Volkswagen wedt in de middenklasse op twee paarden. De Passat is er met name voor de zakelijk rijder, die zo met een zeer representatieve auto op pad gaat tegen een scherp leasetarief. Met de Jetta wil het merk vooral de particulier aanspreken. De Jetta is namelijk een paar duizend euro voordeliger maar – zeker in zijn nieuwste gedaante – heel volwassen geworden.
Harmonieus maar behoudend
Een Golf met kont mag de Jetta nu echt niet meer genoemd worden. De nieuwe generatie staat op een eigen bodemplaat met langere wielbasis. Ook het neusje is niet krek eender aan de Golf, al zijn de verschillen traditiegetrouw klein. Verrassend is de verschijning van de nieuwe Jetta niet, eerder behoudend en correct. Dankzij de grotere afmetingen van de nieuwe vierdeurscarrosserie oogt de sedan mooi harmonieus. Het ontbreken van chromen sierstrips – zoals de Passat wel heeft – maakt de Jetta in de Comfortline-uitvoering wel iets braafjes, al kan een ander kleurtje en grotere wielen daar ook verandering in brengen. De ‘Platinum Grey’ metaallak klinkt spannender dan het in werkelijkheid is.
Van binnen is de Jetta helemaal zichzelf, voor zover de onderlinge uitwisseling van Volkswagen-onderdelen dat toelaat. De Jetta heeft namelijk een eigen dashboard dat iets rondere vormen heeft dan de Golf. Toch oogt het allemaal direct vertrouwd en verzorgd; typisch Volkswagen. Het is mede te danken is aan de logische indeling van het geheel en de aanwezigheid van comfortabele accessoires zoals een leder stuur en automatisch dimmende binnenspiegel. De middenarmsteun is echter wat weerbarstig; hij is niet in de lengte uitschuifbaar en voor ondergetekende net te ‘kort’ om echt als een geriefelijke accessoire te dienen. De comfortstoelen in de hier geteste Comfortline doen hun naam eer aan maar missen wat zijdelingse steun; blijkbaar is het ’t één of het ander. Het uit het Executive-pakket geleverde RNS-navigatiesysteem rekent soms te traag en dat is opvallend; aangezien het systeem in een eerder gereden Skoda juist wel bij de les was en wel een iPhone stabiel kon detecteren. Als we echt verder moeten zeuren zijn de deurpanelen net iets te ‘voordelig’ afgewerkt; ze voelen hard en klinken hol. Verschil met de Passat moet er zijn, of zou het te maken hebben met het feit dat de Jetta in Mexico wordt geproduceerd? Daar rollen namelijk twee versies van de band, waarbij de Europese versie vooral onderhuids (technisch) veel moderner is opgebouwd.
Sedans blinken altijd uit in een flinke bagageruimte. Bij de Jetta is dat niet anders; met 510 liter is het verschil met zijn grote broer nog maar klein. Dankzij de grotere wielbasis van de nieuwe Jetta is de beenruimte achterin die van de Golf ruimschoots ontstegen en riant voor volwassen medereizigers. Op dat punt voegt de Passat niet eens veel toe; een compliment voor de Jetta dus en goed nieuws voor particulieren die gewoon een ruime sedan op het oog hebben.
Perfecte downsizing
Ondanks dat de Jetta groter en ruimer is geworden weerhoudt dat Volkswagen er niet van het motorpalet verder te downsizen. Wij rijden hier bijvoorbeeld met de nieuwe instapper 1.2 TSI. De turbomotor kennen we uit de Polo, Golf en Touran en geldt als vervanger van de gouwe-ouwe 1.6. Met dank aan een turbo en directe inspuiting komt de viercilinder namelijk tot 105 pk. Ook in trekkracht troeft de krachtbron zijn voorganger af; er is 175 Nm beschikbaar vanaf 1500 toeren. Het leeggewicht van de Jetta impliceert dat de 1.2 TSI toch wel aan de bak moet. In de praktijk is hier vrijwel niets van te merken.
De TSI-motor is zeer stil, welwillend bij lage toeren en zoals later bleek; voortreffelijk zuinig te rijden. Wij moesten toch wel even achter de oren krabben toen de rekenmachine 1 op 17.2 liet zien. Wie had dat gedacht, voor zo'n auto?! De 1.2 TSI laat in de Jetta zien dat downsizing op deze manier werkt. Met dank aan de zesbak, die zich als het cliche-waardige mes door de boter laat bedienen – komt de Jetta probleemloos met het verkeer mee. Het beperkte toerental houdt het verbruik en de geluidsproductie lekker laag. Bij stilstand schakelt het start/stop-systeem de motor desgewenst uit. Echt een uitstekende basismotorisering. Slechts voor vlottere tussenacceleraties bij hogere snelheden is de 1.4 TSI aan te bevelen.
De Jetta rijdt verder zoals hij er uit ziet; vertrouwd, solide en niet verrassend. Is dat een probleem? Helemaal niet. Volkswagen zet de Jetta niet dynamisch en sportief in de markt en dus volstaat een lichte, niet al te directe besturing. Het onderstel verzorgt voor Duitse begrippen prima comfort en laat zich niet van de wijs brengen wanneer je toch even haast hebt of een bocht in duikt. Onderweg is de Jetta een echte allemansvriend die niets verkeerd doet.
Ook in prijs kan de Jetta best vrienden maken. Hij is er vanaf 21.390 euro maar de hier gereden Comfortline kost 24.490 euro en is de meest interessante uitvoering met een prettige lijst standaarduitrusting zoals automatische airco, mistlampen, een regensensor en een leder stuur. Voeg daar een setje lichtmetalen wielen en het Executive-pakket met radio/navigatie, parkeersensoren en stuurbediening bij en je rijdt er voor 27 mille gewoon heel netjes bij. Voor dat geld komt een Passat pas net om de hoek kijken.
Conclusie
Moeten we de nieuwe Jetta dus serieus nemen? Jazeker; de nieuwe generatie is door zijn langere wielbasis, gegroeide afmetingen en ‘eigen’ interieur te beschouwen als een zelfstandig model, dat bovendien achterin ruimer is dan een Golf en in bagageruimte weinig onderdoet voor een Passat Limousine. De instapmotor 1.2 TSI is door zijn bijzonder stille loop en opvallend lage verbruik zeer aan te bevelen. Zeker voor particulieren die minder kilometers maken én de brandstof zelf betalen. Tel daarbij de prijs op die mooi tussen de Golf en Passat zit en deze sedan valt op zijn plaats. Tenzij je ‘m als Variant wilt, want die is er – slim genoeg – niet.
Schrijf een review