Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet

Even leek het erop alsof de Volkswagen Eos voorgoed de plaats van de Golf Cabriolet had ingenomen. Niets blijkt minder waar: de zomerse Golf is terug! Eind augustus gaan de eerste exemplaren de weg op. Het belooft een mooie nazomer te worden.

De Volkswagen Golf Cabriolet is altijd al een populaire jongen geweest. Het is immers de Golf onder de betaalbare cabrio’s. Iets wat we van de Eos bepaald niet kunnen zeggen. Aan de andere kant, de Eos is wel een maatje groter én voorzien van een stalen klapdak. Dat rechtvaardigt enigszins het hogere prijskaartje. Een betaalbare cabrio had Volkswagen dus niet meer, terwijl in dat segment wel redelijk wat vraag is. Die vraag zal vermoedelijk alleen maar toenemen dankzij ons veranderend klimaat. Cabriorijden wordt in Nederland steeds aantrekkelijker.

Lamborghini Aventador
De Golf Cabriolet is gebaseerd op de dichte Golf maar is vanaf de A-stijl eigenlijk opnieuw getekend. Leuk detail, de vooruit staat schuiner dan die van ieder ander VAG-product. Dus ook schuiner dan de voorruit van bijvoorbeeld de hagelnieuwe Lamborghini Aventador. Dit om de sportieve inborst van de Golf Cabriolet te benadrukken. De achterlichten komen van de Golf GTI en het dakmechanisme is (logischerwijs) geleend van de Audi A3 Cabriolet. De kap opent in 9 seconden en sluit in 11 seconden, volledig elektrisch. Dit kan rijdend tot een snelheid van 30 km/u. Bijkomstig voordeel van een linnen kap ten opzichte van een stalen vouwdak is het flexibele karakter, zodat de bilpartij niet buitenproportioneel aangedikt hoeft te worden.

Daar waar Audi de koper laat kiezen tussen een gewone stoffen kap of de zogeheten ‘Acoustic Top’ monteert Volkwagen in elke uitvoering de laatste. Rijdend op snelwegtempo met de kap gesloten is het verschil met een Golf met vast dak te verwaarlozen, zo goed is de geluidsisolatie voor elkaar. De kap is voorzien van speciale stiksels die als een regengootje fungeren en voorkomen dat water het interieur binnendruppelt als het portier wordt geopend. Met de kap opgevouwen achter de achterbank zullen kenners trouwens direct de kenmerkende rolbeugel uit de vorige generaties Golf Cabriolet ‘missen’. De rolbeugel heeft plaatsgemaakt voor geavanceerde ‘onzichtbare’ beugels achter de achterbank, die in geval van een koprol razendsnel (0,25 seconden) omhoog schieten en de inzittenden een gebroken nek besparen.

Snowboard
Cabriorijden is voor liefhebbers. Niet iedereen is gecharmeerd van een windhoos door de haardos. In de Golf Cabriolet valt dat reuze mee, mits de windvanger is geplaatst en de zijramen zijn gesloten. Je kapsel blijft ook op snelwegtempo vrijwel ongedeerd in model zitten. Ondanks de zeer schuin geplaatste voorruit heb je niet het gevoel in een moderne hardtopcabrio te zitten, waarvan de voorruit doorgaans ver het interieur insteekt en als een parasol over de voorpassagiers hangt. Nee, in de Golf Cabriolet zit je ook voorin vol in de zon. Dat geldt natuurlijk ook voor medereizigers op de achterbank, die we adviseren een hoofddeksel te dragen, zij vangen namelijk wel meer wind. Het is goed toeven achterin, zowel qua been- en hoofdruimte, ook met het dak dicht. Personen van 1,85 meter kunnen prima achter zichzelf gaan zitten.

De specifieke constructie van het dak gaat niet ten koste van de bagageruimte, die bedraagt altijd 250 liter en is zelfs te vergroten door de achterbank in twee delen (50:50) neer te klappen. Er ontstaat dan een doorgang ter grootte van 53 bij 38 centimeter (breedte x hoogte) naar het interieur. De doorgang is beperkt omdat er diverse carrosserieverstevigingen zijn aangebracht om de torsiestijfheid van de dakloze Golf te waarborgen, maar is breed genoeg om bijvoorbeeld een snowboard of ski’s te kunnen vervoeren.

Schokken
Volkswagen denkt de Golf Cabriolet behalve aan particulieren ook op de zakelijke markt te slijten. Daarvoor is een ‘20 procent bijtelling’-uitvoering in het gamma opgenomen, de 1.2 TSI Bluemotion Technology. De motor lijkt op papier moeite te hebben met de zomerse Golf, maar de praktijk leert dat zelfs de kleine viercilinder genoeg pit heeft. Met zijn 105 pk en 175 Nm aan koppel vanaf 1.500 tr/min brengt ie de cabrio in 11,7 tellen naar de honderd en naar een topsnelheid van 188 km/u. De 1.2 TSI verbruikt gemiddeld 5,9 l/100 km en geeft iedere kilometer 139 gram CO2 terug aan het milieu.

Ook de 1.6 TDI raakt met zijn 105 pk eigenlijk nooit buiten adem. De diesel profiteert wel van een hoger koppel van 250 Nm vanaf 1.500 tr/min. Toch weet ie de 1.2 TSI die ruim 150 kilogram lichter is niet voor te blijven. De standaard handgeschakelde vijfbak met een ‘lange’ vijfde versnelling houdt het toerental bij 120 km/u keurig laag op zo’n 2.200 tr/min. Dat komt de rust in het interieur en het verbruik ten goede, al is de dieselmotor van huis uit al erg stil. Helaas stoot de 1.6 TDI net iets teveel CO2 uit om in aanmerking te komen voor de gunstige 20 procent bijtelling. De fabriek meldt een verbruik van 4,8 l/100 km en een koolzuurgasuitstoot van 125 g/km. Voorwaarde om überhaupt in de buurt van dit verbruik te komen is om met een fluwelen rechtervoet te rijden en zoveel mogelijk de cruise control in te schakelen. Die snelheidsregelaar kan trouwens nog wel wat finetuning gebruiken. Om de ingestelde snelheid op glooiend wegdek constant te houden, wordt voortdurend afgeremd en gas bijgegeven. Weliswaar minimaal, maar het laat de auto wel lichtjes schokken. Dat kan niet de bedoeling zijn.

De Volkswagen Golf Cabriolet is grotendeels gebaseerd op zijn dichte broer, maar beschikt over een aangepaste voor- en achterwielophanging. Voor de TSI-motoren (1.2 en 1.4) en de 1.6 TDI is een relatief comfortabele set-up gekozen. Desondanks beweegt de auto niet al te veel over zijn lengteas en neemt hobbels uiterst comfortabel. De tweeliter motoren (TDI en TSI zijn beduidend steviger (sportiever) van snit. Beide motoren kunnen echter pas vanaf oktober besteld worden en komen pas in december naar ons land.

De prijslijst van de Golf Cabriolet start bij 27.290 euro voor de 1.2 TSI Bluemotion Technology. De 1.6 TDI verlaat vanaf 32.390 euro de showroom.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nazomeren met de Volkswagen Golf Cabriolet
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5