Buitenkansje - BMW 320d Touring EfficientDynamics Edition

De laatste paar maanden voor de huidige BMW 3 Serie zijn geteld. Voor dat het zover is heeft BMW de 320d Touring EfficientDynamics Edition in de aanbieding. Letterlijk. Zakelijke rijders rijden dan, voorzien van alle gemakken, met 20% bijtelling. En 163 pk onder het rechterpedaal. Een buitenkansje die we niet onbenut willen laten.

Het introduceren van de BMW 320d EfficientDynamics Edition in 2010 heeft de carrière van de 3 Serie in zijn nadagen flink op niveau gehouden. De Duitsers hebben het immers voor elkaar gekregen een zakelijke rijdersauto te kunnen aanbieden die in ons land in aanmerking komt voor de begeerlijke 20% bijtellingscategorie. Geen wonder dat veel(eisende) kilometervreters handenwrijvend naar de BMW dealer zijn gerend. Een BMW voor de deur met flinke dieselkracht én niet teveel bijtelling, dat is een aantrekkelijke combinatie! Alleen; de Touring viel tot voor kort buiten de boot en dat is in een land waar stationwagons in trek zijn toch een gemis. BMW heeft echter nog even gestudeerd en nu ook de Touring verder ‘verzuinigd’. De 320d EDE Touring – we korten zijn naam maar even af – kan op dezelfde besparingsmaatregelen rekenen als de sedan. Met aerodynamisch gevormd lichtmetaal, Michelin-banden met een lage rolweerstand, een kleine verlaging, een zesversnellingsbak met langere eindreductie én een optimaal ingestelde tweeliterdieselmotor (163 pk/380 Nm) lukt het de Touring om – in theorie - slechts 4.3l/100km te verbruiken. De concurrentie van Volvo, Audi en Mercedes komt ook tot zo’n laag verbruikscijfer maar zijn of aanzienlijk minder vermogend of niet leverbaar als stationwagon. Zodoende heeft de 3 Serie EDE Touring het rijk alleen. Luxe!

Extra luxe
Omdat de 3 Serie binnen een jaar wordt afgelost voor een compleet nieuwe generatie zijn de huidige uitloopmodellen compleet uitgerust. Voor 41.600 euro is de Beier standaard voorzien van cruise control, verwarmde buitenspiegels, mistlampen, voor-, hoofd- en zijairbags, airco, in hoogte verstelbare voorstoelen, een met leder bekleed stuur, elektrische ramen rondom en radio/cd met AUX. Wie 2495 euro extra betaalt rijdt weg in een Luxury Line en heeft dan een uitrustingsniveau dat vrijwel niets te wensen over laat. Bi-xenonverlichting, lederen bekleding, navigatie, bluetooth, een alarm en parkeersensoren; het zit er allemaal op. Het ontbreekt misschien aan één ding; extra binnenruimte. Een echt pakezel voor het gezin is de 3 Serie immers niet. Maar als je toch in de meeste gevallen alleen onderweg bent, neem je dat op de koop toe. De sportstoelen zijn uitgebreid verstelbaar en bieden veel steun door de oppompbare wangen en het in lengte verstelbare zitvlak. Rug, zij en bovenbenen zijn zodoende optimaal ondersteund voor elke rit, of die nou snel of rustig wordt afgelegd. Hoogstens schuif je de stoel iets naar achter om ontspannend achterover te gaan zitten. Net wat je wil, al rijd je niet voor niets een BMW.

Echt zuinig
Net als bij de eerder gereden 320d EDE Sedan is de viercilinder diesel tweeslachtig in positieve zin; sterk, maar toch heel zuinig. En geloof het of niet, de beloofde 4.3 l/100km is bij een relaxte, anticiperende rijstijl akelig goed te benaderen. Zie je het voor je? 1 op 22 rijden in een 3 Serie? Dat kan dus écht. Dankzij het speciale twee-massa vliegwiel stribbelt de motor niet tegen wanneer je met pakweg 1300 toeren constant rijdt of lichtjes accelereert. Ook niet als je in het zesde verzet op snelwegtempo wilt versnellen. Maar we zullen je het niet kwalijk nemen als je een beetje doorrijdt. De tweeliterdiesel is namelijk vroeg bij de les en weet eigenlijk niet van ophouden. Die 380 Newtonmeters duwen flink! Met de nodige dosis Freude am Fahren ingecalculeerd moet je rekenen op een verbruik dat rond de 5 liter schommelt. Nog steeds héél netjes, gezien waartoe de Duitser in staat is. Ja, de verlaging maakt de Touring in combinatie met de aanzienlijk verhoogde bandenspanning zeker ietsje straffer maar verstoort de rust niet in grote mate. Bovendien kunnen we de 3 Serie blijven prijzen om zijn onovertroffen nauwkeurige besturing. De zesbak – ook uit te rusten met een kortere pookknop van de M-divisie – vraagt wel een ferme hand. Hoewel het an sich niet zo’n bezwaar is om in een rijdersauto 'in contact met de techniek staan' weten we ook dat dit iets subtieler kan. Puntje voor de nieuwe Dreier.

Conclusie
De 3 Serie EfficienctDynamics Edition Touring bewijst dat je voor maximale efficiency niet hoeft te besparen op vermogen of rijplezier. Door na de Sedan ook de Touring in een 20%-jasje aan te bieden kan BMW nog meer sportieve leaserijders tevreden stellen. De luxepositie die de stationwagon in het segment wordt door de Duitsers kracht bij gezet met een extra luxe uitvoering die niet voor de hoofdprijs te boek staat. Wanneer rijplezier en merkbeleving prevaleert boven ruimte, kunnen we deze 20%-bijteller van harte aanbevelen! Tweeduizend rijders gingen je al voor...

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.