FordHet meest kostbare deel van een auto is het zogenaamde platform. Dat is de bodemplaat met de crashstructuur en de bevestiging van de wielophanging en de motor. Daarom pogen autofabrikanten al jaren om hun platforms voor meerdere modellen te gebruiken. De nieuwe Ford Mondeo staat op bijvoorbeeld hetzelfde platform als de Galaxy en de S-Max. Maar binnen het Ford-concern gebruiken ook Land Rover (Freelander) en Volvo (S80 en de komende nieuwe V70) het. En dat merk je, want de nieuwe Mondeo geeft een beetje een Volvo-gevoel tijdens het rijden.
Niet alleen omdat in de (voorlopige) topversie die lekkere 2,5 liter vijfcilinder turbomotor voor de aandrijving zorgt, maar ook omdat de hele auto de soliditeit en kwaliteit uitstraalt die we ook van Volvo gewend zijn. Blijkbaar beïnvloeden de ontwikkelingsingenieurs elkaar een beetje bij de gezamenlijke ontwikkeling van het platform.
Overigens heeft dat platform – en daarmee dus ook de Ford Mondeo – royale afmetingen om zo’n brede range aan modellen te kunnen overspannen. De Mondeo is in sedanversie 4,84 meter lang, elf centimeter meer dan zijn voorganger. Ook in de breedte (plus acht cm) en hoogte (plus zeven cm) is de groei aanzienlijk en bij de wielbasis kwam ook een decimeter. Daarmee zit de Mondeo qua formaat tussen de Volkswagen Passat, zijn gedoodverfde concurrent in de zakelijke markt, en de Audi A6.
Het is dus een forse auto, meteen leverbaar in drie carrosserievarianten, want naast de sedan is er ook een wat sportiever getinte – en ook iets kortere – vijfdeurs hatchback en een stationwagen. Die laatste versie is eigenlijk de mooiste van de drie en ook de meest praktische vanwege zijn makkelijke belaadbaarheid. En net als de sedan is er een enorme bagageruimte van 554 liter aan boord (met bank in normale positie).
Ford heeft veel aandacht besteed aan het design, wat niet alleen tot uiting komt in een elegante belijning maar ook in leuke details als de groeven over de motorkap, de honingraatstructuur in de achterlichten en de zijclignoteurs met ventilatiesleufjes. Overigens geldt dat ook voor het interieur dat heel smaakvol is aangekleed. Naast de basisversie die Trend heet en al behoorlijk compleet is uitgerust, heb je de keuze uit Ghia en Titanium (beide 1.250 euro meerprijs). Ghia heeft een wat klassiekere uitstraling heeft met hout en dergelijke, terwijl Titanium met veel glimmende metaallook is opgesierd.
Bij de aandrijving is er keuze uit vier benzinemotoren en drie diesels, waarbij de 2.3 benzinemotor met 160 pk en de 130 pk sterke 2.0 turbodiesel alleen met automaat worden geleverd. Op grond van de eerste rijindrukken met de 2,5 liter turbomotor met 220 pk vermoeden we dat de 1,6 liter basismotor met 125 pk wel eens wat krap zou kunnen zijn voor de toch wel vrij grote en zware Mondeo. De tweeliter turbodiesel met 140 pk heeft met zijn forse trekkracht in elk geval geen moeite met de auto, zo konden we ondervinden.
Ford heeft de laatste jaren een grote faam opgebouwd bij de ontwikkeling van onderstellen en ook de Mondeo is weer een uitmuntend compromis tussen comfort en sportiviteit. Klein puntje van kritiek is de ietwat te lichte besturing van de sterkste benzineversie, misschien toegepast om de aandrijfreacties in de besturing wat te filteren. Maar de nauwkeurigheid van de besturing is groot en onze testrit over de bochtige wegen van Sardinië verschafte veel rijgenoegen.
Ford wil met de Mondeo weer een krachtig partijtje gaan meeblazen in de zakelijke markt en daar is de prijs zeker naar. De sedan is er vanaf 26.925 euro en dat is bijna twee euromille minder dan de ook nog minder compleet uitgeruste en zwakker gemotoriseerde Volkswagen Passat. De sportiever getinte vijfdeurs hatchback is even duur als de sedan, de Stationwagon – waarvan Ford denkt dat hij bijna 80 procent van de verkopen zal uitmaken – is 1.400 euro duurder.
Schrijf een review