Het klinkt een beetje onwerkelijk: de kracht van een twaalfcilinder topmodel, maar het verbruik en – tegenwoordig blijkbaar nog belangrijker – de CO2-uitstoot van een zespits turbodiesel, namelijk 219 gram per km. De Lexus LS 600h maakt het mogelijk, want de hybride aandrijflijn koppelt een 394 pk sterke vijfliter V8-motor met een 224 pk elektromotor. De samengevoegde kracht levert maximaal 445 pk op en een geweldige trekkracht die bij vrijwel elk toerental paraat is. Om zoveel kracht ook te kunnen overbrengen op de straat, beschikt de LS 600h over permanente vierwielaandrijving met een torsendifferentieel, dat de as met de meeste grip ook de meeste trekkracht toebedeelt.
Tijdens de presentatie van de LS 600h in Berlijn schuwt Lexus de vergelijking met topautomobielen van de concurrentie niet. We zien de Audi A8 6.0 quattro langskomen, de BMW 760i en de Mercedes S600. Stuk voor auto’s met vermogens rond de 445 pk – alleen de Mercedes is dik 50 pk sterker – en de Lexus LS 600h kan het qua prestaties met ze opnemen. Zijn topsnelheid is ook elektronisch begrensd op 250 km/h en hij sprint in 6,3 seconden naar de ‘100’. Dat laatste cijfer is iets slechter dan dat van de concurrenten die er gemiddeld dik vijf tellen voor nodig hebben, maar dat maakt de LS 600h met betere tussensprinttijden weer goed. In dik vier tellen gaat hij van 80 naar 120 en in dik 14 seconden van 100 naar 200 km/h, zo hebben we gemeten op de Duitse Autobahn.
Bij al dat geweld is de dorst van deze limousine relatief bescheiden. Hij komt met pakweg tweederde van de brandstof uit die de eerder genoemde concurrenten nodig hebben. Bij een zeer snel gereden traject – met snelheden dik boven de 200 km/h – zien we even een verbruik van 15 liter per 100 km op de boordcomputer verschijnen, maar als we hem daarna resetten en ons beperken tot niet meer dan 20 km/h sneller dan toegestaan op de binnenwegen en 120 op de snelweg, scoren we 9,3 liter per 100 km.
Een verbruik van 1 op 10 behoort dus met een ingehouden rijstijl tot de mogelijkheden en eerlijk gezegd is de Lexus LS 600h daar wel de aangewezen auto voor. Hij kan echt razendsnel onderweg zijn, maar een rijdersauto is het niet. Hij filtert de rijsensaties daarvoor teveel voor zijn bestuurder. De elektronische besturing geeft minder gevoel dan een sportieve bestuurder zou willen en de luchtvering is een comfortabel zwevend tapijt.
In de LS 600h moet je genieten van het comfort dat de auto te bieden heeft. Van de fenomenale Mark Levinson geluidsinstallatie met 19 luidsprekers bijvoorbeeld, of van de optionele stoelmassage die in de twaalf centimeter verlengde versie leverbaar is op de stoel rechtsachter. Je kunt je op vijf verschillende manieren helemaal onderuitgezakt laten masseren en onderwijl eventueel genieten van een film op het DVD-systeem waarvan de monitor uit het dak komt geklapt.
Je hoeft je zo onderuit gezakt nog altijd geen zorgen te maken bij een botsing, want in de zitting zit een airbag die voorkomt dat je onder de gordel doorglijdt bij een aanrijding. De vierwielaandrijving biedt daarnaast optimale grip als het glad is, zoals we konden uitproberen op een testterrein. En de LS 600h zit volgestouwd met veiligheidsfeatures die je behulpzaam zijn tijdens het rijden, zoals de cruise controle met radar, die in de duurste versie zelfs tot stilstand afremt in een file. Veel daarvan is standaard en dat maakt de aanschafprijs van de naar onze mening erg fraaie Lexus LS 600h heel verteerbaar. Hij is er vanaf 136.600 euro. Wil je alle toeters en bellen in de verlengde LS 600h L dan ben je 161.000 euro kwijt. Altijd nog een flinke middenklasse auto goedkoper dan de concurrentie.
Schrijf een review