Auto’s met een lage CO2-uitstoot (<110g/km benzine en <95g/km diesel) hebben in ons land een streepje voor. De overheid stimuleert deze modellen met vrijstelling van BPM- en wegenbelasting en dat voel je in de portemonnee, ook na aanschaf. Voor zakelijke rijders maakt de lage bijtelling (14%) deze zuinige auto’s ook aantrekkelijk. Geen wonder dat veel automobilisten maar al te graag overstappen in een Polo BlueMotion, Toyota Aygo, Renault Twingo en andere soortgenoten. De Mazda2 viel tot nu toe net buiten de boot van de fiscale voordelen maar met de Mazda2 Bifuel is dat verleden tijd. Dankzij een CO2-uitstoot van 110 gram valt de Japanner ook in de prijzen van 14% bijtelling en vrijstellingen.
Onzichtbaar
De Mazda2 Bifuel wordt voordat hij de fabriek verlaat uitgerust met een LPG-installatie. Zodoende is de 1.3 litermotor daar op aangepast en schuilt achter het ‘benzineklepje’ ook de vulopening voor LPG. Een ringtank met een netto-inhoud van zo'n 28 liter LPG bevindt zich op de plaats van het reservewiel zodat de bagageruimte vrijwel volledig intakt blijft. Slechts de BiFuel-badge op de achterklep en de kleine brandstofschakelaar op het dashboard verraden zijn bivalente aard. Naar keuze is de Mazda2 BiFuel met een 75 pk of 84 pk-versie van de 1.3 litermotor. Wij rijden de ‘High Power’ versie en daarmee kom je prima uit de voeten. De viercilinder is niet bijster levendig maar wel een stille kracht die zich soepeltjes laat rijden. Daarbij maakt het niet uit of op benzine of LPG wordt gereden. Op de snelweg moet je soms een tandje terug, maar de hoog in de middenconsole geplaatste vijfbak zit binnen handbereik en schakelt lekker strak.
Volle tank voor ca. 20 euro
Starten doet de Mazda2 BiFuel altijd op benzine. Afhankelijk van de motortemperatuur wordt al snel over op LPG. Van dat proces merk je helemaal niets – of het moet het LED-je zijn op de brandstofschakelaar die dooft. Het LPG-verbruik van de Japanner is niet af te lezen op de boordcomputer. Die weet namelijk niet beter dan op benzine te rijden en omdat rijden op LPG meer liters kost is de aanduiding op het display te rooskleurig. Reken op een gasverbruik van 1 op 13, goed voor een actieradius van 360 km. Hoewel de benzinetank nog eens voldoende brandstof heeft voor nog eens honderden kilometers, zou je wel gek zijn de Euro95-voorraad aan te spreken. Met een LPG literprijs van 66 tot 78 cent (afhankelijk van eventuele korting) heb je een volle tank voor circa 20 euro!
Andere kwaliteiten
Na alle financiële voordelen van de Mazda2 Bifuel zouden we bijna vergeten dat Mazda’s kleinste zelf ook nog andere kwaliteiten heeft. De Mazda2 kunnen we niet betitelen als de meest ruime in zijn segment, het is wel één van de fijnst rijdende. We hebben de Japanner al eerder geprezen om zijn lichtvoetige karakter en kunnen dat nog steeds doen; dankzij de directe besturing voelt de Mazda2 lekker wendbaar. De koets volgt daarbij strak de ingezette koers, ondanks dat Mazda het onderstel sinds de subtiele facelift - waarbij de neus vooral meer smoel kreeg - iets versoepeld heeft. Dat maakt de kleine Mazda bijzonder prettig om in te rijden in zowel de stad als tijdens een sportief kwartiertje.
Mazda levert de BiFuel-versie alleen als vijfdeurs. Bij de vanafprijs van 13990 euro is airco, radio/cd, elektrische ramen voor en twee airbags in de uitrusting inbegrepen. In vergelijking met een identiek uitgeruste benzineversie (1.3 Cool) bedraagt de meerpijs slechts 1000 euro. Wanneer je meer peekaa's en uiterlijk vertoon wil is er de BiFuel GT-M Line met een dakspoiler, lichtmetalen wielen, side-skirts en andere koplampen. Sportieve bekleding, stoelverwarming, elektrische ramen achter, automatische airco, lederen afwerking van het stuur en extra airbags zijn eveneens inbegrepen en daarvoor betaal je niet de hoofdprijs: 15.990 euro. En ook daar komt geen cent BPM bij.
Conclusie
De Mazda2 BiFuel komt als geroepen. Nadat vele concurrenten inmiddels als broodjes over de toonbank gaan kan Mazda ook een graantje gaan meepikken. De keuze voor een LPG-versie (in plaats van een spaardiesel) ligt misschien niet direct voor de hand maar is toch een heel slimme zet op zowel korte als lange termijn. De meerprijs van de LPG-installatie is gering en dankzij de lage literprijs kun je zeer voordelig kilometers maken. Hoewel de wegenbelasting in 2014 weer terugkeert blijft die kostenpost – mede door het lage gewicht van de Japanner – binnen de perken, zeker als je het vergelijkt met het tarief van een dieselauto. Niet onbelangrijk rijdt de Mazda2 Bifuel als elke andere en blijft de driejarige fabrieksgarantie onverminderd van kracht. Tel uit je winst!
Schrijf een review