De Volkswagen Tiguan was zo’n beetje het laatste model van de fabrikant dat nog op een facelift zat te wachten. Nu heeft dus ook de compacte SUV het nieuwe familiegezicht gekregen met scherpere lijnen voor grille en koplampen. Aan de achterzijde zijn de wijzigingen beperkt gebleven tot een licht gemodificeerde achterklep en dito lichtunits. Nog altijd kiest Volkswagen voor twee ‘neuzen’. Wie regelmatig de blub opzoekt doet er goed aan de offroad-uitvoering te kiezen. Voor wie niet van plan is regelmatig natte voeten te gaan halen, is er een onroad-neus. Het verschil zit hem in de onderbumper, die in het eerste geval schuin is afgesneden om op die manier een grotere hellingshoek te kunnen nemen: 28 in plaats van 18 graden.
Waaksystemen
Volkswagen heeft de vernieuwde Tiguan vanaf de meer luxueuze uitvoeringen volgestopt met allerlei technische snufjes. Wat te denken van een verkeersbordenlezer, rijstrookdetectie, een hulpmiddel dat de auto door middel van kleine stuurcorrecties binnen de lijnen houdt, vermoeidheidsdetectie en een grootlichtassistent? Dit laatste systeem schakelt boven de 65 km/u automatisch grootlicht in, zodra de omstandigheden dit toelaten. Een camera in de binnenspiegel registreert eventueel opdoemend verkeer.
Dynamic Damper Control (DCC) is niet nieuw en nog steeds optioneel te verkrijgen. Het maakt het mogelijk de Tiguan in drie modi te rijden: Normal, Comfort en Sport. Het verschil is echter minimaal en net als bij de Golf GTI zouden wij gewoon voor de ‘gewone’ dempers gaan. Ook niet nieuw, maar wel verbeterd is de inparkeerhulp. Voortaan herkent de Tiguan een geschikte parkeerplek en bovendien biedt het systeem ook hulp bij haaks inparkeren. De elektronica neemt alleen de besturing over, gas geven en remmen is nog altijd de verantwoording van de bestuurder.
Behalve het gemodificeerde uiterlijk en de komst van talloze technische snufjes heeft Volkswagen ook het interieur hier en daar bijgepunt. Het interieur van de vernieuwde Tiguan is vrijwel gelijk aan het binnenste van de Golf Plus met de ronde ventilatieopeningen. De bedieningstoetsen zijn echter vernieuwd en het is voortaan mogelijk de Tiguan ‘sleutelloos’ te betreden. Starten gaat dan met een druk op een startknop.
Controleren
Voor de aandrijving heeft Volkswagen zich niet al te druk gemaakt en de bestaande motoren hier en daar wat aangepast. Nog altijd vormt de 122 pk sterke 1.4 TSI-motor als Bluemotion Technology (met standaard start-/stop-systeem) de instapper. Tja, op papier een alleraardigst model met een gemiddeld verbruik van 1 op 15.4, maar in de praktijk zal die vlieger niet op gaan. We herinneren ons nog zijn voorganger, die we met 150 pk sterke 1.4 TSI reden. Ook die zou in theorie makkelijk de 1 op 13 kunnen halen, maar in de praktijk kwamen we niet verder dan een schamele 1 op 10. Zo’n downsizemotor is leuk voor een Polo of Golf, maar niet voor de fysiek van een Tiguan. Al moet gezegd dat de 1.4 TSI (nu met 160 pk) de Tiguan vrij vlot in beweging brengt, maar helaas was de kennismaking te kort om het gemiddeld verbruik van 6.7 l/100 km te kunnen controleren.
Meer power biedt de 2.0 TSI, die wederom in twee uitvoeringen te bestellen is, een versie met 180 of 210 pk, in beide gevallen 10 pk meer dan zijn voorganger. De minst vermogende tweeliter lijkt de beste papieren te hebben, qua (vermoedelijke) aanschafprijs in relatie tot zijn prestaties en verbruik. Overigens rollen beide tweeliters altijd in combinatie met 4Motion vierwielaandrijving van de band. Alleen de 1.4 TSI (122 en 160 pk) en de 110 pk 2.0 TDI kunnen als voorwielaandrijver besteld worden.
Niet storend
Kijken we naar het dieselgamma, dan zien we wederom drie versies van de bekende common rail 2.0 TDI met onveranderde vermogens van 110, 140 of 170 pk. Ook hier weer dragen de minst vermogenden een Bluemotion Technology label, waarvan de zuinigste van het stel dankzij onder meer een standaard start-stop-systeem een gemiddeld brandstofverbruik van 5.3 l/100 km zou noteren. En wederom kwamen we bij lange na niet in de buurt van het opgegeven verbruik. Reken op gemiddeld ruim anderhalve liter diesel meer.De diesels zijn in de personenwagens van Volkswagen (denk aan de Passat) uitermate stil, in de Tiguan laten ze iets toch meer van zich horen, maar op de een of andere manier is dat niet storend in deze ‘compacte’ SUV. Op snelheid nemen de afrolgeluiden en het windgeraas de overhand.
De vernieuwde Tiguan verschijnt samen met de Golf Cabriolet op 18 augustus bij de dealer. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend, maar zullen niet al te veel afwijken van het huidig model, die vanaf een kleine 28 mille te boek staat.
Schrijf een review