De Twingo is als guitige opvolger van de Renault 5 altijd een belangrijk (volume)model in het gamma geweest. De compacte driedeurs kreeg echter steeds meer kapers op de kust en moest daardoor wel een opfrisser krijgen. Na ruim vier jaar gaat de Twingo II door het leven als ‘Phase II’. Erg uitgebreid is de facelift niet, maar hetgeen wat Renault heeft vernieuwd valt niet te missen. Het neusje is flink aangepakt, waarbij de mistlampen een prominentere plek hebben gekregen door plaatsing vlak onder de koplampen. Ook achteraan valt de vernieuwde Twingo direct te herkennen aan de lichtunits, getuige de twee los geplaatste achter(uitrij)lampen in de klep. Nieuws in het lakkleurenpalet is er ook; pistachegroen en lilapaars behoren tot de mogelijkheden. Als je durft. Voor liefhebbers zijn er verschillende dakstickers en striping leverbaar om het koetsje een persoonlijke touch te geven. Wieldoppen en lichtmetaal zijn op de meeste uitvoeringen in drie kleuren leverbaar. De stootstrips en buitenspiegelkappen doen ook mee in de personalisatie-drift van de Fransoos. Je kunt je dus naar hartenlust uitleven.
Nieuwe ambiance
Het is wel even zoeken naar wat het ‘vernieuwde’ interieur te bieden heeft. Dashboard, knopjes, stuurwiel en pook ogen allemaal krek eender. Ook de stoelen hebben nog steeds dezelfde proporties en zijn daardoor aan de kleine kant voor langere ritten (als je wat groter bent). Nieuwe bekledingssoorten en kleurstellingen van stiknaden, sierringen, bedieningsknoppen en deurpanelen moeten de Twingo-cockpit net even een opfrisser geven en een ambiance mogelijk maken die bij je past. Ook keert het stoffen dak weer terug op de optielijst, naast het al verkrijgbare glazen panoramadak. Weer eens een andere manier om luchtig onderweg te zijn! Vanaf maart dit jaar hebben alle Twingo-radio’s standaard Bluetooth, audiostreaming en AUX- en USB-aansluitingen. iPod of iPhone bezitters kunnen eventueel ook een audiosysteem bestellen waar deze dwars is in te klikken. Handig voor als je een navigatie-app hebt geïnstalleerd – een navigatiesysteem is namelijk niet leverbaar – of gebruik wilt maken van de Renault App (met onder meer een verbruikscoach).
Nog altijd biedt de Twingo (tegen een kleine meerprijs) twee separaat verschuifbare achterstoelen in plaats van een bank. Erg handig wanneer bagageruimte na de weekboodschappen even prevaleert boven (been)ruimte op de achterbank. Schuiven doe je door aan de hendel die onderaan de stoel geplaatst is te trekken, waarna de van huis uit niet al te riante bagageruimte zich uitbreidt. Met het neerklappen van de rugleuningen is maximaal 959 liter beschikbaar en dat moet zeker voldoende zijn.
Nog ietsje zuiniger
Ook vertrouwd zijn de twee belangrijkste motoren voor de Twingo, de 1.2 16V 75 en 1.5 dCi 85. In de opgefriste Twingo stoten ze nog iets minder CO2 uit om zich te wapenen tegen de strenger wordende CO2-drempels voor belastingvoordelen. Wij reden met de benzinevariant die zich mag prijzen met 105 gram CO2 per kilometer. Hoewel dat al een voortreffelijke score is, snoept de viercilinder er in de loop van dit jaar er nog 3 gram af, zonder gebruik te maken van veel geziene besparingsmaatregelen als een start/stop-systeem. Met een verbruik van 4.4 l/100km kan de Twingo de meeste stadsauto’s, inclusief de allerkleinsten, prima hebben. Chapeau!
Rijdt dat ook nog een beetje, zo’n superzuinige 1.2 motor? Geen zorgen. Ook al klinkt de motor bij koude start als een oud Vijfje (da's eigenlijk wel schattig), komt de Twingo komt prima mee met het verkeer en lijkt hij zelfs energieker en soepeler aan te voelen dan de Twingo Miss Sixty die vorig jaar op de redactie logeerde. Alleen is in het vijfde verzet de fut er wel uit; op de snelweg moet je daarom altijd even naar vier om een beetje behoorlijk in te kunnen halen.
Verder voelt de kleine Fransoos volwassen onderweg; stabiel en comfortabeler dan menig ander ‘kleintje’. De Twingo heeft dat te danken aan het Clio-platform waarop hij is gebouwd. Wie haast heeft kan echter mot krijgen met de zit-/stuurpositie; het (in hoogte verstelbare) rad staat te vlak om goed beet te kunnen pakken en bovendien glijd je makkelijk van de relatief kleine stoelzitting. Huiswerk voor de nieuwe generatie Twingo, heren Renault!
Scherpe prijs
Ondanks de zuinigere motoren, frisse outfit en extra personalisatiemogelijkheden doet Renault niet moeilijk over de prijs. Sterker nog, met een vanafprijs van 8490 euro (niet geheel toevallig dezelfde prijs als een Volkswagen Up) is de vernieuwde Twingo één van de voordeligste nieuwe auto’s op de markt. Of die prijs een lokkertje is? Hangt er van af. Als airco een must is en een nieuwe radio-installatie gewenst is, ben je met de 9690 euro kostende Collection-uitvoering beter af, anders voldoet de instapper Authentique zeker. ABS, vier airbags, mistlampen voor, een boordcomputer, elektrische portierramen en cruise control met snelheidsbegrenzer zijn altijd standaard.
Conclusie
Renault houdt op een slimme manier de Twingo bij de tijd door de koets onmiskenbaar op te frissen. Zo staat de kleine Fransoos meteen nieuw in de kijkers. Dat de vernieuwing van het interieur vooral in de details is gaan zitten vinden we niet bezwaarlijk; op de iets te kleine stoelen na is het nog altijd overzichtelijk, relatief ruim en flexibel. De belastingvrije 1.2 liter benzinemotor staat verrassend goed zijn mannetje en moet alleen bij inhaalacties op de snelweg even aanpoten. Voor wie dat bezwaarlijk is heeft Renault altijd nog een antwoord, de dCi 85. Ook belastingvrij!
Schrijf een review