Lotus Evora S - pure topsporter op niveau

Lotus Evora S: pure sportiviteit in een luxeverpakking!

Wie in de markt is voor een lekkere sportauto denkt meestal niet aan Lotus. En dat is onterecht, want de Engelsen kunnen als geen ander lichtgewicht sporters bouwen. De Evora S koppelt - meer dan elke andere Lotus – pure sportiviteit aan een luxeverpakking. Hoe komt die benadering uit de verf?

De Lotus Evora is net als de Elise en Exige een echte atleet, gebouwd volgens de tradities van het merk waarin lichtvoetigheid en een laag gewicht voorop staan. Het paradepaardje in de familie heeft om die reden een naam hoog te houden maar moet zich wel opperbest kunnen presenteren. De Evora is daarom voor het oog een rasechte sprinter die zowel laag, breed en vooral slank geproportioneerd is. Het zijn de details die de Evora speciaal maken, zoals het kleine zijruitje dat puntig uitloopt naar de achterruit, de geaccentueerde flanken en de zwarte buitenspiegels. Dankzij de centraal in de diffuser geplaatste uitlaat, brede achterbanden en de doorlopende achterspoiler laat Lotus onmiskenbaar zien lekker vlees in de kuip te hebben. Daar hoef je niet eens door het glas van de achterruit te kijken, dat een doorkijkje in de motorruimte biedt.

350 pk voor 1400 kg
We zijn Lotus dankbaar voor de motorisatie van de Evora. Omdat verschil er moet zijn treffen we geen viercilinder, geen turbo’s, maar een 3.5 liter V6 van Toyota, in het geval van de Evora S uitgerust mét supercharger. De middenmotor levert dan 350 pk en 400 Nm. Ondanks dat de compressor al vanaf stationair toerental zijn steentje bijdraagt is de zescilinder vooral op toeren levendig, het maximum koppel komt vrij bij 4500 omwentelingen en alle pk’s zijn pas vanaf 7000 toeren los. Is dat erg? Helemaal niet; het blok draait met alle plezier in de rondte en reageert enthousiast op het gaspedaal.  Actie is reactie! Niet zo vreemd als je bedenkt dat de Evora ook ‘maar’ 1437 kilo weegt; de 350 paarden hebben geen kind aan de koets en sleuren je in 4.8 seconden naar 100 km/u. Zolang je voet bij stuk houdt loopt de teller door tot maar liefst 277 km/u; begrenzen is er niet bij. Ondanks dat je zelf zult moeten schakelen (een automaat is er tegen meerprijs) heb je niet in de gaten dat het zo snel gaat. Wel word je immens gelukkig van een lekkere brom vanuit lage toeren die overgaat in een indringende snerp en geblaas van de V6 - verwacht geen volle zescilinderklanken. Het differentieel zingt bij acceleratie ook een toontje mee; dat doen ze allemaal en is niet weggemoffeld met geluidsisolatie. De Sport-modus (standaard op Evora S) brengt nog meer leven in de brouwerij en laat tegelijkertijd de teugels van de tractiecontrole ietsje vieren.

Een regelrechte wildebras wordt de Evora nooit; de wielen hebben enorm veel grip en maken hoge (bocht)snelheden zonder drama mogelijk. De gunstige gewichtsverdeling door de plaatsing van de motor werpt hier zijn vruchten af, zeker als je het relatief lage gewicht er bij op telt. De directe besturing en hoge wendbaarheid van de Evora is als vanouds genieten. Toch zal het je ook nog verbazen welke mate van comfort Lotus heeft gerealiseerd en dat maakt de Evora zeker geschikt voor langere afstanden. Zolang de rug een zeer lage instap verdraagt, natuurlijk.

Luxe-cockpit
In de Evora is meer dan in elke andere Lotus pure sportiviteit in een luxeverpakking gestopt. De cockpit maakt daarom een veel meer verzorgde indruk waarbij de ontwerpers ook in detail treden. In de eerste plaats door de beige kleurstelling van het dashboard en de kuipstoelen, die met zacht leder zijn afgewerkt. Heel sportief en ‘funky’ is het onconventioneel gevormde instrumentarium met rode displays voor de boordcomputer. Gaaf! De middenconsole en panelen achter het stuur zijn van aluminium en hebben geclusterde toetsen en draaiknoppen van datzelfde materiaal. Hoewel de plaats van bepaalde functies niet altijd even logisch gekozen is – de toets voor de stoelverwarming en de ontgrendeling van het dashboardkastje zit achter het stuur – is dat niet bezwaarlijk. Daar gebruik je het te weinig voor. De werking van het audio/navigatiesysteem doet wel de wenkbrauwen fronsen, maar omdat het niet van Lotus zelf is kunnen we hen dat niet kwalijk nemen. Veel belangrijker is de bediening van de auto zelf; een beetje straf en strak – het is immers een sportwagen – maar niet te. Koppelen, sturen en schakelen heb je daarom snel in de vingers. Wel hadden wij soms een protesterende linkervoet; de brede dorpels beperken de omvang van de voetenruimte en dus is er weinig plaats om de koppelingsvoet te rusten. De op de bodem geplaatste sportstoelen verzorgen onvoorwaardelijke steun van ons lijf en gelukkig hoef je niet te kleinste te zijn om er in te kunnen passen, ook als het gaat om hoofdruimte.

Conclusie
Lotus heeft nog altijd een unieke positie in de markt van sportwagens door haar eigen benadering van sportiviteit, waarin een laag gewicht en puur rijplezier veel meer voorop staat. De verrijking van de Evora met luxe in de vorm van uitrusting en aankleding hebben de Britten zodanig bewerkstelligd dat deze strategie en merktraditie niet wordt doorbroken. De Evora biedt tegelijkertijd een zodanige dosis comfort dat wij dagelijkse kilometers niet zouden afraden; dat moet precies de bedoeling zijn geweest. De supercharged V6 laat de Evora S buitengewoon snel presteren; zo snel dat je dat zelf niet altijd realiseert.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.