SsangYong Korando - gemengde gevoelens

Modellen van Hyundai en Kia vinden gretig aftrek op ons continent. Vooral in de compacte SUV-klasse doen beide Koreaanse merken al jaren goede zaken. Landgenoot Ssang Yong wil maar wat graag op dat succes meeliften. Lukt dat met de nieuwe Korando?

Ssang Yong is weer terug van weggeweest in ons land. De val van het Kroymans-imperium kostte ook de Nederlandse Ssang Yong-importeur de kop. Vanwege de destijds zeer teleurstellende verkoopresultaten durfde niemand die handschoen op te pakken. Waarom ook? De Rexton met Euro IV-dieselmotor (Euro V is al jaren de norm) is verre van een verkooptopper. Met een vuurrood milieulabel en een vanafprijs van 57.190 euro prijst ie zich volledig uit de markt. En met het design van de Rodius maak je niet meer dan een handvol mensen enthousiast. De nieuwe korando daarentegen moet voor een frisse wind in Ssang Yong-land gaan zorgen en dat heeft de Belgische Alcopa-groep doen besluiten het wederom te gaan proberen met Ssang Yong in de Benelux.

Beperkt leveringsprogramma
Toch zal het in Nederland vooralsnog geen storm lopen bij de elf overgebleven Ssang Yong-dealers. Reden is het zeer beperkte leveringsprogramma met alleen een 2,0 liter turbodieselmotor. En omdat diesels in ons land nu eenmaal strenger worden beboet dan benzinemotoren is de vanafprijs aanzienlijk, helemaal als je de Kia Sportage en de Hyundai ix35 in ogenschouw neemt. De prijslijst van de korando start bij 30.990 euro, terwijl die van de Sportage en ix35 bij 22.995 euro begint. Ook in dieselconfiguratie zijn ze met respectievelijk 29.870 euro en 28.495 euro aanzienlijk goedkoper in aanschaf, echter wel een stuk minder krachtig. Ssang Yong wacht overigens met smart op een benzinemotor, maar dat kan -helaas voor onze vaderlandse dealers- nog wel een jaar of wat gaan duren. En dan is het nog maar de vraag of de korando qua prijsstelling aansluiting vindt bij zijn landgenoten.

De nieuwe korando ziet er zo op het eerste gezicht helemaal niet verkeerd uit (met dank aan designhuis Italdesign van Giugiaro) maar als het gaat om materiaalgebruik en afwerking in het interieur laat ie zo hier en daar toch wat steken vallen. Zo is het dashboard grotendeels opgetrokken uit wel heel harde kunststoffen en weigerde de ontgrendeling van de achterklep meerdere malen dienst. Met de audio-installatie lag ik al direct in de clinch en dat is gedurende de testweek ook niet meer goed gekomen. Op de een of andere manier kreeg ik (en meerderen met mij) het niet voor mekaar om bijvoorbeeld radiozender 3FM te vinden en die ook vast te leggen. Het meubilair zit verder uitstekend, daarover geen klachten, en ook achterin zul je niet gauw iemand horen klagen over gebrek aan bewegingsvrijheid.

Stuurbekrachtiging
Nemen we de rijkwaliteiten onder de loep, dan scoort de korando gemiddeld. De demping is wat aan de straffe kant en dat komt het comfort voor de passagiers niet altijd ten goede. Vooral op een pokdalig wegdek wil de Koreaan soms lichtjes gaan stuiteren. Anderzijds blijft het overhellen van de hogere koets op snelheid keurig binnen de perken.

De besturing is een geval apart. In een SUV als deze hoef je niet al te veel feedback te verwachten, maar de stuurbekrachtiging in de korando leidt soms een heel eigen leven. De ene keer stuurt de auto behoorlijk zwaar, terwijl op een ander moment het stuurwiel met een pink rondgezwierd kan worden. En dat bij dezelfde snelheid. De mate van bekrachtiging is dus niet eenduidig en dat wekt weinig vertrouwen.

Over de motor verder weinig klachten. De 2,0 liter diesel is misschien niet de stilste in zijn soort, maar dat nemen we wel voor lief. Krachtig is ie wel. De tweeliter schopt het tot 175 pk en 360 Nm aan koppel en is verbonden met een handgeschakelde zesbak. Door de relatief lange pook moet je ook langere slagen maken om van verzet te wisselen en dat zorgt soms voor onbedoeld ‘tanden poetsen’.

De korando snelt desgewenst in 9,9 tellen naar de honderd en haalt een topsnelheid van 179 km/u. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabriek 6,4 l/100 km (1 op 15,6), maar in de praktijk mag je in je handen klappen met een verbruik van gemiddeld 1 op 10. Op ons testexemplaar prijkt trouwens een 4WD-sticker. Ssang Yong gebruikt een 4WD-systeem, waarbij onder normale omstandigheden de nadruk ligt op de achterwielen. Tot een snelheid van 40 km/u kun je dankzij 4WD-lock ook in ruig terrein prima uit de voeten.

Conclusie en prijzen
Na een weekje sturen in de nieuwe korando nemen we met gemengde gevoelens afscheid. De auto is in vrijwel alle opzichten een hele verbetering ten opzichte van zijn voorganger, maar Ssang Yong is nog (lang) niet zover als de concurrentie uit eigen land (Kia en Hyundai). Nee, de Sportage en ix35 zijn beduidend betere auto’s voor minder geld. De korando is er vanaf 30.990 euro als tweewielaandrijver. Met 4WD kost ie minimaal 35.990 euro.

 


Ontdek de Peugeot 508 HYbrid4 Blue Lease LIMITED. 14% bijtelling en €508 aan gratis accessoires

Reacties

Reageren

Reacties (1)

Jochem 14 juni 2011 om 15:55
Veel dingen in deze test kloppen niet. Ik heb zelf met de auto een testrit gemaakt en heb de auto ook besteld. De radio werkt prima, gewoon simpel en makkelijk te bedienen, de motor is ook lekker stil en het verbruik bij stevig door rijden is 1 op 12 met 19" wielen er onder. Hij stuurt ook lekker en niet zoals hier in het verhaal genoemd. Kortom dit is een hele fijne auto. Ik heb ook in zijn concurrenten gereden maar die zijn toch net iets minder dan de korando zelf.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

SsangYong Korando - gemengde gevoelens
gewoon goede wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5