Volvo lijkt geen enkele kans onbenut te laten om haar modellengamma steeds zo goed mogelijk voor de dag te laten komen. Een facelift, DRIVe-versies, nieuwe turbomotoren en weer nieuwe DRIVe-uitvoeringen, de Zweden weten niet van ophouden. De laatste update betreft de intrede van Volvo Sensus infotainment uit de S60/V60 en een fijngeslepen D5 dieselmotor. En grotere buitenspiegels met geïntegreerde richtingaanwijzers, bijna vergeten…
Verfijning
Om met die laatste te beginnen; de 2.4 liter dieselmotor is nogmaals bijgeschaafd. Het vermogen van de vijfcilinder had er niet onder de lijden, integendeel. De nieuwste versie levert 215 pk en ontwikkelt ook nog eens 420 Nm. In combinatie met de zestraps Geartronic-automaat staat zelfs 440 Nm gereed voor inzet. Door gebruik te maken van twee turbo’s komt deze flinke portie trekkracht vroeg vrij (1400 toeren) en blijft het ook lang beschikbaar. Een uitgebreide proefrit met de handgeschakelde S80 D5 levert dan ook eigenlijk alleen lofzang op. De vijfcilinder is stil, mooi trillingsarm en begint al met sleuren vanaf zo’n 1300 toeren. Van een turbogat is nauwelijks sprake; het zeer subtiel vrijkomen van de trekkracht onderstreept de verfijning die het blok nu heeft.
Onderweg blijft de D5 op de achtergrond; ook bij een constante hoge snelheid is er geen gegrom te horen. Slechts bij forse acceleratie komt zijn ware aard nog iets naar boven; al moet gezegd worden dat de nieuwste topdiesel nooit de rust zal verstoren. Dat was met de 185 pk versie die we reden in de XC60 (en ook leverbaar is geweest in de S80) zeker anders. Sterker nog, juist door de uitstekende motorisolatie zijn het nu afrolgeluiden van de banden die te horen zijn. Krijg je dat weer! Als Volvo toch zo ambitieus is met modelverfijningen kunnen ze die op het lijstje zitten. Nu is de S80 nooit zo stil als die grote drie Duitsers al hoor je ons zeker niet klagen. Opvallend is wel dat een schakelindicator niet aan de D5 besteed is. Wie adviezen nodig heeft om tijdig te schakelen moet de DRIVe-versie nemen. Ons advies: opschakelen voor 2000 toeren in de D5 en het komt helemaal goed.
Slechts 4.9l/100km
De nieuwe D5 is nu geëvolueerd een zeer verfijnde diesel die zich kan meten met zescilinders. Ook als je naar de pure prestatiecijfers kijkt, gezien de 0-100 tijd van 7.9 seconden en 230 km/u topsnelheid. Het wordt helemaal leuk wanneer de verbruikscijfers onder onze neus worden gedrukt. De optimaal gepolijste D5 verlangt in de S80 voortaan slechts 4.9l/100km, een winst van 8 procent. Dat verbruik komt overeen met 129 gram CO2-uitstoot, een sublieme waarde voor zo’n krachtige dieselmotor met meer dan vier cilinders. Ter vergelijk; dat is zuiniger dan de tweeliter D3-diesel en zet de score van de S80 DRIVe met 115 pk sterke een-punt-zes in perspectief. Die stoot er namelijk al 119 uit. Honderd pk extra ‘kost’ dus maar 10 grammetjes CO2 en levert alsnog een A-label op. Wie is hier nou groen bezig? Voor de bijtelling hoef je niet te gaan dubben; die is altijd 25%.
Een blik op de specificatielijst van de S80 D5 met Geartronic leert dat deze gemiddeld 6.1 l/100km consumeert en in aanmerking komt voor een C-label. Het verschil komt niet alleen voor rekening van de automaat zelf maar heeft ook te maken met de afwezigheid van start/stop-techniek - wel aanwezig op de handgeschakelde versies. Desgevraagd laat Volvo officieus weten dat de besparingsmaatregel ook zijn weg naar de automaat zal gaan vinden. De Zweden zitten nooit stil, zo blijkt.
De Volvo S80 D5 is er vanaf 46.895 euro, voor een V70 D5 dient 48.395 euro te worden betaald. Wie wil dieselen met de zestrapsautomaat – ondanks de probleemloze zesbak kunnen we dat heel goed begrijpen – moet er 2800 euro bij optellen. Volvo biedt ook een S80 AWD versie aan en die kost - inclusief automaat - 60.095 euro.
Volvo Sensus
De D5 dieselmotor is niet het enige nieuws dat Volvo te melden had. We zagen eerder al beeldmateriaal verschijnen met daarop een vernieuwd interieur en inderdaad; de S80 cockpit kreeg (weer) een opfrisser. De slanke middenconsole heeft nu het DNA van de S60/V60 en ook het Volvo Sensus infotainmentsysteem is gebaseerd op dat duo. Dat systeem is nu geïntegreerd in het dashboard, waardoor het uitschuivende display is vervangen door een vast scherm, opgenomen in het bovenste deel van het dashboard. Dat deel is overigens nu ook met lederen afwerking verkrijgbaar. Om de S80 verder nog op te frissen zijn ook nieuwe sierlijsten aan de optielijst toegevoegd.
Volvo kon natuurlijk ook niet anders dan Volvo Sensus ook op het vlaggenschip S80 (en V/XC70) te introduceren. Het systeem biedt maximale mogelijkheden voor connectiviteit zoals bluetooth, audiostreaming en multimedia-aansluitingen en werkt met de nieuwste navigatiesoftware (met spraakbediening). Ook zijn zo de camera in de grille en op de achterklep praktisch toepasbaar bij vertrek- of parkeersituaties. Zo’n uitschuivend display is dan niet handig. Net als in de S/V60 biedt Volvo Sensus dus veel mogelijkheden. Mogelijkheden die echter ook meer knoppen, drukken en draaien vragen. Niet met een centraal gepositioneerde knop in de middentunnel, maar via de Center Stack middenconsole. De trouwe S80-rijder die zichzelf een nieuwe Zweed gunt ontkomt er niet aan even te moeten zoeken naar het juiste menu. Voorheen waren alle beschikbare functies – dat waren er dus wel een stuk minder - vrijwel direct te vinden. Elk voordeel….
In de V70, XC70 en S80 is Volvo Sensus – in tegenstelling tot de S/V60 – vanaf het uitrustingsniveau Momentum voorzien van navigatie. Standaard biedt het systeem dan een 5 inch scherm. Wij hebben kennisgemaakt met de 7 inch variant die onderdeel is van een uitgebreider audiosysteem of de Professional Line (1495 euro). Het is een optie die we wel moeten aanraden; 5 inch is tegenwoordig niet veel groter dan het gemiddelde scherm van een smartphone!
Volvo On Call app
Overigens biedt Volvo nu ook een Volvo OnCall iPhone en Android-app die in verbinding staat met de auto. Via de telefoon zijn basale gegevens zoals de kilometerstand, actieradius en onderhoudsbehoefte op te vragen. Ook is de auto op afstand te openen of te sluiten en kun je een ‘Honk&Flash’ signaal geven wanneer je verdwaald bent geraakt op de parkeerplaats. Handig is dat de applicatie desgewenst ook in ritregistratie voorziet. Scheelt weer een los kastje of administratie in de agenda.
Schrijf een review