Stadsauto's worden steeds populairder in ons land. Niet alleen omdat ze zuinig rijden en in aanmerking komen voor fiscale vrijstellingen, ook zijn deze kleintjes tegenwoordig zodanig 'volwassen' geworden in verfijning en uitrusting dat ze voor een aanzienlijke groep ook dienen als een alternatief voor een grotere auto. Volkswagen kan met komst van de Up in dit felbevochten segment een grote rol gaan spelen.
City specialist
Walter de'Silva staat aan de wieg van de Up als het om design gaat. Hij tekende een koets met typisch killeVolkswagen belijning, vooral van opzij gezien is er geen spektakel onder de zon. Gelukkig wist hij dat in het A-segment een beetje frivoliteit wel op zijn plaats is, en dus heeft de Up! een vrolijk neusje. Zonder grille trouwens, die de Lupo ook niet had. De zwarte achterklep is bij de Up volledig van glas - broertje Seat Mii en Skoda Citigo hebben er een van staal – en contrasteert met de rode achterlichten, die er vlak in liggen. Geinig. Om als City specialist - want zo wordt de Up door zijn makers aangeprijsd - goed voor de dag te komen is de Up! niet groter dan 3.54 meter en staan de wielen op helemaal op de hoeken van de carrosserie. Op die manier realiseert Volkswagen een stabiele basis met maximale binnenruimte.
Plat stuurtje
In de Up bewijst Volkswagen de kneepjes van het vak 'interieurstyling' perfect onder de knie te hebben. Het dashboard is zorgvuldig opgetrokken uit ronde en rechte lijnen en oogt daardoor lekker overzichtelijk. Hierbij is de afwerking van het middelste deel in carrosseriekleur (bijvoorbeeld wit, pianolakzwart of rood) een aanrader om de afwerking te matchen met het eigentijdse sfeertje. Het standaard kunststof is wat ‘basic’, zoals we vaker zien in deze klasse. Helaas zul je voor deze franje altijd de meest luxueuze uitvoering moeten bestellen. Waarom de Duitsers er voor kiezen om het portier deels onbedekt te laten is ons niet duidelijk. Worden kleintjes nooit volwassen? Aan de andere kant, het staat wel weer leuk bij een kleurig dashboard. De Duitsers kiezen verder voor een combinatie van vertrouwde en verfrissende details; de lichtschakelaar en stuurhendels zijn gesneden koek; het afgeplatte stuurtje en ronde ventilatieroosters hebben we nog niet eerder gezien. Leuk!
Klein als de Up is, zijn de voorstoelen dat juist niet. Niets is zo fijn als een stoel die goed ondersteunt. De Up heeft er twee met geprofileerde wangen en een lang zitvlak, eventueel nog verwarmbaar ook. Daardoor zit je in de Up niet op een krukje, maar in een stoel. En dat is wel zo prettig tijdens langere ritten. Net als het stuur is ook de stoel standaard in hoogte verstelbaar en dus is het niet lang zoeken naar een goede zit. Achterin is het allemaal net-aan, nadat je je via de voorportieren naar binnen hebt gewurmd. Bij de vijfdeursversie - die slechts 315 euro duurder is - kunnen we onze mening iets bijstellen, maar daar moeten we nog tot april op wachten.
Fijne driecilinders
Vanaf de start is de Up! leverbaar met twee motoren; een eenliter driecilinder met 60 of 75 pk, gekoppeld aan een vijfbak. Later volgt nog een semi-automaat, evenals een Up op aardgas (2012), een elektrische Up (2013). In Rome reden we daarom eerst met beide benzinemotoren. Kort en goed: die kunnen we allebei aanraden. De driepitters lopen zeer trillingsarm en klimmen graag in toeren. Ze zijn energiek en geven niet de indruk gebukt te gaan onder het ik-moet-heel-zuinig-zijn-virus. Het typische ronkje van driecilinders komt nauwelijks ter ore en wat je hoort klinkt best leuk; Volkswagen heeft veel werk gemaakt van geluidisolatie. Ook het onderstel doet zich groot voor en maakt van de Up een relatief comfortabel karretje; de lange wielbasis en geraffineerde demping dragen bij aan het gevoel in een iets grotere auto te zitten.
Welke eenliter moet je nemen? De 75 pk-versie heeft iets meer puf zodra je in de toeren klimt en kan daardoor makkelijker uit de voeten op de snelweg. Toch voldoet de 60 pk-versie ook zeker, helemaal wanneer vooral in de stad wordt gereden. In het brandstofverbruik zijn beide varianten praktisch even zuinig; met een gemiddelde van 4.7 liter komt elke Up in aanmerking voor alle belastingvoordelen die ons landje rijk is; geen wegenbelasting, geen BPM en 14% bijtelling. De Volkswagen Up is ook te bestellen met innovatieve BlueMotion Technologies, waar een start/stop-systeem onderdeel van is. In dat geval is de Up fractioneel zuiniger, maar ook iets duurder in aanschaf.
Musthaves - noodrem en maps+more
Twee andere opties zijn zeker hun geld waard; Emergency City Brake (425 euro) en maps+more navigatie (295 euro). Het eerste systeem is standaard op de move-up en high-up uitvoering en fungeert als noodrem om een kop-staart botsing te voorkomen. Met behulp van lasersensoren wordt de omgeving vóór de auto voortdurend op eventueel aanrijdinggevaar gescand. Dreigt er een aanrijding en remt de bestuurder niet, dan brengt Emergency City Brake de Up zelf volledig tot stilstand. Tenzij je harder dan 30 km/u rijdt, boven die grens is dit uiterste redmiddel buiten werking. Vooral heel handig is het nieuwe maps+more; een uitgebreid infotainmentsysteem van Navigon dat telefonie, een boordcomputer en navigatie verpakt in één afneembaar apparaat, geplaatst bovenop het dashboard. Maps+more laat zich gemakkelijk via een touchscreen bedienen en wist ons moeiteloos door de stadsjungle van Rome te leiden – onder het genot van de hilarische Engelse uitspraak van Italiaanse straatnamen.
Prijzen en uitrusting
Volkswagen levert de Up vanaf 8490 euro. Deze take-up uitvoering (met 60 pk) heeft vier airbags plus een knie-airbag, in kleur gespoten bumpers, dagrijverlichting en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging in de uitrusting. Airco en centrale vergrendeling zijn optioneel verkrijgbaar. De move-up kost 9400 euro en biedt het veilige City Emergency Braking, ESP, elektrische raambediening vóór, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, easy entry, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. Ook is het dashboard dan met hoogglans zwarte accenten afgewerkt. De high up! is er vanaf 10.320 euro en vult de uitrusting aan met 15 inch lichtmetalen wielen met diefstalbeveiligde wielbouten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, chromen interieuraccenten, leren bekleding van stuur, pookknop en handremgreep, mistlampen vóór en dashboarddelen in carrosseriekleur. Een radio/cd-speler is pas vanaf deze uitvoering standaard en kost op de andere uitvoeringen 315 euro.
Conclusie
Volkswagen is back in town met de Up. De Up is niet zomaar een stadsauto met VW-badge op de neus, maar een frisse verschijning met een vrolijk interieur, leverbaar met systemen die stadsritjes aangenaam en veilig maken. Dankzij goede stoelen, een stille, verfijnde driecilinder en capabel onderstel voelt de Up zich ook thuis buiten de stad. Bovendien is de vanafprijs aantrekkelijk en zijn opties – waarvan je er toch wel een aantal wilt hebben – zeer betaalbaar.
Schrijf een review