Nee, heel opzienbarend is de facelift van de Mazda3 niet. Met kleine zichtbare en onzichtbare wijzigingen aan de neus, het interieur en motortechniek moet het best verkopende Mazda-model er voorlopig weer tegen kunnen. De vernieuwde '3' is te herkennen aan zijn nieuwe neus, met aangepaste voorbumper en ondergrille die als luchtinlaat fungeert. Mazda heeft daar de scherpe hoekjes van af gehaald. Aan de achterkant werd de bumper drie centimeter ingekort. Niet alleen 'voor het mooie', want door die aanpassing is ook het inladen van bagage makkelijker. Natuurlijk is geen enkele facelift compleet zonder een nieuwe lakkleur en verse setjes lichtmetaal, dus kun je de Mazda3 nu ook in het Autumn Bronze bestellen en hebben we 16 en 17 inch wielen aerodynamisch getekende spaken.
Ingebouwde TomTom
Het interieur van de Mazda3 is juist opgefrist om het de bestuurder aangenamer te maken. Nieuwe zwarte, in plaats van zilveren elementen, andere wijzerplaten en witte achtergrondverlichting verhoogt de afleesbaarheid en het comfort onderweg. Ook heeft Mazda de geluidsisolatie in de vloer verbeterd en een schakelindicator geplaatst. Eveneens slim gekozen is het nieuwe navigatiesysteem met TomTom-software, dat centraal in het dashboard wordt ingebouwd. In tegenstelling tot zijn voorganger laat deze zich met een aanraakscherm bedienen. Bovendien is de diameter van het display (5.8 inch) veel groter. Wie de Mazda3 in de Navigator of Business-uitvoering bestelt, is standaard verzekerd van deze gebruiksvriendelijke wegwijzer, inclusief Bluetooth en multimedia-aansluitingen.
Onzichtbaar verbeterd
Niet zichtbaar is hoe de techneuten aan de ophanging, besturing, stevigheid van de carrosserie én aerodynamica hebben gesleuteld. De Japanners vonden het belangrijk de Mazda3 nog meer solide op de weg te zetten, bij zowel gemiddelde als hoge snelheden. Dankzij andere voorwielkasten en een nieuwe stabilisatorstang heeft de koets meer stijfheid en zijn de rijeigenschappen naar een nog hoger plan getild. Hierbij hebben ook de schokdempers bijgedragen, want die kunnen nu beter om met slechter wegdek. Nieuwe parameters voor de stuurbekrachtiging resulteert in een meer liniear stuurgevoel. Een iets grotere afdekplaat van de wagenbodem en het nieuwe design van de voorbumper maakt de Mazda3 ook iets aerodynamischer. Is hier allemaal iets van te merken? Nauwelijks, de Mazda3 is in ieder geval nog steeds scherp in de besturing en niet al te stevig geveerd. Never change a winning team, moet de gedachte zijn geweest. Het is daarom wel jammer dat de genoemde extra interieurisolatie in de praktijk niet zijn vruchten afwerpt. Met name vanuit achterin dringt er op hogere snelheid ruis de cabine in; dat doen zijn concurrenten beter.
20% bijtelling
Bij de introductie van de Mazda3 in 2008 was de relatief zuinige 2.0 DISI met i-stop start/stop-techniek een van de hoogtepunten in het motorpalet. Deze focussen we ons op de 1.6 liter CiTD diesel, omdat deze net een tikkie zuiniger is geworden. Niet door gebruik te maken van start/stop-techniek, maar een slimmere oliepomp te monteren. Met een gemiddelde CO2-uitstoot van 115 gram heeft Mazda nu voor het eerst in het gamma van de 3 een '20 procent bijteller'! En dat is een belangrijk gegeven om in de zakelijke markt kansen te vergroten, ook al zullen de nieuwe belastingregels halverwege volgend jaar daar weer een eind aan maken. De 1.6 CITD bleef verder zichzelf en levert nog steeds 115 pk en 270 Nm. De sterke 2.2 CiTD met 185 pk heb je echt niet nodig; de ‘instapper’ presteert al van een leien dakje, is al vroeg bij de les en laat maar weinig van zich horen. De zesversnellingsbak is geknipt voor de diesel en maakt daar optimaal gebruik van. Als dat niet leuk bijtellen is…
Omdat de Mazda3 bij ons sinds jaar en dag ook veel particulier wordt gereden hebben we de 1.6 liter benzinemotor ook nog even aan de tand gevoeld. Met 105 pk en 145 Nm laat het zich raden dat deze instapper harder moet werken dan de diesel, dat zul je ook horen overigens. De vierpitter klimt niet bijster levendig in de toeren maar voldoet – wanneer je zo nu en dan even terugschakelt – wel degelijk. Zeker in ons vlakke kikkerlandje. De CO2-uitstoot van de eenpuntzes marginaal naar 147 gram per kilometer. Het verandert echter niets aan het energielabel (B) of bijtelling (25%).
Prijzen
Met het vernieuwen van de Mazda3 is ook de vanafprijs gedaald. De vernieuwde generatie staat vanaf deze maand bij de dealer voor 18.990 euro als S-uitvoering met 1.6 benzinemotor. Een Mazda3 1.6 CiTD kost minimaal 27.290 euro al heeft Mazda voor de zakelijk rijder een Business-uitvoering in het leven geroepen die minder kost (25.290 euro) en méér luxe biedt.
Schrijf een review