Renault Twingo revancheert

De Renault Twingo heeft revanche genomen. Na de introductie van de belastingvrije benzineversie is de Fransoos als warm (stok)broodje over de toonbank gegaan. Vorig jaar kon het merk er ruim 21.000 de Nederlandse wegen op sturen! Sinds vorige maand is de facelift van het model een feit. Kunnen de dealers zich weer schrap zetten?

De Twingo is als guitige opvolger van de Renault 5 altijd een belangrijk (volume)model in het gamma geweest. De compacte driedeurs kreeg echter steeds meer kapers op de kust en moest daardoor wel een opfrisser krijgen. Na ruim vier jaar gaat de Twingo II door het leven als ‘Phase II’. Erg uitgebreid is de facelift niet, maar hetgeen wat Renault heeft vernieuwd valt niet te missen. Het neusje is flink aangepakt, waarbij de mistlampen een prominentere plek hebben gekregen door plaatsing vlak onder de koplampen. Ook achteraan valt de vernieuwde Twingo direct te herkennen aan de lichtunits, getuige de twee los geplaatste achter(uitrij)lampen in de klep. Nieuws in het lakkleurenpalet is er ook; pistachegroen en lilapaars behoren tot de mogelijkheden. Als je durft. Voor liefhebbers zijn er verschillende dakstickers en striping leverbaar om het koetsje een persoonlijke touch te geven. Wieldoppen en lichtmetaal zijn op de meeste uitvoeringen in drie kleuren leverbaar. De stootstrips en buitenspiegelkappen doen ook mee in de personalisatie-drift van de Fransoos. Je kunt je dus naar hartenlust uitleven.

Nieuwe ambiance
Het is wel even zoeken naar wat het ‘vernieuwde’ interieur te bieden heeft. Dashboard, knopjes, stuurwiel en pook ogen allemaal krek eender. Ook de stoelen hebben nog steeds dezelfde proporties en zijn daardoor aan de kleine kant voor langere ritten (als je wat groter bent). Nieuwe bekledingssoorten en kleurstellingen van stiknaden, sierringen, bedieningsknoppen en deurpanelen moeten de Twingo-cockpit net even een opfrisser geven en een ambiance mogelijk maken die bij je past. Ook keert het stoffen dak weer terug op de optielijst, naast het al verkrijgbare glazen panoramadak. Weer eens een andere manier om luchtig onderweg te zijn! Vanaf maart dit jaar hebben alle Twingo-radio’s standaard Bluetooth, audiostreaming en AUX- en USB-aansluitingen. iPod of iPhone bezitters kunnen eventueel ook een audiosysteem bestellen waar deze dwars is in te klikken. Handig voor als je een navigatie-app hebt geïnstalleerd – een navigatiesysteem is namelijk niet leverbaar – of gebruik wilt maken van de Renault App (met onder meer een verbruikscoach).

Nog altijd biedt de Twingo (tegen een kleine meerprijs) twee separaat verschuifbare achterstoelen in plaats van een bank. Erg handig wanneer bagageruimte na de weekboodschappen even prevaleert boven (been)ruimte op de achterbank. Schuiven doe je door aan de hendel die onderaan de stoel geplaatst is te trekken, waarna de van huis uit niet al te riante bagageruimte zich uitbreidt. Met het neerklappen van de rugleuningen is maximaal 959 liter beschikbaar en dat moet zeker voldoende zijn.

Nog ietsje zuiniger
Ook vertrouwd zijn de twee belangrijkste motoren voor de Twingo, de 1.2 16V 75 en 1.5 dCi 85. In de opgefriste Twingo stoten ze nog iets minder CO2 uit om zich te wapenen tegen de strenger wordende CO2-drempels voor belastingvoordelen. Wij reden met de benzinevariant die zich mag prijzen met 105 gram CO2 per kilometer. Hoewel dat al een voortreffelijke score is, snoept de viercilinder er in de loop van dit jaar er nog 3 gram af, zonder gebruik te maken van veel geziene besparingsmaatregelen als een start/stop-systeem. Met een verbruik van 4.4 l/100km kan de Twingo de meeste stadsauto’s, inclusief de allerkleinsten, prima hebben. Chapeau!

Rijdt dat ook nog een beetje, zo’n superzuinige 1.2 motor? Geen zorgen. Ook al klinkt de motor bij koude start als een oud Vijfje (da's eigenlijk wel schattig), komt de Twingo komt prima mee met het verkeer en lijkt hij zelfs energieker en soepeler aan te voelen dan de Twingo Miss Sixty die vorig jaar op de redactie logeerde. Alleen is in het vijfde verzet de fut er wel uit; op de snelweg moet je daarom altijd even naar vier om een beetje behoorlijk in te kunnen halen.

Verder voelt de kleine Fransoos volwassen onderweg; stabiel en comfortabeler dan menig ander ‘kleintje’. De Twingo heeft dat te danken aan het Clio-platform waarop hij is gebouwd. Wie haast heeft kan echter mot krijgen met de zit-/stuurpositie; het (in hoogte verstelbare) rad staat te vlak om goed beet te kunnen pakken en bovendien glijd je makkelijk van de relatief kleine stoelzitting. Huiswerk voor de nieuwe generatie Twingo, heren Renault!

Scherpe prijs
Ondanks de zuinigere motoren, frisse outfit en extra personalisatiemogelijkheden doet Renault niet moeilijk over de prijs. Sterker nog, met een vanafprijs van 8490 euro (niet geheel toevallig dezelfde prijs als een Volkswagen Up) is de vernieuwde Twingo één van de voordeligste nieuwe auto’s op de markt. Of die prijs een lokkertje is? Hangt er van af. Als airco een must is en een nieuwe radio-installatie gewenst is, ben je met de 9690 euro kostende Collection-uitvoering beter af, anders voldoet de instapper Authentique zeker. ABS, vier airbags, mistlampen voor, een boordcomputer, elektrische portierramen en cruise control met snelheidsbegrenzer zijn altijd standaard.

Conclusie
Renault houdt op een slimme manier de Twingo bij de tijd door de koets onmiskenbaar op te frissen. Zo staat de kleine Fransoos meteen nieuw in de kijkers. Dat de vernieuwing van het interieur vooral in de details is gaan zitten vinden we niet bezwaarlijk; op de iets te kleine stoelen na is het nog altijd overzichtelijk, relatief ruim en flexibel. De belastingvrije 1.2 liter benzinemotor staat verrassend goed zijn mannetje en moet alleen bij inhaalacties op de snelweg even aanpoten. Voor wie dat bezwaarlijk is heeft Renault altijd nog een antwoord, de dCi 85. Ook belastingvrij!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (36)

Renault Twingo revancheert
Ik rij er tijdelijk in, maar liever niet dan wel. Ik kan mijn koppelingsvoet niet kwijt naast de pedaal, er onder of er achter of met opgetrokken been kan wel, maar dat is erg gevaarlijk. Sorry, geen positieve ervaring. Alles is positief, maar hij (zij?) rijdt niet veilig. Het belangrijkste onderdeel.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Klein, rijdt op zich voordelig, niet duur in aankoop, erg kompleet

Minpunten

Erg slechte wegligging, heel erg windgevoelig, achterklep systeem erg onhandig, te weinig ruimte voor de voeten vd bestuurder ; 'koppeling' te dicht tegen de zijkant.
Renault Twingo revancheert
Wat een geweldige auto! Dit had ik eerder moeten doen.
Allemaal grote auto's gehad, nieuwe vooral maar dit rijdt echt beter.
De Twingo schakelt soepel, is snel genoeg, zuinig en hij ligt geweldig op de weg. Het is elke keer een plezier om in te rijden.
De ruimte van binnen valt mij ook heel erg mee; de achterstoelen kunnen onafhankelijk van elkaar naar beneden geklapt worden zodat ik helemaal geen ruimte te kort kom.
Zuinig in onderhoud en een duurzame motor..wat wil je nog meer?!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Veel ruimte van binnen
Rijdt geweldig
Snel genoeg

Minpunten

geen
Renault Twingo revancheert
Nu de Smart nog, het tweeling broertje.
Top deze samenwerking met Mercedes.
Al doen ze bij Mercedes een beetje vreemd als je er naar vraagt.
B.v, Kangoo / Citaan enz.
Is totaal anders zeggen ze daar.
De franse kunner er ook wat van. Het hoeft niet altijd Duits te zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Geweldig, alles goed gebouwd

Minpunten

tot nu toe nog weinig
Renault Twingo revancheert
Kudos! What a neat way of thninkig about it.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Kudos! What a neat way of thninkig about it.

Minpunten

Kudos! What a neat way of thninkig about it.
Renault Twingo revancheert
Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!

Minpunten

Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!
Renault Twingo revancheert
You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!

Minpunten

You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!
Renault Twingo revancheert
In maart 2011 kochten wij de Twingo eco 1,5 dci Dynamique. De verschuifbare en opklapbare achterstoelen geeft een enorme ruimte winst. Een lange bestuurder en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
Ik heb de auto nu een kleine 6 maanden. er is nog geen maand voorbij geweest zonder een bezoekje aan de garage. Trilling in mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Twingo revancheert
Review update van mijn review dd 15 maart 2008 (p.schoenmaker op pagina 1) Jawel,, daar ben ik weer en ik rijd nu inmiddels al.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
Jarenlang Twingo gereden. Totaal 5 stuks. Met elke keer een totaal ander gedrag, overdreven elektrische stuuronderstuening, maximum snelheid 188 echt km. Uiteindelijk geëindigd met een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
In 2003 mijn eerste 2e hands Twingo gekocht, puur op uiterlijk en kleur. Deze Twingo was uit 1995 en twee jaar geleden heb ik hem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
geweldige gerobotiseerde 5-versnellingsbak Heerlijk bedieningspaneel (ook op stuur) etc. Heeft een zeer ruime laadruimte doordat de achterstoelen in zijn geheel kunnen neerklappen en zelfs met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
top auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Twingo revancheert
Na eerst een Twingo 1 gehad te hebben, was ik verrast hoe de uitstraling in de Twingo 2 verbeterd is: van slapgeveerd stadsautootje met vage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
Als tussenoplossing een renault twingo van 1993 gekocht. Wat heb ik daar een spijt van. Verwarming wat idd alleen maar lauwe lucht blaast. Auto wat niet.. Lees volledige review.
Renault Twingo revancheert
we hebben onze twingo 1.2 in april 2009 aangechaft,rijdt zeer sportief en pittig-daarbij ook zeer zuinig 1:20 is haalbaar. heb ook voldoende zitruimte zowel voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Twingo revancheert
Ik kocht in 1999 een Twingomatic en heb er sindsdien niets anders dan kosten aan gehad : terugroepactie omwille van airbags die spontaan opengingen, benzinemeter.. Lees volledige review.
Renault Twingo revancheert
Leuk, snel en zeer goed handelbaar. (Met Cup-onderstel.) Vermogen onderin had beter gemogen, ik mis toch wel de turbo. Stoelen zitten perfect, schakelt uitstekend en ziet er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Twingo revancheert
een Renault Twingo is een mooi weer auto als het om verwarming gaat. Als het buiten koud is of het waait hard, dan is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Twingo revancheert
Vindt het een heerlijk autootje, lekker stil, maar zodra je boven 120 komt ga je het wel horen. Is ie dan ook niet op gebouwd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
Mijn vrouw rijdt sinds een maand in de nieuwe Twingo met 1200 cc 60 pk eco motor. Vanzelfsprekend geen scheurijzer, maar daar is-tie dan ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
Nadat ik mijn Opel Vectra, twee jaar geleden "iets kleiner had gemaakt", waren de centen even op en dus moest ik op zoek naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
wie heeft het nog over de oude twingo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
Auto gekocht in 2000 (nieuw) ABS, Airco en stuurbekrachtiging. Ruime auto, zit comfortabel. Tijdens garantieperiode kachelunit + fan vervangen. No problemo. Nu 45000 km op teller. Na garantieperiode: -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Twingo revancheert
dit is mijn 2 de twingo het rijdt geweldig maar bij mijn eerste was de quickshift steeds kapot elke 3 mnd en deze is na.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
Ik heb een aantal jaren in een twingo gereden. Heerlijk autootje. Mis hem nog steeds. Ik kon er prima mee uit de voeten, was best.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
Kocht mijn Initiale nieuw in 2001. Auto met alles erop en eraan. 4 airbags, ABS, radio-cd -bediening aan stuur. c.v., anti hi-jack knop.,schuifdak, leren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Twingo revancheert
over het algemeen vind ik het een prettig autootje, die me al 2x naar italie en terug heeft gebracht en dit jaar naar spanje brent. motors.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Twingo revancheert
Ik heb altijd grote en zware auto's gereden en nu een Twingo. Ik hield mijn hart vast maar het valt niets tegen. Blijft wel even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
Het is een leuk autootje, alleen lijkt hij me neit geschikt om mee te nemen op vakantie. Hij is wel erg zuinig (1 op 16.. Lees volledige review.
Renault Twingo revancheert
Geweldige auto, ook best voor redelijk lange stukken. Interieur geluid is eigenlijk enige nadeel. Neem voor prestaties wel altijd een 16v. uitvoering (75pk, das.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
Mijn oordeel: prima stadsauto, maar voor lange afstanden thuis laten. Absoluut geen auto voor veel gebruik, lange afstanden of lange mensen. Ik rijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Twingo revancheert
In het begin vond ik een twingo maar niets,maar vanaf het moment dat ik daar had mee gereden was ik verkocht!We hebben ook nog een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Twingo revancheert
leuk model,zeer compleet voor het geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Twingo revancheert
EEEEEEEEEEEEEEEEEEERG SLECHT PLAATWERK ZIT ZO EEN DEUK IN VERDER PRIMA AUTO.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Twingo revancheert
Prima, zeer compleet uitgeruste auto voor weinig geld. Erg veel ruimte, ook voor lange mensen. Paar pk's erbij zou prettig zijn, maar dat kon in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5