BMW heeft met de 1 Serie voor een groot deel het compacte premiumsegment op de kaart gezet. Sinds 2004 domineert het model het segment van de compacte premium hatchbacks, samen met de Audi A3 en – in mindere mate – de Volvo C30. De BMW staat niet als meest ruime van het stel bekend, integendeel, maar is wel de beste stuurmansauto. De nieuwe 1 Serie doet er alles aan om op alle fronten hoge ogen te gooien en zijn positie te verstevigen.
Groeien en thuiskomen
Daarom heeft BMW de 1 Serie een groeistuip van acht centimeter in de lengte en twee centimeter in de breedte gegeven. Samen met een tot 2.69 meter verlengde wielbasis moet meer binnen- en bagageruimte opleveren. Het design van de 1 Serie is sterk geëvolueerd. De neus wijzigde het meest ingrijpend en doet door het vrij stompe uiteinde met hoekige lamellen in de grille en scherpe – nu juist uitlopende - koplampen denken aan de 5 GT. Van opzij gezien is de nieuwe 1 Serie vooral te herkennen aan de strakkere portieren; de vorige generatie leek een beetje doorgezakte exemplaren te hebben en werd daarom gekscherend een hangbuikzwijntje genoemd. Achteraan heeft BMW de boel steviger aangezet door de achterklep en bumper breder uit te laten lopen. Daardoor staat de nieuwe Einser weer scherp én aanwezig op het netvlies.
Instappen in BMW’s kleinste voelt als thuiskomen. Nog steeds dient het interieur voorin als een cockpit waarin het vooral draait om de bestuurder en diens rijgenot. Achterin is er inderdaad iets meer ruimte, al zul je vaak nog iets moeten inschikken om je medepassagiers te vriend te houden. De opzet van het dashboard is vertrouwd, de inrichting en afwerking grotendeels nieuw. Kijk bijvoorbeeld naar - net als in de 6 Serie - het slanke centrale TFT-scherm en de subtielere toetsen voor audio en klimaatregeling. De hier gereden en getoonde Sport-uitvoering brengt het interieur op smaak met pianolak-delen, aluminium instaplijsten, fijne sportstoelen met oppompbare wangen (zit je altijd goed!) en een lederen sportstuur. De standaardversie is onthouden van deze franje maar zaken als Bluetooth, airco, elektrische ramen voor- en achter evenals elektrisch verwarmde buitenspiegels en een radio/cd-speler met zes speakers zijn echter altijd standaard. Cruise Control en navigatie is verpakt in een 1995 euro kostend Business pakket. In de nieuwe 1 Serie zijn verder tegen meerprijs innovatieve veiligheidssystemen als een snelheidslimiet-assistent, rijstrookhulp, een inparkeercamera en cruise control met remhulp ingeburgerd. Vooral die laatste is een aanrader voor dagelijks gebruik.
Wederom speelt i-Drive weer een grote rol in de bediening van veel functies. Hoewel de draaibutton van het systeem naar onze mening iets meer naar voren in de middentunnel geplaatst mocht worden, is de bediening an sich vrij intuïtief. Voor veel voorkomende functies zoals de boordcomputer, radio en cruise control zijn ook knoppen op het stuur weggelegd. Bovendien werkt i-Drive ook weer met spraakbediening, wat werkelijk ideaal is bij het instellen van navigatie. Simpelweg het indrukken van de spraaktoets, het noemen van de plaats, straat en huisnummer (gewoon in één zin!) is voldoende om de routegeleiding voorgeschoteld te krijgen. Geen gedraai en gedruk, maar meteen rijden.
TwinPower Turbo
Om de nieuwe 1 Serie waardige prestaties mee te geven zonder de verbruiks- en CO2-cijfers de pan uit te laten rijzen doet een nieuwe motorgeneratie intrede. BMW introduceert de 1.6 liter TwinPower Turbo motor; een viercilinder die in de 118i liefst 170 pk levert. Daarmee evenaart hij zijn voorganger 120i met de atmosferische tweeliter, maar zet daar nog meer trekkracht tegenover dat al zeer vroeg volledig beschikbaar is; van 1500-4500 toeren is er 250 Nm voorhanden. Op papier dus een-en-al goed nieuws. De praktijk leert dat de 118i probleemloos presteert, erg soepel rijdt en juist na zo'n 4500 toeren nog harder sleurt. Toch mist de vierpitter iets; sound en sensatie. BMW heeft de krachtbron zo goed weggestopt dat je nauwelijks iets meekrijgt van de stappen die hij zet; een blik op de snelheidsmeter leert echter dat de vaart er toch bovengemiddeld goed in zit. We kunnen niet wachten tot BMW de 1 Serie-rijder weer de klank van een zescilinder gunt; aangezien van de nieuwe generatie ook weer een Coupé en Cabriolet verschijnt (die ook voor de USA is weggelegd) kunnen we daar met zekerheid voor gaan sparen.
Set-up kiezen
Ondanks dat de nieuwe 1 Serie groter is dan zijn voorganger, belooft BMW als vanouds scherp en strak rijgedrag. Ook hier gaan de Duitsers weer een stap verder door met verschillende recepten voor de dag te komen. Naast het standaardonderstel staat er een verlaagd M-sportonderstel in de optielijst, evenals een M-onderstel met adaptieve demping. Ook voor de besturing biedt BMW extra mogelijkheden; de nu elektrisch bekrachtiging is te combineren met Variable Sport Steering en het snelheidsafhankelijke Servotronic. Onze 118i was uitgerust met het standaard onderstel en die variabele besturing. Deze set-up levert wat ons betreft een mooi mix tussen comfort en sportiviteit, waarbij het plezier van de bestuurder impliciet voorop staat zonder te overdrijven. Hoewel de besturing door de elektrische bekrachtiging iets aan precisie heeft ingeleverd, zorgt de Variable Steering voor een lekkere dosis lichtvoetigheid wanneer je dat nodig hebt dankzij een grote overbrengingsverhouding in de middenpositie en een kleine in de andere posities. Daardoor zijn er van nok tot nok maar twee omwentelingen van het stuur nodig en reageert de 1 Serie lekker agiel en direct.
Omdat onze 1 Serie ook is uitgerust met Driver Experience Control vinden we links van de versnellingspook een keuzeschakelaar. Hiermee is de mate van stuurbekrachtiging, motorrespons en de tractiecontrole in te regelen, waardoor de techniek zich dus aanpast aan je humeur. De verschillende standen (ECO, Comfort, Sport, Sport+) zijn goed merkbaar, al blijft de tractiecontrole veiligheid hoog in het vaandel houden. Liefhebbers kunnen het ESP echter met een aparte knop volledig uitschakelen. Nieuw in de BMW-gelederen is de ECO-Pro modus, waarin fluctueringen in de gaspedaalstand word gefilterd en de airconditioning het rustiger aan doet. In deze rij-stand geeft de boordcomputer ook tips om zuinig te kunnen rijden. Zodra je boven een vooraf ingestelde snelheid uit komt (bijvoorbeeld 120 km/u) of teveel gas geeft, adviseert het display in het instrumentarium subtiel om de gasvoet iets te vieren of snelheid te minderen. De ECO-Pro modus laat ook zien welke winst dat oplevert voor het verbruik. Omdat wij rijplezier in een 1 Serie op een andere manier interpreteren is meer in de Comfort- en Sport-modus gereden. Zelfs dan blijkt de 118i heel zuinig; het koste geen moeite om 1 op 13.5 (7.3l/100km) te halen. Wie het onderste uit de kan wilt halen kan dus best de beloofde 5.9l/100km benaderen; geen wonder dat de 118i (net als de meeste dieselvarianten) in aanmerking komt voor een A- en B-labels evenals 20% bijtelling.
Conclusie
BMW wist heel goed waar de nieuwe 1 Serie mee voor de dag moest komen; meer ruimte, extra comfort, moderne luxemogelijkheden en nog lagere verbruikscijfers. De praktijk leert dat de nieuwe generatie daar op alle fronten in slaagt. Dankzij nieuwe variaties in besturing en onderstelafstemming doet de 1 Serie er ook qua rijplezier nog een schepje bovenop. De nieuwe 1.6 litermotor in de 118i presteert BMW-waardig en is opvallend zuinig, maar mist klank voor dat beetje spektakel. En ja, dat is een ‘rijdersauto’ als deze toch wel een beetje aan zijn stand verplicht.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review