Een 1,6-je in een auto als de Mondeo lijkt behelpen. In de praktijk valt dat eigenlijk best wel mee. Het downsize-apparaat is namelijk goed bij de les, levert een acceptabel vermogen van 115 pk en een -voor zijn doen- flink koppel van 270 Nm, en met overboost zelfs kortstondig 290 Nm. Vanaf zo’n 1.500 tpm is de diesel al voldoende krachtig om de Mondeo vlot te laten versnellen. Doortrekken heeft weinig zin; de kracht zit vooral 'in het midden'. Nul tot honderd kan in 11 tellen en het spaarmodel noteert een topsnelheid van 190 km/u. Prima cijfers dus. In tegenstelling tot de vorige Econetic is de nieuwe gezegend met een handgeschakelde zesbak, waarbij het laatste verzet niet echt merkbaar als overdrive functioneert, iets wat bij menig eco-concurrent wel het geval is. Bij een inhaalmanoeuvre op snelwegtempo hoef je dus niet een tandje terug te schakelen. En dat is prettig.
Zuunig
Ondanks de nieuwste technieken en de laatste generatie common rail-inspuiting klinkt de diesel gewoon als een diesel. De motor is niet de stilste in zijn soort. Dat is de fabrikant blijkbaar ook opgevallen, want Ford heeft het binnenste flink geïsoleerd. Omstanders zullen niet snel de vraag stellen of er een diesel- of benzinemotor in de neus hangt. We overdrijven het misschien een beetje, maar feit is dat de motor gewoonweg iets rumoeriger is dan vergelijkbare exemplaren. Zuinig is ie wel. En niet alleen op papier. Al hebben we het fabrieksverbruik van 1 op 23,3 niet gehaald, wij noteerden een keurige 1 op 19,7. Vrijwel identiek aan het testverbruik dat we vorig jaar haalden met de Volkswagen Passat Bluemotion. En ook hier zonder al te veel moeite te doen. Bedenk bovendien dat tijdens een groot deel van onze Mondeo-testperiode het kwik regelmatig de 25 graden aantikte, de airco dus vol stond te blazen en de stoelventilatie op standje maximaal stond. Het stop-/startsysteem heeft dus zijn meerwaarde niet kunnen bewijzen. De actieve grillesluiter wel, ook een voorziening die deel uitmaakt van de Econetic-uitrusting. In principe is de grille altijd gesloten, alleen als de motor naar frisse lucht snakt, openen de lamellen. Een systeem voor remenergie terugwinning en banden met een lagere rolweerstand met voor de Mondeo relatief kleine 16-inch wielen maken het milieufeestje compleet.
Praktisch
We reden de Mondeo Econetic in hatchback-verpakking. Een praktische auto, en gelijk geprijsd aan de sedan. Grote voordeel van de hatchback is de enorme toegang (lees: opening) tot de bagageruimte van 540 liter, die te vergroten is tot 1.370 liter. Inderdaad, een forse auto, zo’n Mondeo. De grote klep zwiert een flink eind de lucht in. Oppassen dus bij garages met een laag plafond. Bestuurders van geringe lengte hebben bovendien een probleem bij het sluiten van de klep. Ze kunnen er gewoonweg niet bij. In de cockpit daarentegen kan iedereen een goede werkplek instellen. De verstelmogelijkheden zijn reuze. En dat geldt niet alleen voor het meubilair, maar ook voor het stuurwiel.
Ford heeft ons de spaarzame Mondeo in een zeer riante uitvoering voorgeschoteld. De Titanium-uitvoering, volgens een woordvoerder van de importeur toch een veelgevraagde uitvoering, maakt de Mondeo tot een bomvolle auto. Daar bovenop zijn nog een aantal paketten aangevinkt, zoals het Drive Assistent Pack, het Comfort Seat Pack en het Premium Business Pack. Lederen bekleding met stoelverwarming en –ventilatie, navigatie, parkeersensoren voor en achter, xenon koplampen met bochtverlichting en led-dagrijlampen, het is allemaal bij de prijs inbegrepen. Rijstrookdetectie trouwens ook. Het systeem stelt in de Mondeo enigszins teleur en registreerde lang niet altijd het onbedoeld van rijstrook wisselen. Nee, in de nieuwe Focus functioneert het systeem stukken beter en is bovendien ook intelligenter.
De Mondeo staat bekend om zijn dynamische rijkwaliteiten. Ook met de Econetic komt de sportief ingestelde bestuurder nog behoorlijk aan zijn trekken, mede door het flinke koppel van 290 Nm (met overboost, dat wel). Van overhellen is nauwelijks sprake en de 1.6 TDCi maakt het het onderstel natuurlijk niet echt moeilijk. Je merkt overduidelijk dat de voortrein tot veel meer in staat is. Dat moet ook wel, want het potentieel van de 2.0 Ecoboost is niet mis. Door de lange wielbasis van 2,85 meter is het verblijf aan boord vooral op lange asfaltlinten uitermate comfortabel. De besturing is ook dik in orde, net als de bediening van de zesbak.
Ford vraagt voor de Mondeo Econetic hatchback een minimale vergoeding van 29.795 euro. Het door ons gereden testexemplaar staat voor 43.494 euro in de boeken. Bijna veertien mille extra is een flinke zak met geld, maar voor de zakelijke (lease)markt (gezien de 20 procent bijtelling) doet de meerprijs slechts een beperkte aanslag op het leasebedrag.
Schrijf een review