Neem nu eens de nieuwe Skoda Fabia. Gebaseerd op de Volkswagen Polo, maar dan groter en ruimer. En bovendien met meer luxe aan boord. En als je dan op het prijskaartje kijkt, laat dat nog altijd een lager bedrag zien. In het geval van de Fabia 1.4 16V Ambiente is de Volkswagen Polo die je er tegenover kunt zetten een 1.4 16V Trendline. Die kost in vijfdeurs uitvoering 16.290 euro.
De Fabia is altijd een vijfdeurs auto en staat voor 15.240 euro in de prijslijst. Dus 1.050 euro minder, maar niettemin krijg je bij Skoda meer uitrusting. Zoals bijvoorbeeld centrale deurvergrendeling, elektrische ramen voor, cruise control, airconditioning, in hoogte verstelbare bestuurderstoel, een boordcomputer, elektrisch verwarmbare en verstelbare buitenspiegels en mistlampen voor. Da’s toch niet mis.
Dat de Skoda 1.4 16V ook nog eens 5 pk meer onder de motorkap heeft, is van minder belang, want die kracht gaat helemaal op aan de extra kilo’s die de Tsjechische kandidaat moet meetorsen. Hij weegt rijklaar 1.135 kilo, terwijl de Polo 1.090 kilo laat noteren. Maar zoals gezegd, dat extra gewicht zit deels ook in een grotere carrosserie (zeven cm langer), die meer ruimte biedt voor de inzittenden. En de bagageruimte van de Fabia beschikt met 300 liter inhoud over 30 liter extra laadvolume.
Qua design speelt smaak natuurlijk een voorname rol. De Skoda Fabia biedt op dat punt nog niet zoveel originaliteit. De ontwerpers hebben gepoogd er wat kenmerken van de Roomster in te brengen, maar met name boven de taillelijn doet de Fabia ons toch vooral denken aan een Suzuki Swift.
In het interieur is de Fabia ook niet echt een toonbeeld van originaliteit en goede smaak. Het mag van ons wel wat frivoler dan het lichtgrijs van de onderzijde en het antraciet van de bovenzijde. Qua afwerking is er gelukkig weinig mis met de auto en de bediening laat niets te wensen over.
De Fabia rijdt makkelijk en comfortabel en is een nette gezinsauto. Verwacht er geen sportieve kwaliteiten van, die komen misschien nog als Skoda er een RS-versie van op de markt brengt. Qua prestaties voldoet de 85 pk motor aan de eisen die je er als gezin aan mag stellen, op de Duitse Autobahn tipten we zelfs even de 175 km/h aan. In dik twaalf tellen zit je vanuit stilstand op de 100 km/h.
Maar zoals gezegd, voor zijn prestaties zal de Fabia niet gekocht worden. Het is een prima gezinsauto, met comfortabele rijeigenschappen en een goede uitrusting. En – het belangrijkste misschien – hij is erg aantrekkelijk geprijsd en benadert het begrip ‘volkswagen’ beter dan het model waarop hij is gebaseerd.
Schrijf een review