De nieuwe Hyundai I40 moet het merk opnieuw op de kaart zetten in het zakelijk ingestelde D-segment, waar de Passat’s en Mondeo’s vooral de dienst uit maken. Hyundai had altijd wel de Sonata die theoretisch in dat rijtje zou kunnen passen, maar die auto miste raffinement en uitstraling. Daarom hebben de Koreanen het roer om gegooid. De i40 is specifiek ontwikkeld voor de Europeaan, ontworpen in Europa en wordt hier ook zelfs gebouwd. Met deze aanpak is Hyundai er van overtuigd nu wel de kritische automobilist van dit continent aan te kunnen spreken.
Roofdier
En dus is de i40 goed in vorm geraakt. Letterlijk, want het is een lel van een auto die toch niet zwaarlijvig oogt. Dat zou bij een eventuele Sonata stationwagon wel anders zijn geweest. Hyundai’s fluidic sculpture designtaal maakt van de i40 Crosswagon een gelikt gelijnde auto. De Koreanen hebben hierbij ook aan details gedacht. Kijk bijvoorbeeld naar het knikje in de achterste raamstijl en de aflopende daklijn. Voor de indeling van de verlichting in de units op de achterklep hebben de ontwerpers naar de vleugel van een roofvogel gekeken. Ook de dreigende blik van de koplampen met dagrij-LED’s zijn ontleend aan het dier.
Om van de i40 een (zakelijk) succes te maken is een verzorgd, ruim en toegankelijk interieur een harde vereiste. En om met de ruimte te beginnen; daarmee zit het wel goed. De 4.77 meter lange koets staat garant voor veel ruimte voorin, op de achterbank – veel beenruimte! – maar ook in de bagageruimte. Daar is namelijk 553 tot 1719 liter beschikbaar, waarmee de i40 een deel van de concurrentie overtreft.
Full-options
De inrichting van het interieur is verzorgd. Hyundai heeft het dashboard als een uitlopend landschap geboetseerd dat weliswaar veel knoppen bevat, maar ook leuke details bevat. Kijk dan niet naar de knoestige bedieningshendels aan het stuur – dat leren ze blijkbaar nooit af – maar bijvoorbeeld wel naar de lichtschakelaar, de startknop en het gigantische, ten dele te openen panoramadak. Zo wordt een luxe sfeer aan boord gerealiseerd terwijl de gebruikte materialen niet direct tot de verbeelding spreken. Kort gezegd: het ziet er mooier uit dan het aanvoelt - het ademt eerder Japans dan Duits - maar dat kan de pret niet drukken. Aan de goedkoop aanvoelende stuurknoppen en schakelflippers voor de automaatversies zou men wel iets moeten doen; dat voelt wel erg dinky-toy als je net bijna 30 mille hebt neergeteld. Premium kan de i40 op dit vlak nou eenmaal niet zijn.
Alle demonstratievoertuigen waren full options uitgerust en dus zitten we op elektrisch verstelbare lederen stoelen die verwarmd of geventileerd kunnen worden De i40 wil zelfs zo graag er bij horen dat ook 'premium' moderniteiten als Lane Departure Warning, adaptieve xenonverlichting, inparkeerassistent, auto-hold, een startknop en een achteruitrijcamera beschikbaar is. Dodehoek detectie is er niet, stuurverwarming wel (maar niet in Nederland). Het touchscreen navigatiesysteem is centraal gepositioneerd en werkt logisch en snel. Prima!
De standaarduitrusting (i-Drive) mag er trouwens ook wezen. Zeven airbags, ESP, airco, cruise control en stuurbediening zijn standaard. Op het tweede uitrustingsniveau I-motion komt daar al lichtmetaal, een elektrische bestuurdersstoel, een regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel en automatische airco bij. De importeur verwacht echter vooral Business Editions met navigatie, premium audio, 16 inch lichtmetaal, een startknop, alu instaplijsten en zij-airbags achter te slijten. Voor deze rij extra's betaal je slechts 1000 euro bij.
Raffinement
Met een auto die er een beetje leuk uit ziet en leuke snufjes kan bevatten is de zakelijk rijder nog niet om. De kilometervreter heeft in dit segment hoogstaande verwachtingen van de techniek. Heeft de i40 wél het raffinement waar men naar op zoek is? Ja, heel behoorlijk. Hyundai levert de i40 met twee krachtige motoren; een 135 pk sterke 1.6 GDI en een nieuwe 2.0 GDI met 177 pk aan kracht. Het dieselpalet bestaat louter uit de 1.7 CRDi, beschikbaar in verschillende vermogensvarianten van 116 tot 160 pk. De minst krachtige motoren zijn uitgerust met start/stop-techniek en komen in ons land in aanmerking voor 20% bijtelling. Helaas waren deze voor Nederland interessante versies nu niet beschikbaar en dus reden we met de 2.0 GDI in combinatie met een zesbak en de 1.7 CRDi 136 pk in een handgeschakelde en automatische uitvoering.
De 2.0 GDI overtuigt door zijn stille loop en daadkracht. Hoewel zijn koppel (213 Nm) pas bij 4700(!) toeren vrijkomt blijft de viercilinder daaronder welwillig. Je hebt daardoor toch het gevoel met sterke krachtbron onderweg te zijn. Aangezien de krachtbron in het heuvelige Noorwegen voor een grotere uitdaging staat dan ons land kan bieden, belooft de tweeliter hier helemaal een schakelluie metgezel te zijn. De zesbak is echter de beroerdste niet om een schakelverzoek uit te voeren; hij wisselt keurig strak en precies van verzet. Een verademing!
Twee andere trajecten werden verreden in de 1.7 CRDi. De nieuwe krachtbron debuteerde in de ix35 in een Low Power-variant met 116 pk (ook leverbaar in i40) maar is ook in een krachtige 136 pk variant beschikbaar. Met 330 Nm trekkracht heeft de diesel nauwelijks moeite de i40 vlot op weg te helpen, helemaal omdat het koppel vroeg beschikbaar is. Je kunt steevast voor 2000 toeren een hoger verzet kiezen om moeiteloos met het verkeer mee te komen. Bovendien blijkt de 1.7 CRDi netjes op de achtergrond werken; iets dat ook in de ix35 al te prijzen viel. De zesversnellingsbak valt net als in de benzinevariant te waarderen; roeren in de pot is er echt niet meer bij. Het is jammer dat Hyundai niet besloten heeft om deze 136 pk-variant niet in een Blue-uitvoering met start/stop-techniek aan te bieden; met 119 gram CO2-uitstoot is deze versie nauwelijks verwijderd van de 20% bijtellingsgrens en van een beetje extra pit is de (haastige) leaserijder nooit vies!
Hyundai heeft ook een compleet nieuwe zestrapsautomaat ontwikkeld. De transmissie weet de capaciteiten van de 1.7 CRDi goed aan te voelen en kiest altijd het juiste verzet. Zoals het hoort zijn verzetswisselingen nauwelijks merkbaar. Voor degene die haast hebben is er een sportstand en kan er via de transmissiehendel of de flippers aan het stuur zelf worden geschakeld. De sportstand laat de CRDi-motor duidelijk meer toeren draaien maar verhoogt de feestvreugde niet direct.
Strak onderstel
Na het verrassende raffinement van de aandrijflijnen is de koek bij de i40 nog niet op. Hyundai heeft hun nieuwe middenklasser strakke rijeigenschappen meegegeven waarbij het onderstel enige dynamiek niet schuwt. Van dweilen en deinen moet deze Europese Koreaan niets weten; bovendien houden de voorwielen verrassend lang grip. Korte oneffenheden in de weg worden niet altijd kundig geabsorbeerd maar dat maakt de i40 zeker geen oncomfortabele reisauto. De besturing is naar onze smaak nog wel te licht en niet helemaal evenwichtig bekrachtigd.
Conclusie
Is de i40 voor Hyundai de sleutel tot succes in de zakelijke markt? Laten we het zo stellen; aan de auto hoeft het niet te liggen. De i40 is het bewijs dat de Koreanen nu echt wel weten waar de kritische Europaan naar op zoek is. Dankzij sprekend design, goede rijeigenschappen en geraffineerde motortechniek is de i40 zeker een geschikte kandidaat voor de zakelijk rijder. Eveneens goed nieuws is dat die kilometervreter ook op allerlei handige en moderne snufjes kan rekenen. De i40 biedt veel ruimte – ook op de achterbank – en is daardoor bij uitstek ook een familieauto. Gezien het feit dat de zuinige 1.6 GDI en 1.7 CRDi 115 pk met 20% bijtelling te rijden zijn en een aantrekkelijke Business Edition voorhanden is, is ook het kostenplaatje aantrekkelijk. Bovendien hanteert Hyundai nu 5 jaar fabrieksgarantie op alle modellen. De i40 Crosswagon is er vanaf 24.995 euro en kost in de Business Edition 27.995 euro (1.6) en 30.995 euro (1.7 CRDi). Vanaf november staat ook de i40 sedan bij de dealers.
Schrijf een review