Natuurlijk. Geen probleem. We halen het echt niet in ons hoofd om de ‘270’ aan te tikken in een door zeer dichte mist geteisterd München. Bij een temperatuur net boven het vriespunt heeft de GT Spyder moeite om op gang te komen. De motor is ijskoud maar gorgelt er stationair heerlijk op los, dat wel. Toch voelen we direct dat we met een zwaar opgefokt apparaat te maken hebben. De eerste meters verlopen nogal ‘bokkig’. Dat belooft wat! Na enkele kilometers door de stad gesukkeld te hebben, zijn de vloeistoffen op temperatuur gekomen en gedraagt de anabolen R8 zich opeens stukken beschaafder. Het monsterlijke motorgeluid nog even buiten beschouwing latend…
Wurmen
In de R8 GT Spyder ligt de bekende V10-motor, die Lamborghini ook gebruikt. In dit geval levert de tiencilinder geen 525 maar 560 pk. Bovendien heeft Audi de Spyder op dieet gezet. De fabrikant weet liefst 80 kilogram aan gewicht te besparen ten opzichte van de gewone V10 Spyder. Volgens eigen zeggen heeft Audi de gewone Spyder tot op het laatste boutje uit elkaar geschroefd om te bekijken waar gewicht bespaard kon worden. Tevens zijn er diverse carrosseriedelen in koolstofvezel uitgevoerd. De R8 GT Spyder is anderzijds geen tot op het bot uitgeklede sportwagen. Een leek zou het verschil in het interieur met de gewone Spyder nauwelijks opmerken. Een navigatiesysteem, elektrische ramen, een automatische klimaatinstallatie, qua comfort ontbreekt het de inzittenden aan niets. De carbon racekuipjes maken feitelijk het enige verschil. Ze zitten als gegoten, maar de opstaande wangen maken het in- en uitstappen tot een hele opgave. Je moet jezelf echt in de stoel wurmen. De leuning vormt bovendien één geheel met het zitvlak en is dus niet te verstellen. Jammer dat het carbonframe van de stoel bedekt is met een wel heel dun laagje alcantara. Dat maakt de stoel vrij hard. Al past dat natuurlijk perfect bij het karakter van deze agressieve Spyder.
Kippenvel
De motor is inmiddels op bedrijfstemperatuur en dat betekent dat we het gas wat dieper kunnen intrappen. Het beste kun je vervolgens de manuele modus van de zestraps R tronic transmissie selecteren, simpelweg door de flippers achter het stuur aan het raken. De transmissie is van het type gerobotiseerde handbak. Het koppelen wordt dus door de elektronica overgenomen. Een koppelingspedaal ontbreekt logischerwijs. In plankgas modus houdt de motor enigszins in bij overschakelen. Iets gas liften bij overschakelen en het probleem is opgelost. In manuele modus vertikt de software het om weer terug te gaan naar automaat als je enige tijd de flippers onberoerd hebt gelaten. Ook weigert ie zelfstandig over te schakelen wanneer je de toerenteller tot diep in de rode cijfers laat komen. De motor knalt dan vrolijk in de toerenbegrenzing. Overschakelen in manuele modus gaat in een fractie van een seconde en gepaard met een dot tussengas.
Waar deze R8 in uitblinkt is het monsterlijke geluid uit beide vuistdikke uitlaten. Werkelijk oorstrelend. Als je vervolgens ook nog eens de sportknop achter de pook indrukt, gaan alle kleppen in het uitlaatsysteem open en blaast de tiencilinder de uitlaatgassen zonder restricties naar buiten. Kippenvel! Keer op keer. We kunnen er geen genoeg van krijgen. Vanwege het gure weer hebben we het dak maar dicht gelaten, maar dat machtige geluid bereikt het interieur toch wel. Zeker met geopend achterruitje, dat separaat van de kap bediend kan worden. Leuk detail! Afgekeken van Lamborghini.
270
Audi heeft voor deze top R8 het quattro-systeem lichtelijk aangepast en stuurt onder normale omstandigheden meer vermogen naar de achterwielen. Driftend een bocht uitaccelereren is met deze R8 dus helemaal geen probleem. Het gemak waarmee de tiencilinder de bolide naar ontiegelijk hoge snelheden loodst spreekt keer op keer tot de verbeelding. De mist is inmiddels aardig opgelost en met de drukte op de Autobahn valt het ook wel mee. Plankgas en een paar keer flipperen resulteerde meermaals in een geel oplichtend waarschuwingssignaal: snelheidslimiet bereikt. Inderdaad, voor we er erg in hadden tikte de naald van de snelheidsmeter de 270 km/u aan. De R8 blijft ook bij deze snelheden mooi stabiel. Geen zweetdruppel te ontdekken op ons voorhoofd. Bij 270 is de pijp trouwens nog lang niet leeg, de GT Spyder haalt een top van 317 km/u. Voor de volledigheid: nul naar honderd kan in 3,8 tellen.
Een sportwagen voor dagelijks gebruik is deze uiterlijk zwaar gepimpte R8 overigens niet echt. Oké, met gemak bereik je hoogst illegale snelheden en ook de wegligging is fantastisch, maar het onderstel en de stoelen zijn voor dagelijks gebruik toch iets te hard. Deze R8 GT Spyder is echt een speeltje voor ‘erbij’.
Interesse in de über R8? Enige haast is geboden. Audi bouwt ook van de Spyder slechts 333 exemplaren, waarvan twee gereserveerd voor ons land. Klein lichtpuntje, ze zijn nog niet verkocht. Je dient wel een aardig zakcentje mee te nemen naar de dealer. De R8 GT Spyder kost 279.900 euro.
Schrijf een review