Alfa Spider, de ultieme vrijgezellen auto

Afgelopen week heb ik de sleutels weer moeten inleveren van de Alfa Romeo Spider 3.2 V6 Q4 die wij een week te leen

Afgelopen week heb ik de sleutels weer moeten inleveren van de Alfa Romeo Spider 3.2 V6 Q4 die wij een week te leen hadden. Nog nooit heb ik zoveel bekijks gehad met een auto als met deze Spider.

Het begint al met de knalrode kleur. Buiten het feit dat rood op een Alfa hoort, komt haar opvallende uiterlijk het beste tot zijn recht met deze felrode kleur. Natuurlijk kun je de auto ook in een minder opvallende kleur laten spuiten, maar dat past eigenlijk beter bij de wat meer ingetogen 159. De 18 inch velgen die deze Spider als schoeisel heeft ben ik zelf niet kapot van, maar ze misstaan de Alfa zeker niet. Als we naar de neus kijken zien we heel veel overeenkomsten met die van de 159. De zes koplampen kijken je lekker dreigend aan en dit zorgt ervoor dat mensen die op de linkerbaan rijden zeer snel een beweging naar rechts maken. Dat ze daarna nog even naast je blijven hangen, of direct weer achter je invoegen bevestigt nog maar eens dat je met een bijzonder mooie wagen op stap bent. De achterzijde is lekker “dik” en past goed bij de Italiaanse schone. De vier pijpjes brengen in deze uitvoering een heerlijke zescilinder roffel ten gehore en maken de achterzijde helemaal af. Het jammere is wel dat dezelfde uitlaten ook op de Spider met dieselmotor te vinden zijn. Onderscheidend ben je dus niet met je dikke V6. Binnenin vinden we een interieur dat we grotendeels kennen uit de Brera en de 159. Het ziet er zeker goed uit, alleen de stoelen hadden wat sportiever gekund. Het stuur daarentegen pakt lekker vast en is precies van de juiste dikte. De meters zien er lekker sportief uit, zeker de drie naar de bestuurder toe gedraaide metertjes in het midden waarop onder andere de olietemperatuur te zien is. Je weet dus precies wanneer je de 260 paarden de sporen kunt geven, zonder dat je de motor in een keer om zeep helpt. Over de motor gesproken, als we de motorkap open doen zien we jammer genoeg niet meer het originele Alfa blok met de mooie verchroomde “pijpjes”. Dit blok is onlangs uit productie gehaald en daarvoor is een nieuwe 3.2 V6 in de plaats gekomen dat deels uit GM onderdelen bestaat. Voor de pure Alfist is dat even slikken, maar door de milieunormen kon het oude Alfa blok niet meer gehandhaafd worden. Om dit blok tot leven te laten komen dien je een sleutel in het dashboard te stoppen waarna je een startknop indrukt. Ergens enorm overdreven, maar stoer is het wel. Het geluid wat de V6 voortbrengt is verslafend. Elke tunnel die je tegenkomt nodigt uit tot extra gas geven om je oren te trakteren op een zescilinder symfonie. Je medeweggebruikers stellen dit zeer op prijs trouwens.

Het rijden met de Spider is een sensatie op zich. Niet alleen doordat je in de open lucht zit en een heerlijk klinkende V6 tot je beschikking hebt, maar omdat je door alles en iedereen wordt bekeken. De opgestoken duimen en glimlachen vliegen je om de oren. Als je stil staat nemen mensen foto’s, als je rijdt dan blijven mensen voor, achter en naast je rijden. Je moet dus van aandacht houden om in deze auto te willen rijden. En het zijn zowel mannen als vrouwen die naar je kijken. Ik heb het zelfs meegemaakt dat een vrouw die naar iemand toe rende nog even omkeek en daardoor ter nauwer nood een paaltje miste. Daarom is het misschien wel de ideale auto voor de vrijgezelle man of vrouw. Telefoonnummers uitwisselen wordt wel erg gemakkelijk zo.

De Spider is niet de sportieve auto die je in eerste instantie zou verwachten. Met een acceleratie van zeven seconden naar de 100 ben je zeker niet langzaam, maar snel is het nu ook weer niet echt. Misschien kwam dit wel door de automaat die wij reden. Ik heb het gevoel dat als je met een hand geschakelde versie zou rijden het snelheidsgevoel wat beter zou zijn. Wat wel snel aan deze Spider is, is de benzinemeter. Die holt werkelijkwaar achteruit. Met een verbruik van 11,5 liter per 100 km lust deze dame een flinke slok. Daarom kun je er dan ook het beste mee cruisen. Daar is deze Spider het meest geschikt voor en laten we eerlijk zijn, dan ben je ook wat beter te zien. En daar is het bij deze Spider dan ook echt om te doen. Zien en gezien worden. Al met al is het misschien wel de mooiste auto die je voor dit geld (wij reden de duurste versie die bijna 60.000 euro kost) kunt kopen en ik zou het zeker doen. Maar dan wel als 2e auto.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.