Jeep is sinds jaar en dag expert in off road rijden. Met de Wrangler, die nu nog steeds leverbaar is, kun je daarom naar hartenlust op avontuur gaan in het drassige bos (als de boswachter niet meekijkt). Opvallend is hoe toegankelijk de oude en hedendaagse Wrangler zich gedraagt. Zodra je de kneepjes van het offroad vak een beetje in het achterhoofd houdt (niet teveel gas, let op de koppeling en kijk naar de stand van de wielen!) wurmt de Wrangler zich overal langs, over, of onderdoor. De modderspetters vlogen om de oren!
Maar omdat niet de hele wereld zonder asfalt zit – integendeel – heeft het merk ook aan modellen gedacht die goed uit de voeten kunnen op verhard terrein; SUV. De Wagoneer uit 1963 was daar al een vroeg voorbeeld van, later gevolgd door de Cherokee en nu de Grand Cherokee. Inmiddels raakt Jeep met de crossover (softroader) Compass verder down to earth, aangezien dat relatief compacte model ook met tweewielaandrijving leverbaar is. De omgeving van het Brabantse landgoed bood ruim de gelegenheid met het nieuwste modelgamma kennis te maken.
Compass
De aftrap doen we met de Compass, het broertje van de in Nederland ter ziele Patriot. Het compacte model kennen we sinds 2006 en werd vorig jaar gefacelift. Aanleiding vormde natuurlijk de introductie van de nieuwe Grand Cherokee. Alle neuzen moesten (letterlijk) dezelfde kant op komen te staan en dus kreeg de Compass – met name vooraan – een ingrijpende makeover. De krachtige neus heeft ‘m stoerder gemaakt en een meer zelfverzekerde Jeep-uitstraling gegeven. Over de vorming van de flanken en wielkasten lopen de meningen uiteen. Je kunt het vernieuwend noemen – zoals een crossover dat is - maar wij vinden de harmonieuze, hoekige Patriot-look meer recht doen aan een Jeep-derivaat. Ieder z’n ding.
Jeep houdt de traditie van vierwielaandrijving net als ‘offroad-merk’ Land Rover niet per se in ere. Omwille van brandstofverbruik en gewicht is zodoende Jeep’s kleinste ook met voorwielaandrijving leverbaar. In dat geval heeft de Compass een 2.0 liter benzine- of dieselmotor die is gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie. De 2.4 liter benzine is er altijd met 4WD en is ook met een CVT-automaat verkrijgbaar. Wij gaan on-road op pad met 2.0 16V benzine. De tweeliter (156 pk) kan de Compass goed hebben maar heeft het op hogere snelheden toch wat moeilijk door de langere versnellingen (die het verbruik moeten drukken). Zodoende vergt inhalen op de snelweg meer geduld of meer asfalt. Een blokje om met de 2.4 liter leert dat die duidelijk meer krachtsreserve heeft. Wel is de tweeliter netjes stil. Het gemiddelde verbruik bedraagt 7.6 l/100km. Een eigen, realistisch praktijkverbruik moeten we je helaas schuldig blijven.
Tegelijkertijd met de facelift is het interieur van de Compass vernieuwd. Een nieuw dashboard met ronde ventilatieroosters, een retro type lederen stuur met bedieningsknoppen en chromen accenten hebben de cockpit zeker goed gedaan. Jeep heeft duidelijk z’n best gedaan de look and feel op te waarderen. Het resultaat is dan ook ordentelijk, maar verwacht geen volledig zachtaardige verwennerij. Stoere mannen kunnen dat best wel hebben. En anders moet je toch echt doorsparen voor een Grand Cherokee, waarover later meer.
De Compass mag dan Jeep’s junior zijn, met 4.45 meter lengte en een wielbasis van 2.64 meter is de basis gelegd voor best wat ruimte. Je kunt daarom zonder problemen vrienden mee op pad nemen zonder dat ze in de knel komen te zitten. De standaardinhoud van de bagageruimte (328 liter) is weer niet riant maar dat laat zich makkelijk uitbreiden door de achterbank neer te klappen. Los daarvan laat ook de rugleuning zich maximaal 12 graden verstellen. De stoelen van bestuurder en bijrijder zouden nog wel iets verder mogen kunnen zakken dan nu het geval is.
Hoe rijdt dat nou, zo’n Jeep die eigenlijk alleen bedoeld is voor verharde weg? Echt niet onverdienstelijk, zeker nu men bij de facelift ook de vering, demping en stabilisatorstang herzien heeft. Het is en blijft een Amerikaan dus verwacht geen scherpe stuuracties of strak rijgedrag. De Compass rijdt gemoedelijk en is ook vrij comfortabel. Niet te hard willen en relaxed achter het stuur zitten, net als bij offroad rijden, past deze Jeep het beste.
De Jeep Compass is verkrijgbaar vanaf 27.890 euro als de 2.0 16V Sport met standaard een met leder bekleed stuur, cruise control, radio/cd ESP, mistlampen en airco. Extra luxe als lederen bekleding, automatische airco, stoelverwarming en 18 inch lichtmetalen wielen is voorbehouden aan de Compass Limited die voor minimaal 30.590 euro in de showroom staat. Een Compass met vierwielaandrijving noteert minstens 31.490 euro in de boeken.
Grand Cherokee
Het Nederlandse debuut van de Grand Cherokee vond plaats op de Miljonair Fair van december 2010. Dat schept hoge verwachtingen! Jeep kan met recht de Grand Cherokee als nieuwe luxe SUV positioneren, gezien de beloofde vooruitgang in raffinement en optiemogelijkheden.
De nieuwe Grand Cherokee heeft zijn uitstraling al mee, de designers hebben een fraaie balans gevonden tussen chique elegantie en de onverzettelijkheid die een Jeep moet hebben. Handelsmerk blijft natuurlijk de oversized verchroomde grille. Instappen is nog een hele klim, helemaal als je voor het uitstappen vergeten bent de parkeerstand van de instelbare Quadra-Lift luchtvering in te schakelen. Eenmaal binnen zit je op stand op verwarmde of geventileerd lederen stoelen, helaas wel met matige zijdelingse steun. Ook het dashboard en de deurpanelen met leder afgewerkt, waardoor Jeep er zeker in slaagt te trakteren op een superdeluxe sfeer. Slechts de uitgestreken houtsier kan de keuring op echtheid niet helemaal doorstaan, al weten we dat dat een S-Klasse met bepaalde sierlijsten ook niet die indruk geeft. Da’s toch een soort van eer.
Verder toont de Grand Cherokee zich van deze tijd met allerhande moderne assistentie- en veiligheidsystemen zoals bandenspanningsensoren, dodehoekdetectie, dagrijverlichting en ingebouwde navigatie met Bluetooth. De luxestandaard reikt tot aan een elektrisch bedienbare achterklep, adaptieve cruise control, sleutelloos starten, een parkeercamera en stuurverwarming. Daarnaast laat de Selec-Terrain selector met Sport-, Snow, Auto, Sand/Mud en Rock rijmodus in de middentunnel ook zien dat Jeep aan offroad capabilities heeft gedacht.
Om het feestje van het journaille in rondblubberende Wranglers niet te verpesten kiezen we de geasfalteerde route in de Grand Cherokee CRD. Deze drieliter zescilinder (verkrijgbaar met 190 of 241 pk) is net als de 3.6 Pentastar V6 nieuw ontwikkeld en loopt zijdezacht, al blijft hij op de achtergrond aanwezig. Vinden wij wel stoer klinken. Jeep laat wel punten liggen met de keuze voor een vijftrapsautomaat. Die doet zijn werk voortreffelijk soepel maar laat de diesel op Europees snelwegtempo (120 of meer) onnodig veel toeren draaien; zo’n 2500. Met een riant koppel van 550 Nm is dat helemaal niet nodig. Ja, zodra je gas geeft accelereert de Grand Cherokee direct gretig (er hoeft immers niet teruggeschakeld te worden) maar bij constant tempo kost een relatief hoog toerental nou eenmaal meer brandstof. Op langere ritten is de Grand Cherokee CRD dus onzuiniger dan nodig is. En dat terwijl de grote Jeep juist bergen comfort biedt voor een (avontuurlijke) vakantietrip. De Jeep Grand Cherokee is er vanaf 69.990 euro (CRD) en 73.290 euro met 3.6 Pentastar V6.
Binnenkort kun je meer lezen over de Grand Cherokee. De Jeep zal het gaan opnemen tegen de nieuwe Mercedes-Benz ML. Stay tuned!
Schrijf een review