Bij de ontwikkeling van de nieuwe CX-5 stonden twee vragen centraal: hoe kunnen ‘we’ het populaire segment van de compacte SUV's met een eigen product op stelten zetten, en op welke manier bouwen ‘we’ die nieuwe auto zo efficiënt mogelijk? SkyActiv does the trick. De Mazda CX-5 is de eerste Mazda die is ontwikkeld volgens die benadering. SkyActiv is een verzamelnaam voor een nieuwe generatie motoren, transmissies, chassis en carrosserie. In elk afzonderlijk onderdeel staat efficiëntie voorop, en dat heeft geleid tot schone motoren, een sterke en veilige constructie van de auto, een goede aerodynamica en interessante gewichtsbesparing. Dat laatste beperkt zich overigens niet tot carrosseriedelen, Mazda heeft ook grammen bespaard bijvoorbeeld de hoedenplank, audio-versterker en stoelframe, om maar eens wat te noemen. Het kan Mazda niet klein genoeg zijn.
Kodo
Goed, de CX-5 mag er zelf ook wezen. Dat hebben we te danken aan een nieuwe designfilosofie die de Japanners Kodo noemen. Nog steeds vertaalt zich dat - net zoals we dat bij de Mazda5 al zagen – naar glooiende lijnen in de flanken, het vernieuwende element zit vooral in de neus. Zoals Mazda al liet zien bij het CX-5 studiemodel ‘Minagi’ speelt de vijfpuntsgrille de hoofdrol, die door loopt tot aan de koplampen. Het geeft de CX-5 een stoer gezicht, zonder overmoedigheid. Wel mist het front enige ‘diepte’, maar dat heeft weer met veiligheidseisen te maken en kunnen we de Mazda-ontwerpers niet volledig kwalijk nemen. Op de accessoirelijst staan echter strips LED-dagrijverlichting en aluminiumkleurige sierlijsten voor in de bumper om de CX-5 extra ‘smoel’ te geven. Zeventien of negentien inch wielen zijn standaard, dus dat zit altijd wel goed.
Karakuri
Mede doordat de CX-5 langer, breder en hoger is dan een Tiguan of Kuga, kan Mazda zich zonder schaamte de grootste van het stel noemen. Met name achterin en in de bagageruimte scoort de CX-5 inderdaad veel vrije centimeters en liters. Je kunt als lang persoon zonder problemen achter jezelf plaats nemen. Daarnaast is de CX-5 ook net even praktischer door een – daar is weer zo’n woord – ‘Karakuri’ achterbank, die niet in twee maar drie delen neerklapbaar is en een volledig vlakke laadvloer nodig maakt. Dat lijkt bijzonder, maar is tegenwoordig niet altijd meer vanzelfsprekend. Ook kun je de hoedenplank in dat geval opbergen in de ruimte onder de laadvloer, zodat de rolhoes niet rondslingert of thuis moet blijven. Handig!
De CX-5 mag er dan wel uit zien als een Mazda van vandaag: het interieur is pas echt vernieuwend. Mazda’s nieuwe model vertegenwoordigt nieuwe stappen in ergonomisch ontwerp, materiaalgebruik en uitstraling zoals we dat bij het merk nog niet eerder zagen. Ondanks dat de auto's nog prototypes zijn en niet alle interieurdelen hun definitieve jasje hadden, voorspelt de solide wijze waarop knoppen zijn gemonteerd, de bedieningselementen vast pakken en het bovenste deel van het dashboard aanvoelt veel goeds. De ergonomische vooruitgang zit in het nieuwe cluster van de klimaatcontrole, het radio-/navigatiesysteem met 5.8 inch touchscreen en de HMI draaiknop, bedoeld als alternatief voor het touchscreen. Zo heb je als bestuurder en passagier de keuze, al zit het aanraakscherm beter in handbereik dan de HMI controller.
Ook biedt de CX-5 veel overzicht rondom; de combinatie van een doordacht carrosserie-ontwerp, goede stoelen (op een elektrisch verstelbare stoel zit je wel hoger) en de extra assistentie van een (optionele) achteruitrijcamera; handig! Het is een van de nieuwe veiligheidssystemen die Mazda voor de CX-5 heeft weggelegd, naast een rijstrookhulp, dodehoekdetectie en een beschermengel (Smart City Brake Assist) die tot 30 km/u een kop/staart-botsing in de stad kan voorkomen (of de schade minimaliseert).
SkyActiv - efficient en sterk
Weer onderdeel van SkyActiv zijn de motoren en transmissies: splinternieuw ontwikkeld en gebouwd om efficiënt te zijn. Als eerste is er de 2.0 liter benzinemotor, een direct ingespoten viercilinder met een opvallend hoge compressie en start/stop-systeem. Het blok levert 165 pk en 210 Nm; de CX-5 met vierwielaandrijving heeft dezelfde motor maar komt door een ander uitlaatsysteem tot 160 pk. De SkyActiv-G benzinemotor voelt energiek en kan de 1285 kg wegende CX-5 makkelijk aan. Op toeren is hij niet de stilste, maar een echt luide keel blijft achterwege. We reden de krachtbron in combinatie met de nieuwe zestrapsautomaat; die schakelt vrij snel, zeer soepel en voelt goed aan wat je van plan bent. Je kunt ook zelf schakelen door de automaathendel ter hand te nemen. Flippers aan het stuur zijn er niet, dat was best leuk geweest!
De dieselvariant (leverbaar vanaf de zomer 2012) heeft een streepje voor. Uit 2.2 liter haalt Mazda – ondanks een zeer lage compressie - 150 of 175 pk. Hoewel die waarden niet direct de maatstaf zetten, koppelt men ze wel aan een stille loop, een groot bereik (tot aan 5200 toeren!) en lage emissies. De diesel (ook standaard uitgerust met start/stop-techniek) voldoet namelijk al aan de Euro6 emissienorm van 2014, zonder dat daar een additief zoals Adblue voor nodig is. Zodoende is de SkyActiv-D niet alleen zuinig maar ook echt schoon. Reken jezelf echter niet meteen rijk bij aanschaf. Fiscale beloning in de vorm van 20% bijtelling blijft uit aangezien de handgeschakelde diesel 119 gram uitstoot uit en da’s net iets teveel. Toch kan Mazda zichzelf prijzen met de zuinigste diesel in zijn segment. Binnenkort heeft Nissan een Qashqai 1.6 dCi met dezelfde uitstoot, maar die is minder krachtig en 'slechts' Euro5-proof.
De 2.0 liter benzine is dankzij een voorbeeldige 139 gram CO2-uitstoot – waar alleen de minder krachtige Qashqai 1.6 en Mitsubishi ASX aan kunnen tippen - schoon genoeg voor 20% bijtelling en een A-label. Wel zul je dan genoegen moeten nemen met een variant met 2WD en een handgeschakelde zesbak, de automaatversie en 4WD-uitvoering nemen iets meer Euro95 tot zich. Die handbak is overigens heel geen slechte keuze: het onderstel wordt niet wild van 165 pk en schakelen gaat opvallend strak en met korte slagen. Alsof we in een MX-5 zitten! Ook de besturing is vrij direct, zeker niet sterk bekrachtigd en biedt veel meer gevoel dan een Tiguan, ix35 of Sportage. De CX-5 is daarom echt plezierig om in te rijden. Hebben we dat niet vaker bij een Mazda kunnen zeggen?
Conclusie
Mazda heeft met de nieuwe CX-5 de smaak te pakken. De nieuwe crossover verlegt de grenzen van het merk met een stoer design, een doordachte interieuropzet, verfijnde motoren en interessante uitrustingsmogelijkheden. Daarnaast is de prijs concurrerend en biedt de 20% bijtellingsvariant van de benzine-uitvoering voor zakelijk rijders extra perspectief. Helemaal wanneer de CX-5 in de Business uitvoering wordt besteld. Vanaf medio februari 2012 staat de CX-5 met benzinemotor in de showroom; we kunnen niet wachten op het eindresultaat!
Schrijf een review