Nog niet zo lang geleden had je een paar goede redenen om geen grote Koreaanse auto te kopen. Om te beginnen waren de rijeigenschappen nog lang niet op Europees niveau en de afwerking hield gelijke tred met de prijs: nogal goedkoop. Maar een van de belangrijkste redenen was toch wel dat grote Koreanen niet verkrijgbaar waren met een dieselmotor. Aan die tekortkoming heeft Hyundai nu een eind gemaakt door een 2,2 liter turbodiesel in het vooronder te planten.
Het gaat hierbij om een turbodiesel met een turbo met variabele geometrie. Die kan zijn assistentie middels variabele schoepen aanpassen en heeft dus in theorie minder last van het zogenaamde turbogat – het vertraagd reageren op gasgeven omdat de turbo nog op gang moet komen.
De Grandeur 2.2 CRDi VGT heeft 155 pk paraat bij het voor common rail diesels tamelijk standaard toerental van 4.000. De maximale trekkracht bedraagt een zeer respectabele 343 Nm die reeds bij 1.800 toeren op volle kracht aanwezig is. Meer dan genoeg om de bepaald niet lichte Grandeur – reken op rijklaar bijna 1.800 kilo – vlot in beweging te brengen.
In 11,4 seconden sprint de auto vanuit stilstand naar de 100 km/h en als topsnelheid laat hij 202 km/h noteren. Dat zou nog een tandje sneller kunnen met een handgeschakelde versnellingsbak, maar standaard heeft de Grandeur een vijftraps automaat en die ‘slurpt’ altijd wat van de trekkracht op. Daar staat tegenover dat de automaat rap overschakelt en zonder gas terug te nemen.
Met de prestaties mag je tevreden zijn en ook het verbruik valt voor een auto van dit formaat – op een decimeter na vijf meter lang – niet tegen. Gemiddeld verbruikten we een liter per 11,5 kilometer en dat is een net cijfer. Over de geluidsproductie zijn we iets minder te spreken, want de vierpits turbodiesel is niet zo heel stil. Je hoort hem stationair en kort na een koude start duidelijk ‘nagelen’, als hij eenmaal op temperatuur is resteert een licht grommend geluid. Op constante snelheden is dat allemaal wel minder, maar accelereren levert steeds die hoorbare grom op.
Een beetje jammer dat het comfort van de Hyundai Grandeur op deze manier wordt aangetast, want verder valt daar namelijk weinig op aan te merken. De vering is soepel en comfortabel, hooguit zou je willen dat de stoelen wat lager konden worden gezet. En ze zouden ook wat verder achterover mogen hellen, want met de gladde leren bekleding is de steun altijd wat minder.
Comfort mag je ook verwachten van de uitrusting van de Grandeur die alleen in de zeer complete StyleVersion leverbaar is. Van de omvangrijke standaarduitrusting noemen we de elektrische verstelbare en verwarmbare stoelen, de leren bekleding, parkeersensoren, regen- en lichtsensor, xenon verlichting en het elektrisch verstelbare stuurwiel. De enige accessoires die schitteren door afwezigheid en ook niet eens af fabriek bij besteld kunnen worden zijn een audio- en een navigatiesysteem. En dat is om de doodeenvoudige reden dat ze in Korea met andere radiofrequenties werken dan in Europa.
De hamvraag is natuurlijk of de Hyundai Grandeur een vuist kan maken tegen de Europese topmerken. Qua afmetingen mag je de auto inschalen op het formaat van de Audi A6, de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse en tegen die gerenommeerde modellen kan de auto qua prestaties en rijgedrag gewoon niet op. Bovendien komen er al enkele forse middenklassers, zoals bijvoorbeeld de Ford Mondeo, aardig in de buurt van het formaat van de Grandeur. Qua uitrusting is de Grandeur de genoemde concurrenten riant de baas. Het voornaamste wapen van de Grandeur blijft dus de prijs, ook in deze dieselversie, die er vanaf 44.995 euro is.
Schrijf een review