Lancia Thema en Lancia Voyager - kwestie van labelen

Fiat heeft de aandelen van Chrysler overgenomen en gaat in Europa de voormalige Chrysler modellen als Lancia verkopen. De 300C is omgelabeld tot Lancia Thema en de Voyager gaat gewoon als Lancia Voyager door het leven. In de omgeving van Turijn mochten we beide ‘nieuwkomers’ uitgebreid aan de tand voelen.

De Italianen zijn maar wat blij dat het merk Lancia in leven wordt gehouden, zo blijkt tijdens de presentatie in hartje Turijn. Ze vinden vooral de Thema een welkome aanvulling. Een bijzonder model is het zeker, zijn donor 300C is immers een opvallende auto. En daar veranderen de Lancia-badges helemaal niets aan. Grote wielen, lage ruiten, typisch Amerikaans willen we bijna zeggen. Lancia heeft volgens eigen zeggen wel het nodige veranderd aan het exterieur en ziet zelfs overeenkomsten met de Flaminia van weleer en zelfs met de Thema uit de jaren tachtig. Naar onze bescheiden mening iets te ver gezocht.

Minder pompeus
De Thema is gebaseerd op de gefacelifte versie van de 300C, die in 2010 werd gepresenteerd. De ontwikkeling van de auto is dus volledig door Chrysler bekostigd. Het verschil met de 300C zit hem vooral in het front waarin een Lancia grille siert. Het plaatje oogt iets minder pompeus dan de neus van de Chrysler evenknie. De wielen (19-inch groot) komen ook van de Italiaanse tekentafel, maar dan heb je het ook wel gehad. De invloed van de designafdeling van Lancia is beperkt. Het interieur is wel naar een hoger plan getild, voornamelijk door gebruik te maken van veel leer en betere materialen dan in de 300C. Het instrumentarium is aangepast en een analoog ‘Lancia klokje’ maakt het interieur af. Het binnenste oogt overigens wel wat zakelijker dan het fraaie interieur van zijn weinig succesvolle voorganger, de Thesis.

De Thema komt straks te koop met twee dikke zescilinders, een 3,6 liter V6 benzinemotor en een 3,0 liter Multijet diesel van het Italiaanse VM Motori. We reden de laatste in de krachtigste uitvoering met 239 pk (de instapper heeft 190 pk). Een perfecte combinatie. De diesel is heerlijk stil en lekker koppelkrachtig (550 Nm). Een vijftraps automaat zorgt voor de krachtsoverbrenging naar de achterwielen. Als het moet spurt de Thema in alle rust in 7,8 tellen naar de honderd en haalt een top van 230 km/u. De diesel heeft onderin (vanaf 1.800 tpm) voldoende pit om de forse bilpartij een stapje opzij te laten zetten. Het stabiliteitssysteem laat dat ook tot op zekere hoogte toe. Al met al is de nieuwe Thema een zeer comfortabele auto die in snel genomen bochten niet vies is van een beetje overhellen. De vlakke stoelen verraden zijn Amerikaanse inborst en bieden helaas weinig zijdelingse steun tijdens een snelle rit.

PSA
Vanuit de Thema stappen we over in de Voyager. In geen enkel opzicht doet de Lancia Voyager denken aan zijn meer stijlvolle voorganger, de Phedra, die trouwens lang geleden samen met het PSA concern is ontwikkeld. De Voyager is verre van een chique verschijning en is volgens het vorm volgt functie principe gebouwd. Daar profiteert het interieur volop van. De Voyager biedt ruim voldoende plek aan zeven personen, die via een schuifdeur aan weerszijden eenvoudig kunnen instappen. Met alle stoelen in gebruik blijft er bovendien nog een acceptabele bagageruimte over. Wat wil je ook? De Voyager is een forse auto met een lengte van 5,22 meter. De stoelen verdwijnen met behulp van het Stow ’n Go systeem kinderlijk eenvoudig in de bodem, waarna een gigantische laadruimte ontstaat (met vlakke bodem) van meer dan 4.000 liter. Verder is de Voyager gezegend met talloze opbergvakjes en bakjes en zelfs ‘geheime’ vakjes in de vloer.

Ook voor de grote MPV reserveert Lancia weinig bescheiden motoren. Er is keuze uit een 2,8 liter viercilinder diesel (163 pk) of een 3,6 liter V6 benzinemotor met 283 pk. Net als de Thema reden we ook de Voyager als diesel. Het verschil is echter enorm. De diesel in de MPV is gewoon ronduit luidruchtig. De zestraps automaat brengt gelukkig op snelheid wel wat rust in het interieur, maar zodra het gaspedaal weer wordt beroerd, neemt het motorgeluid weer de overhand. De Voyager gedraagt zich vooral vanwege zijn forse afmetingen meer als een (bedrijfs)busje dan als een MPV. Wel zo’n busje dat prima uit de verf komt op de linkerbaan: nul naar honderd doet de diesel in 11,9 tellen en de topsnelheid bedraagt 193 km/u.

Begin november staan beide Lancia’s bij de dealer. Vanwege de weinig bescheiden motoren hangen er stevige prijskaartjes aan de Thema en Voyager. De Thema begint bij 52.500 euro als 3.6 V6. Dieselen kan vanaf 55.500 euro. De dikke diesel is nog eens vijf mille duurder. Kijken we naar de prijslijst van de Voyager, dan voorspellen we een niet zo heel florissante toekomst: vanaf 57.000 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.