop staat veilig weggedrag met een gezonde dosis comfort. En zo ervaar je dat ook. Daag je de i30 zelf uit, dan valt hij niet door de mand.

Prijs/uitrusting
Aan één ding heeft Hyundai niet getornd; de prijs. Net als bij de introductie van zijn voorganger is de i30 er weer vanaf 16.995 euro. Daar heb je anno 2012 wel een een-punt-zes, meer ruimte en extra uitrusting voor. Van de uitrustingsniveau’s i-Drive, i-Motion, Business Edition, i-Vision en i-Catcher is de Business Edition het meest interessant. Voor net geen twintig mille (diesel: 23.495 euro) heb je dan een pakket uitrusting waar de concurrentie (en de heer Winterkorn?) jaloers op is. Te noemen valt automatische airco, 15 inch lichtmetalen wielen, radio/navigatie met touchscreen en achteruitrijcamera, USB en AUX-aansluiting, parkeersensoren achter, elektrisch bediende handrem, elektrisch bediende ramen rondom, cruise control, een regensensor, Bluetooth, bochtenverlichting, een met leder bekleed stuur en Flex Steer. Anders nog iets?

Conclusie
Het is duidelijk dat de nieuwe Hyundai I30 zichzelf weer heeft overtroffen. De nieuwe compacte middenklasser heeft een eigen gezicht, is ruim, rijdt heel volwassen, mag rekenen op zuinige motoren en trakteert op veel uitrusting. De kracht van de Koreaan komt tot uiting in de prijs. Een dergelijk totaalplaatje voor minimaal zeventien mille is gewoon lovenswaardig, zeker bij ons Nederlanders. Daarbij zullen leaserijders 20% bijtelling zeker waarderen en is vijf jaar garantie een extra traktatie voor particulieren. Kom maar op!

De Hyundai I30 staat vanaf eind maart bij de dealer. Later dit jaar volgt nog de Cross Wagon. In 2013 completeert het gamma met de driedeursvariant.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Geniale all-rounder: een Megane RS met de praktische voordelen van een Golf GTi.

Vrijwel geen echte minpunten te bemerken op deze wagen en wat mij betreft uit het niets naar beste in klasse in het hot hatch segment. Vlotte prestaties die vooral toegespitst zijn op plezierig rijgedrag. Verwacht geen acceleraties à la Type R, maar deze wagen biedt bakken rijplezier zowel bij dagelijks gebruik, op de B wegen als op circuit.

Het interieur is vooral praktisch zonder veel meer, maar is wel degelijk en met zachte plastics waar het hoort. Onvergelijkbaar met Hyundai's van 6 - 7 jaar geleden. Aan de buitenkant zijn de aanpassing eerder bescheiden dan schreeuwerig, maar het verschil met een 'gewone' i30 is zeker merkbaar. Kortom, een hot hatch waarmee je nog op een nieuwjaarsreceptie van het werk mee durft te verschijnen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Prijs
- Rijsensaties (stuur, schakelling,...)
- Uitlaatgeluid
- Geniale all-rounder
- 5 jaar garantie zonder km-beperking

Minpunten

- Interieur mocht wat frivoler
- verbruik loopt snel op
- Vering in N-mode praktisch onbruikbaar op Belgische wegen
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Zeer goede auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
een goede auto voor zijn geld,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Ik heb deze auto 2de hands gekocht met 16000 km op de teller. Heb binnen een jaar problemen met de stuurkolom, daar zit speling op... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
bij 120-130 meer lawaai dan H200,geen auto voor een aanhanger of caravan,slechte koppeling. nieuwe banden bij 1500 km geweldig in de kou gezet door importeur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
verder rijdt oke ingebouwde navigatie hapert wel eens. motor weet niet of lang mee gaat ik vidt het blijft een hyundai is niet te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Ik rijdt nu 23 maand en 36000km met 1.6 crdi en heb al heel wat problemen gekend,linker voorportier gaat zomaar op slot,navigatie valt weg bij.. Lees volledige review.
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Net een paar dagen in bezit van een style. Netjes en zeer degelijk, absoluut een goed prijs/kwaliteit verhouding. Op deze manier komt Hyundai snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Prima auto de I30 CWI. Heb de auto nu een jaar en rijd als een zonnetje. Geen problemen of iets anders gehad. betrouwbare auto zeker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Ik heb hem nu 13 maanden, ruim 72000 km, uiteraard een diesel, minpunt is de ingebouwde navigatie ( bij mij Destinator 8) inmiddels moet voor.. Lees volledige review.
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Heb hem nu 1,5 jaar dikke prima uitveoring 1.6 hp diesel Style uitvoering, heb alleen vanaf nieuw ruzie met de zit, ik kom uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
12500 km geen problemen alleen navigatie niet ok,is nu eerst niet aangesloten is nieuwe besteld maar wacht al 5 weken,heb gelezen dat hier meer klachten.. Lees volledige review.
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Nieuw gekocht in sept. 2009. Auto rijd goed, mooi, ruimte enz. Nadeel is het verbruik, een kleine 1 op 12... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
ik rijd vanaf februarie 2009 een dynamic i30 cw , veel herrie vanaf 90 km/u groot verbruik 1: 11 gemidd . erg slecht multimedia display.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
ik sluit mij aan bij Johannes. Ook al heel veel problemen gehad met het starten van de wagen. Accu was soms ook binnen 2 uur.. Lees volledige review.
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
De auto is nu 1 jaar oud. Heel fijn in gebruik en oogt toch ook mooi. Heb alleen na 3 maanden heel veel problemen gehad met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
rijdt zeer zacht, scherp in de bochten stuurt dynamisch, oogt heel mooi als je hem ziet staan naast duurdere wagens (breaks) hebben hem 2dehands gekocht van.. Lees volledige review.
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
We hebben de I30cw Style. Echt een super auto wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Echter twee problemen : -als de airco aan is, dan rijdt de auto minder.. Lees volledige review.
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Vanaf de eerste dag irriterend lawaai thv. onderstel op niet geasfalteerde weg tussen 30 en 50 km/h. Motor maakt raar stompend geluid boven 100 km/h.,.. Lees volledige review.
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Ik rij de I30 nu sinds maart van dit jaar en ben erg tevreden met de auto. Alleen het navigatiesysteem is al de tweede keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Beide zijn erg tevreden over deze auto. Wij rijden de i30 nu 14 maanden en hebben 59.000 km erop zitten! Wij gaan hem vanwege de.. Lees volledige review.
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
ik heb een i30 cvvt hp cool blue besteld, krijg het over 2 weken. een zesde versnelling zou beter zijn,maar met 5 vind ik het ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Rijd nu reeds 12000 km met deze erg aantrekkelijke maar helaas slecht op de weg liggend bak, deze bak heeft een eigen willetje en stuurt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Heb de business edition, benzine 1.6 met automaat. nu 1 maand later en ruim 3600 km, verbruik snelweg en heel rustig voetje 8.5... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
rij nu al 7 maanden met de I30 lounge en heb bijna 16.000 km. Auto rijdt lekker, trekt goed op en het verbruik ligt goed. Plastieken inetrieur.. Lees volledige review.
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Ik heb de auto bijna een jaar. Geen enkel probleem. In België was de wachttijd vorig jaar slechts 6 weken (toen we hem kochten, zat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
ik heb een 1.4 benzine. Wat, ondanks zijn ruime vermogen, soms net iets te zwak is voor de auto. Slecht afestelde versnellingen ? boven.. Lees volledige review.
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
aanvulling op mijn review d.d.22/12-2008. op 30 jan 2009 auto geleverd, en ik moet zeggen het wachten was niet voor niets,de automaat schakelt heerlijk en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
ik heb mijn i30cw business edition nu net 3 dagen maar ben er helemaal wild van, ik het een geweldige auto rijdt heerlijk zit lekker en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Mijn volgende auto wordt weer een i30 CW of evt. opvolger. Ik rijd er nu in vanaf juli 2008 en heb nog geen nadelen kunnen ontdekken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Om jaloers op te worden - de nieuwe Hyundai i30
Wij hebben de i30 CW nu een half jaar en hij staat nu voor de 4e keer in de garage!! Ik word helemaal gek van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5