De Volkswagen Golf Cabriolet is altijd al een populaire jongen geweest. Het is immers de Golf onder de betaalbare cabrio’s. Iets wat we van de Eos bepaald niet kunnen zeggen. Aan de andere kant, de Eos is wel een maatje groter én voorzien van een stalen klapdak. Dat rechtvaardigt enigszins het hogere prijskaartje. Een betaalbare cabrio had Volkswagen dus niet meer, terwijl in dat segment wel redelijk wat vraag is. Die vraag zal vermoedelijk alleen maar toenemen dankzij ons veranderend klimaat. Cabriorijden wordt in Nederland steeds aantrekkelijker.
Lamborghini Aventador
De Golf Cabriolet is gebaseerd op de dichte Golf maar is vanaf de A-stijl eigenlijk opnieuw getekend. Leuk detail, de vooruit staat schuiner dan die van ieder ander VAG-product. Dus ook schuiner dan de voorruit van bijvoorbeeld de hagelnieuwe Lamborghini Aventador. Dit om de sportieve inborst van de Golf Cabriolet te benadrukken. De achterlichten komen van de Golf GTI en het dakmechanisme is (logischerwijs) geleend van de Audi A3 Cabriolet. De kap opent in 9 seconden en sluit in 11 seconden, volledig elektrisch. Dit kan rijdend tot een snelheid van 30 km/u. Bijkomstig voordeel van een linnen kap ten opzichte van een stalen vouwdak is het flexibele karakter, zodat de bilpartij niet buitenproportioneel aangedikt hoeft te worden.
Daar waar Audi de koper laat kiezen tussen een gewone stoffen kap of de zogeheten ‘Acoustic Top’ monteert Volkwagen in elke uitvoering de laatste. Rijdend op snelwegtempo met de kap gesloten is het verschil met een Golf met vast dak te verwaarlozen, zo goed is de geluidsisolatie voor elkaar. De kap is voorzien van speciale stiksels die als een regengootje fungeren en voorkomen dat water het interieur binnendruppelt als het portier wordt geopend. Met de kap opgevouwen achter de achterbank zullen kenners trouwens direct de kenmerkende rolbeugel uit de vorige generaties Golf Cabriolet ‘missen’. De rolbeugel heeft plaatsgemaakt voor geavanceerde ‘onzichtbare’ beugels achter de achterbank, die in geval van een koprol razendsnel (0,25 seconden) omhoog schieten en de inzittenden een gebroken nek besparen.
Snowboard
Cabriorijden is voor liefhebbers. Niet iedereen is gecharmeerd van een windhoos door de haardos. In de Golf Cabriolet valt dat reuze mee, mits de windvanger is geplaatst en de zijramen zijn gesloten. Je kapsel blijft ook op snelwegtempo vrijwel ongedeerd in model zitten. Ondanks de zeer schuin geplaatste voorruit heb je niet het gevoel in een moderne hardtopcabrio te zitten, waarvan de voorruit doorgaans ver het interieur insteekt en als een parasol over de voorpassagiers hangt. Nee, in de Golf Cabriolet zit je ook voorin vol in de zon. Dat geldt natuurlijk ook voor medereizigers op de achterbank, die we adviseren een hoofddeksel te dragen, zij vangen namelijk wel meer wind. Het is goed toeven achterin, zowel qua been- en hoofdruimte, ook met het dak dicht. Personen van 1,85 meter kunnen prima achter zichzelf gaan zitten.
De specifieke constructie van het dak gaat niet ten koste van de bagageruimte, die bedraagt altijd 250 liter en is zelfs te vergroten door de achterbank in twee delen (50:50) neer te klappen. Er ontstaat dan een doorgang ter grootte van 53 bij 38 centimeter (breedte x hoogte) naar het interieur. De doorgang is beperkt omdat er diverse carrosserieverstevigingen zijn aangebracht om de torsiestijfheid van de dakloze Golf te waarborgen, maar is breed genoeg om bijvoorbeeld een snowboard of ski’s te kunnen vervoeren.
Schokken
Volkswagen denkt de Golf Cabriolet behalve aan particulieren ook op de zakelijke markt te slijten. Daarvoor is een ‘20 procent bijtelling’-uitvoering in het gamma opgenomen, de 1.2 TSI Bluemotion Technology. De motor lijkt op papier moeite te hebben met de zomerse Golf, maar de praktijk leert dat zelfs de kleine viercilinder genoeg pit heeft. Met zijn 105 pk en 175 Nm aan koppel vanaf 1.500 tr/min brengt ie de cabrio in 11,7 tellen naar de honderd en naar een topsnelheid van 188 km/u. De 1.2 TSI verbruikt gemiddeld 5,9 l/100 km en geeft iedere kilometer 139 gram CO2 terug aan het milieu.
Ook de 1.6 TDI raakt met zijn 105 pk eigenlijk nooit buiten adem. De diesel profiteert wel van een hoger koppel van 250 Nm vanaf 1.500 tr/min. Toch weet ie de 1.2 TSI die ruim 150 kilogram lichter is niet voor te blijven. De standaard handgeschakelde vijfbak met een ‘lange’ vijfde versnelling houdt het toerental bij 120 km/u keurig laag op zo’n 2.200 tr/min. Dat komt de rust in het interieur en het verbruik ten goede, al is de dieselmotor van huis uit al erg stil. Helaas stoot de 1.6 TDI net iets teveel CO2 uit om in aanmerking te komen voor de gunstige 20 procent bijtelling. De fabriek meldt een verbruik van 4,8 l/100 km en een koolzuurgasuitstoot van 125 g/km. Voorwaarde om überhaupt in de buurt van dit verbruik te komen is om met een fluwelen rechtervoet te rijden en zoveel mogelijk de cruise control in te schakelen. Die snelheidsregelaar kan trouwens nog wel wat finetuning gebruiken. Om de ingestelde snelheid op glooiend wegdek constant te houden, wordt voortdurend afgeremd en gas bijgegeven. Weliswaar minimaal, maar het laat de auto wel lichtjes schokken. Dat kan niet de bedoeling zijn.
De Volkswagen Golf Cabriolet is grotendeels gebaseerd op zijn dichte broer, maar beschikt over een aangepaste voor- en achterwielophanging. Voor de TSI-motoren (1.2 en 1.4) en de 1.6 TDI is een relatief comfortabele set-up gekozen. Desondanks beweegt de auto niet al te veel over zijn lengteas en neemt hobbels uiterst comfortabel. De tweeliter motoren (TDI en TSI zijn beduidend steviger (sportiever) van snit. Beide motoren kunnen echter pas vanaf oktober besteld worden en komen pas in december naar ons land.
De prijslijst van de Golf Cabriolet start bij 27.290 euro voor de 1.2 TSI Bluemotion Technology. De 1.6 TDI verlaat vanaf 32.390 euro de showroom.
Schrijf een review