Volvo scoort met de nieuwe S60 en V60. Waar het merk met de sedan vele trouwe rijders van de vorige generatie weet blij te maken is de V60 een schot in de roos om nieuw publiek naar Volvo te trekken. Met succes overigens. Door de komst van de DRIVe-uitvoeringen verwacht Volvo de middenklasser extra door te drukken in de markt, die toch wordt gedomineerd door de 3 Serie, A4, Passat en – in mindere mate – de C-Klasse. De nieuwe S60 DRIVe heeft namelijk een CO2-uitstoot van 114 g/km en dat is zoals bekend een vrijbrief voor de lagere bijtellingsklasse. Helaas valt de V60 DRIVe met 119g/km net buiten die boot en het ziet er niet naar uit dat de Estate voor ons land nog wordt aangepakt. Een dergelijke waarde is op Europees niveau namelijk wél een zeer interessante waarde. Bovendien introduceert Volvo begin volgend jaar de V60 Hybrid, de dieselhybride met 49 gram CO2-uitstoot. Heel erg veel valt er dus niet te klagen.
Geen krachtpatser, wel verfijnd
De S60 DRIVe maakt net als de C30/S40/V50 DRIVe gebruik van de nieuwe 1.6 liter turbodiesel met 115 pk en 270 Nm. Daarmee is de viercilinder iets krachtiger dan zijn voorganger (die overigens niet in de S60 werd gelepeld). Hoewel Volvo met deze motorisering zeker niet de maatstaf zet qua kracht – BMW, Audi en Mercedes hebben allen meer pk’s uit te delen met 20% bijtelling – is de krachtbron voor zijn doen helemaal geen tekortkoming. Je moet natuurlijk niet verwachten dat de S60 hiermee strepen zal trekken maar omdat de diesel zo rond 1750 toeren op stoom ervaar je wel genoeg leven in de brouwerij. Na even een hap lucht te nemen springt de S60 vanuit stilstand uit de veren. Om de 0-100 tijd van 10.9 seconden te halen zul je met de koppeling moeten ‘spelen’. De opgegeven topsnelheid van 195 km/u hoeft de S60 DRIVe zich niet te schamen, al zul je zeker geduld moeten hebben om die snelheid te halen. Vanaf snelwegtempo kan de 1.6 literdiesel immers geen wonderen verrichten.
De standaard handgeschakelde zesversnellingsbak is uiteraard optimaal gespatieerd om een laag verbruik te realiseren maar daarin zijn ze in Zweden niet doorgeschoten. Je kunt zonder problemen 80 in 6 rijden en ook wanneer je met slechts 1500 toeren tokkelt komen er geen protesten in de vorm van dreunen, trillingen of een in het nauw gedreven schakelindicator. Iets dat we wel konden bespeuren bij een test met de S80 DRIVe, die destijds nog een vijfbak had. Even inhalen bij een dergelijk toerental vereist wel ‘een tandje lager’, op hogere snelheden is dat niet per se nodig. Schakelen is nooit een probleem; de zesbak laat zich probleemloos soepel bedienen en ook de koppeling blijft kritieken bespaard.
Bij stilstand treedt het start/stop-systeem in werking zodra de transmissie in z’n vrij staat. Het groene start/stop-lampje in het instrumentarium bevestigt dat deze motorstop volgens plan verloopt. De herstart vindt zoals gebruikelijk plaats zodra de koppeling wordt beroerd; dit proces verloopt redelijk snel en zonder storende siddering. Overigens heeft Volvo naast start/stop-techniek ook nog andere handreikingen in huis om een laag verbruik te realiseren; via het menu van de telematica zijn diverse tips op te roepen die daaraan bijdragen. Deze verschijnen opgesomd in het centrale TFT-scherm bovenin de middenconsole. Tijdens de twee uur durende testrit hebben we niet alles uit de kast gehaald om maximaal brandstof te besparen - de S60 heeft immers ook andere kwaliteiten. De boordcomputer vermeldde een verbruik van 5.6 l/100km. Wie echter veel kilometers verslijt op onze snelwegen zal niet zo snel onder de vijflitergrens uitkomen.
DRIVe ook als R-Design
Ook al is deze S60 DRIVe bedoeld om zuinig te zijn, op luxe en aankleding wordt niet beknibbeld. De S60 DRIVe is er in elke reguliere uitvoering, dus ook in de R-Design met 18 inch lichtmetalen velgen. Door sportievere bumpers, dito velgen, 15 mm verlaging en zilverkleurige buitenspiegelkappen ziet de spaar-S60 er zo veel vlotter uit dan hij in werkelijkheid is. Ook het interieur is met R-Design sportief opgeleukt met onder meer sportpedalen, een lederen stuur, andere bekleding en blauwe wijzerplaten voor het instrumentarium. Toch blijft de S60 nog steeds genoeg comfort bieden. Het sportieve jasje en de voor Volvo-begrippen directe besturing ten spijt nodigt de S60 ons niet uit tot doorrijden, al is het onderstel zeker capabel voor het snellere werk. De lichte besturing past daar weer minder goed bij.
Los van R-Design is op elke uitvoering het Business Pack Pro te bestellen. Afhankelijk van de reeds bestaande uitrusting wordt het comfort- en luxeniveau aan boord aangevuld met metallic lak, RTI navigatie, High Performance Audio, Bluetooth, parkeersensoren achter, stuurbediening en cruise control. De prijs van het pakket varieert van 495 tot 1695 euro. Assistentiesystemen zoals dodehoekdetectie, rijstook- en voetgangersdetectie zijn optioneel gebundeld in de Drivers Support Line die 2350-3250 euro moet kosten. Elke S60 is wel standaard uitgerust met City Safety, dat op lagere snelheden een kop/staart-botsing kan voorkomen (of de schade drastisch beperken).
Conclusie
De Volvo S60 DRIVe staat z’n mannetje in het segment van de middenklassers. Je kunt ‘m net zo op smaak brengen als je wilt – ook een trekhaak is geen punt – en is niet drastisch aangepakt om zuinig te zijn. Hoewel Volvo met de 115 pk sterke 1.6 diesel niet aan kop gaat in het segment kan de S60 DRIVe er best netjes mee overweg. Bovendien is de prijs van er ook naar; het is 20% bijtellen over de vanafprijs van 34.795 euro.
Schrijf een review