Het behoeft geen betoog dat de sportieve gedachte bij Amerikaanse automerken veelal tot uitdrukking komt in veel cc’s, rubberstrepen op het asfalt, bijpassende bandenrook en een vooral fast-in-a-straight-line karakter. Voor de Ford Mustang BOSS 302 gaat die vlieger nog steeds op, maar er is meer aan de hand. De Mustang BOSS is een krachtsmachine die ook bochten aanvalt. En da’s nieuw!
BOSS
Nou ja, de eerste ‘BOSS’ dateert van 1969, maar de meeste Mustangs gaan vooral rechtdoor. De Mustang BOSS kan schaamteloos op bochten afstormen dankzij een aangepast onderstel met andere veren en instelbare dempers met vijf settings. Die selecteer je niet met een knopje, maar vereist ouderwets handenarbeid. Zo kun je de Mustang wel echter ‘op scherp’ zetten als je een middagje op het circuit belandt, bijvoorbeeld. De stuurbekrachtiging is in de BOSS-versie eveneens retuned, maar daarnaast blijft de installatie instelbaar met keuze uit een Comfort, Normal en Sport-mode. Wij hebben gekozen voor die laatste; een beetje minder bekrachtiging past wel bij zo’n potige Mustang. Goed voor de spierballen ook.
Aangezien een Mustang BOSS verder gaat waar een andere Mustang moet afhaken, heeft Ford ook de body nog heldhaftiger gemaakt, zodat hij een brug slaat tussen de gewone uitvoeringen en die meesterlijke Shelby GT 500. Zwarte 19 inch wielen, een achterspoiler, het zwarte dak en de Competition Orange trekt bij iedereen aandacht. De BOSS-outfit bevat ook een krachtigere neus met nieuwe grille waarbij de mistlampbehuizing geblokt is. Goed voor de road presence. Ook bevat de voorbumper een splitter; die zit er niet alleen ‘for show’ maar moet ook voor optimale motorkoeling zorgen.
Het interieur van een Mustang is sinds jaar en dag vrij standaard van opzet. In onze BOSS is dat niet anders. De optionele ‘bucket seats’, het retro stuur met (specifiek voor de BOSS) alcantara bekleding, een zwarte biljartbalachtige pookknop en donkerkleurige aluminium accenten doen echter wonderen en dus kunnen we hier prima mee leven. Vergeet niet dat de auto in Amerika ‘slechts’ 40.000 dollar kost, da’s omgerekend nog geen 30.000 euro.
302 cubic inches
Last but not least is ook onder de motorkap de nodige finetuning verricht. De 5.0 liter V8 (302 cubic inches groot, vandaar BOSS 302) uit de Mustang GT is opnieuw opgebouwd en daardoor niet alleen krachtiger, maar ook hoogtoeriger van aard geworden. Wel eens een Amerikaan gereden waarbij de toerenteller effectief tot 7500 gaat? Ik bedoel maar! De 445 paarden zijn daarom ook pas bij 7000 helemaal los en voor alle 510 Nm moet minstens 4500 toeren worden gedraaid. Maar maak je geen zorgen, dankzij variabele kleptiming (Ti-VCT) is ook wanneer de V8 rustig kabbelt al genoeg punch paraat. Opschieten is echter een en al plezier; het gegrom van de V8 verandert naarmate het toerental stijgt in een reusachtige brul waar zelfs een Europees pk-monster kippenvel van krijgt. Yeeha!
De dubbele uitlaat laat in de meeste gevallen uit de achterbumper van zich horen, maar met behulp van de TracKey (een rode contactsleutel) gaan de ‘side outlets’ open en brult de BOSS nog harder, ter hoogte van de dorpels. Ook veranderen 200 parameters van de motor, zodat de gasrespons nog feller is en de motorremwerking verandert. De tractieregeling wordt je beste vriend en maakt ook een launch control mogelijk. Die TracKey is een must have als je echt los wilt gaan, maar ook zonder die sleutel vermaken we ons meer dan prima. De BOSS verrast door zijn veel strakkere wegligging en grip. Een bocht in duiken resulteert niet in een glijpartij maar een koets die in het gareel blijft, met verrassend veel grip. Natuurlijk voel je wel geen hot hatch in handen te hebben en blijft de Mustang BOSS een redelijk log apparaat, maar de ervaring dat je best leuk kunt ‘hoeken’ zonder elke bocht of rotonde in rook achter te laten of achterstevoren te zien smaakt naar meer. Je zult er wel voor moeten werken, want de transmissie is handgeschakeld en geeft de nodige weerstand bij het overschakelen. Voordeel is wel dat je zo altijd de regie in handen hebt en niet op een reactie van de automaat hoeft te wachten. Lekker lui cruisen doen we wel met een rental.
Voor de happy few
Dat brengt ons op een heikel punt; de Ford Mustang wordt officieel niet in Europa geleverd, laat staan de BOSS versie. En dat betekent dat liefhebbers toch naar de VS moeten afreizen om plezier te beleven aan het iconische familielid. Tenzij je aanklopt bij de grijze import, wij houden je niet tegen. Reken echter op een fiks prijskaartje. De CO2-uitstoot van de V8 doet het BPM-bedrag geen goed.
Schrijf een review