Dus moest er een compleet nieuwe Twingo komen en wordt hij vanaf heden niet meer in la Douce France gebouwd, maar in Renaults fabriek in het lagelonenland Slovenië. Onvriendelijk gezegd lijkt de nieuweling ontworpen door een commissie Japanse designers die kennelijk verrukt zijn van de huidige Clio, het net iets grotere broertje dat op dezelfde bodemplaat staat.
De nieuwe Twingo ziet er dus helaas lang niet zo origineel uit als... het origineel. Hij zou zó een uitbreiding tot kwartet kunnen zijn van het succesvolle trio Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107. Desgevraagd verklaarde een zegspersoon van Renault ‘dat design onbelangrijk is’. Een paar jaar geleden had zo’n opmerking tot onmiddellijk ontslag geleid.
Dat nieuwe design valt misschien te betreuren, maar neemt niet weg dat de Twingo een lekker ding is gebleven. Qua intentie minder een submini-MPV, maar nog altijd een puik boodschappenautootje.
Al zijn vrouwen de talrijkste Twingo-klanten, Renault probeert dat dames-imago wel wat te ontworstelen door toevoeging van een maar-niet-heus GT-model, compleet met vervaarlijke achterspoiler en – belangrijker – een deksels fijne 1,2 liter turbomotor die er zomaar 100 pk uit perst. Die versie hebben we op kronkelige bergweggetjes rondom Ljubljana krachtig aan de tand kunnen voelen en afgezien van een overheersend onderstuur is daar weinig op aan te merken, al voelt deze ‘GT’ (een echte sportversie komt volgend jaar) toch bij remmen en insturen – en niét bij accelereren – veel zwaarder aan dan 980 kilo die hij op de schaal brengt.
Naast dit toppertje komen er later dit jaar ook zwakkere uitvoeringen van dezelfde 1,2 liter motor met 60 of 75 pk. Van de 1,5 liter diesel (65 pk) is nog niet zeker of die ook in Nederland leverbaar wordt. Voorlopig alleen als zich een geïnteresseerde fleetowner meldt.
Behouden is het praktische, maar nu wel erg goedkoop aandoende interieur met een achterbank die ruim in lengterichting verschuifbaar is en (op een wielbasis van 2,37 m) de bagageruimte laat variëren van 165 tot 285 liter. Gaat die bank plat – en in de duurdere versies zijn er twee afzonderlijke stoelen – vermag de Twingo 959 liter te verstouwen. Daarnaast zit het interieur echt boordevol handige opbergmogelijkheden, tot en met onder de, als enige in hoogte verstelbare, bestuurdersstoel.
Heeft de Twingo in deze editie wat aan originaliteit en veel aan charme ingeboet, aan praktische bruikbaarheid zeker niet. Hij komt er vanaf 8.495 euro, maar dan heb je niet eens stuurbekrachtiging: een versie die alleen de prijslijst zal sieren en die door niemand gekocht gaat worden, áls-ie al leverbaar wordt. Realistisch instapmodel wordt dan de 60 pk Authentique (met elektrische stuurbekrachtiging en raambediening en centrale vergrendeling met afstandsbediening) voor een nog altijd zeer fatsoenlijke 8.995 euro. Per direct leverbaar zijn de Dynamique met 75 pk voor 11.195 euro en de 100 pk GT voor 13.795 euro.
Schrijf een review