Indrukwekkend - Renault Grand Scénic Energy dCi 130

Renault heeft een nieuwe dieselmotor ontwikkeld. Slechts 1.6 liter groot, maar met een vermogen van 130 pk en 320 Nm de krachtigste in zijn klasse. Het blok heeft zowaar Formule 1-genen. We reden de nieuwe dieselmotor in een Grand Scénic-verpakking en waren serieus onder de indruk.

De nieuwe motor stuurt langzaam maar zeker de even sterke 1.9 dCi-krachtbron uit alle C-segment Renault modellen naar de eeuwige jachtvelden. Iets om rouwig om te zijn? Nee. Bepaald niet. Renault is bij de ontwikkeling van de zestienhonderd namelijk niet over één nacht ijs gegaan. Werkelijk alles werd uit de kast getrokken. De Franse fabrikant heeft dan ook vijftien octrooien ingediend voor het ontwerp en de technieken van het nieuwe paradepaardje, dat intern met R9M wordt aangeduid. Het blok vormt bovendien de eerste telg van een compleet nieuwe reeks thermische Energy-motoren. De motor wordt gebouwd in de Renault-fabriek in Cléon en zal straks ook te vinden zijn in modellen van Nissan, die als alliantiepartner het project uiteraard heeft medegefinancierd.

Intelligent warmtemanagement
De 1.6 dCi is voor 25 procent gelijk aan de 2.0 en 3.0 dCi, de overige 75 procent is volledig nieuw ontwikkeld. Tot de highlights van het nieuwe blok behoren onder meer een intelligent warmtemanagement dat de motor sneller op temperatuur brengt en zodoende de uitstoot van schadelijke gassen reduceert, een lagedruk EGR voor de recirculatie van de uitlaatgassen en specifieke oliekeerringen, afkomstig uit de Formule 1. Een stop-start-automaat en een systeem voor remenergie terugwinning dragen stuk voor stuk bij aan het met twintig procent verlaagde brandstofverbruik (en CO2-uitstoot) ten opzichte van de oude 1.9 dCi. De nieuwe motor noteert volgens de fabriek in de Grand Scénic (en trouwens ook in de gewone Scénic) een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 115 g/km. Daarmee komt de Fransman in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Als enige diesel-MPV.

Genoeg over de verbruikscijfers. Hoe gedraagt de nieuwe diesel zich in de Grand Scénic? Uitermate soepeltjes. Aan vermogen en trekkracht (resp. 130 pk en 320 Nm) geen gebrek. Het koppel piekt al bij 1.750 tr/min. Desgewenst wijst de snelheidmeter na 10.5 seconden de honderd aan en zonder al te veel moeite haalt ie zijn top van 195 km/u. Opvallend is de rust die heerst aan boord. De diesel is gewoon ongelooflijk stil. In alle toerenregionen. Alleen de turbo hoor je af en toe licht briesen. Meer niet.

Lange schakelwegen
Renault koppelt de 1.6 dCi voorlopig alleen aan een handgeschakelde zesbak. De reden voor het gebrek aan een automaat is simpel. De fabrikant heeft geen toereikend exemplaar op de plank liggen. De motor is namelijk te (koppel)krachtig voor de EDC-transmissie met dubbele koppeling. De handbak laat zich trouwens prima bedienen, al moet je wel bijna je arm strekken om het derde en vijfde verzet in te leggen. De schakelwegen zijn vrij lang. Wegrijden in de eerste versnelling vraagt bovendien om een toefje gas, anders slaat de motor abrupt af. Niet echt des diesels dus. De stop-start-automaat werkt uitstekend (herstart de motor in mum van tijd), maar houdt niet van lange stops. Het systeem laat de motor na een stop vrij snel weer opnieuw aanslaan. We hebben het diverse keren aan den lijve ondervonden en dat terwijl de ventilatie slechts op standje ‘één’ stond en de motor toch al flink wat snelwegkilometers achter de rug had. Is misschien de nieuwigheid, de Grand Scénic in kwestie had nog geen 1.500 kilometers achter de kiezen.

Renault kiest voor de 1.6 dCi geen specifieke onderstelafstemming. De MPV gedraagt zich uitermate comfortabel en is niet vies van een beetje overhellen. Comfortabel is de Scénic ook naar zijn inzittenden toe. De passagiers -in het testexemplaar maximaal vijf- zitten allemaal op een aparte stoel en hebben voldoende bewegingsruimte ter beschikking. Door het ontbreken van een derde zitrij blijft er een gigantische bagageruimte over van liefst 785 liter (tot aan de rolhoes) met alle stoelen in gebruik. En neem je de stoelen van de tweede zitrij eruit, dan kan er liefst 2 kuub aan bagage (tot aan het dak) versjouwd worden.

Digitaal
Het interieur van de Grand Scénic is praktisch van opzet, al is het even wennen aan het digitaal centraal geplaatste instrumentarium, waarvan je trouwens zelf de weergave en kleuren kunt selecteren. De bediening van het geïntegreerd Carminat TomTom navigatiesysteem vraagt ook even gewenning en het is verstandig om zeker de eerste paar keer vóór vertrek de eindbestemming alvast in te stellen, want de bedieningstoetsen zijn ondergebracht op de (verschuifbare) middenconsole. Het onderweg zoeken naar de juiste toetsen zorgt ervoor dat de ogen dus ‘even’ niet op de weg zijn gericht. Renault belooft verder tot 92 liter aan opbergruimte in meer dan veertig vakjes en bakjes. Onder alle stoelen vinden we een lade, we noteren opbergluiken in de vloer, een gekoeld dashboardkastje van 11 liter, bekerhouders en ga zo maar door.

Renault vraagt voor de Grand Scénic 1.6 dCi 130 Energy Parisiènne een minimale vergoeding van 31.990 euro. Daarmee is de zestienhonderd 500 euro voordelig in aanschaf dan de 1.9 dCi. Ons testexemplaar was voorzien van de nodig extra’s en had de Dynamic-uitrusting als basis, die 1.000 euro duurder is dan het instapmodel Parisiènne. Lichtmetalen wielen in de maat 16 inch, navigatie, sleutelloze toegang en een audio-installatie met cd-speler zijn bij de prijs inbegrepen. De specifieke Brun Moka halflederen bekleding staat voor 695 euro op de optielijst, meesturende bi-xenon koplampen voor 1.195 euro en het beduidend beter klinkende Arkamys audiosysteem kost 495 euro.


Sla je slag! Peugeot 208 tijdelijk met € 2.500 inruilpremie en 0% rente. Nu v.a. € 11.190

Reacties

Reageren

Reacties (1)

Mouton 3 augustus 2011 om 16:40
la traduction française n'est pas bonne

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.