Met de Seat Leon Cupra heb je een mooi stuk sportief gereedschap in handen. Uitgaande van dezelfde basis als de Volkswagen Golf GTI heeft de Spaanse raceafdeling Seat Sport weer eens een geduchte concurrent voor zijn stamvader op de wielen gezet. Op buitengewoon fraaie 18 inch lichtmetalen wielen zelfs, die de toeschouwer een goed zicht gunnen op de forse remschijven met de roodgelakte remklauwen.
Ook de diep doorgetrokken bumpers met de zwarte vlakken in het midden staan de Leon Cupra erg goed. En de vloeiende lijn die ontwerper Walter de Silva ooit voor Seat op papier zette, komt vooral op deze meest sportieve versie van de Leon goed tot zijn recht. Jammer alleen dat de ontwerpafdeling zonodig dat trucje met de verborgen achterportiergrepen (Alfa 156, ook door de Silva ontworpen) moest herhalen.
Ook of misschien wel vooral het interieur van de Leon Cupra is erg fraai. Mooie en goed zittende kuipstoelen, een schitterend instrumentenpaneel en een smaakvolle aankleding en afwerking. Veel uitrusting ook aan boord en dat levert een bijdrage aan het totale comfortniveau. Daarentegen is de plankharde vering vooral als je langzaam rijdt wel eens iets teveel van het goede. Een van onze vrouwelijke passagiers deed al snel de suggestie om een sportbeha te dragen aan boord van de Leon Cupra.
De vering wordt prettiger als je wat harder gaat rijden en dat is vaker zo bij sportief afgestemde onderstellen. Maar dan profiteer je er ook van, want de Cupra ligt erg goed op de weg. Hij stuurt messcherp en is heel mooi neutraal, tenzij je teveel gas geeft natuurlijk.
Die kans is eerlijk gezegd niet klein, want de Cupra heeft een hele bult vermogen. Onder de motorkap staat een direct ingespoten tweeliter turbomotor – binnen de Volkswagen-groep TFSI genoemd – die er 240 pk uitperst. En bij 2.200 toeren heeft die machine het maximale koppel van 300 Nm al paraat. Met name in krappe bochten wil de tractie wel eens tekort schieten als je onverhoeds gas geeft. De prestaties zijn indrukwekkend: van 0 naar 100 km/h in 6,4 seconden en een topsnelheid van 247 km/h. Dat kan een twintig jaar oude Porsche 911 ook niet beter, kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Maar de Seat Leon Cupra vergt wel een veel lagere investering. Voor 33.995 euro staat deze hitsige Spanjaard op je oprit en dat is gezien het gebodene echt een heel scherpe prijs. Zeker als je nagaat dat de Volkswagen Golf GTI waarop de Leon Cupra is gebaseerd met 40 pk minder vermogen en minder uitrusting toch nog 1.270 euro duurder is. Wij zouden het dan wel weten...
Schrijf een review