Think City - een beetje vreemd, maar best lekker

Nu er steeds meer elektrische auto’s worden aangekondigd en geïntroduceerd zouden we bijna vergeten dat Think twee jaar geleden zover was. Sinds kort is de Noorse elektrische stadsauto de voordeligste (lees: minst dure) nieuwe elektrische auto die op de Nederlandse markt verkrijgbaar is. Stof tot nadenken?

Think had al heel vroeg de smaak te pakken elektrische auto’s te bouwen. Het eerste prototype dateert uit 1991! De Think City is daarmee het voorbeeld van een auto die zijn tijd vooruit was. Eind 2008 was de Noorse fabrikant zover de vijfde generatie van een eigen elektrische auto in productie (en verkoop) te nemen. Medio 2009 mocht de auto bij ons de weg op. Eerlijk is eerlijk, helemáál zelf bedacht is de Think niet; zodra je de sleutel in handen krijgt, het stuur aanraakt, de elektrische ramen bedient of de spiegels bekijkt wordt duidelijk dat men bij de ontwikkeling onderdeeltjes geleend heeft bij Fiat, Peugeot en Ford – voormalig eigenaar van het merk. Toch is dat helemaal geen pijnpunt. Dat geldt niet voor zijn uiterlijk, althans voor sommigen. Net als bijvoorbeeld de Nissan Leaf en Mitsubishi i-MiEV heeft de Think City een uniek uiterlijk waar je even aan moet wennen, in tegenstelling tot ‘doorsnee’ modellen als de Focus Electic en Golf Blue e-Motion die voor de toekomst gepland staan. Het jasje met kunststof bodypanels waarin de Think City is gehesen kan ook niet op ieders goedkeuring rekenen - ‘net een rijdende tuinstoel of botsauto’ maar draagt wel bij aan een duurzaam productieproces en grote mate van recyclebaarheid van het autootje.

2+2
Met een druk op de knop ontgrendelen de portieren zich. In de Think City – die een slag groter is dan een smart en Toyota iQ -  is in principe plaats voor twee personen. Hoewel je sinds kort ook een achterbankje kunt bestellen zouden wij de ruime bagageruimte lekker in zijn waarde laten; zelfs kinderen zijn na vijf minuten wel uitgekeken op het krappe plekje. Voorin zit je verrassend goed; iets hoger dan in bijvoorbeeld een Aygo maar met volwassen formaat stoelen. Een goed begin, dat wordt aangevuld met lekker veel ruimtegevoel. Door het ‘samenrapen’ van interieurdelen van de Ford Focus en Peugeot 106 vlak voor de millenniumwisseling oogt het dashboard van de Think City niet hypermodern. Verwacht dusook niet dat het materiaalgebruik op alledaags niveau ligt. Echt storen doet het toch niet. Op de bediening van de elektrische ramen en spiegels na – die bevinden zich in het midden van de auto – is de indeling wel lekker overzichtelijk. Met twee airbags, ABS, elektrische ramen en eventueel airco is er op de basisuitrusting niet bezuinigd. Moderne fratsen zoals een digitaal energiedisplay of een boordcomputer zijn niet aanwezig. De Think heeft in het instrumentarium een meter voor de snelheid, energievoorraad en het actuele verbruik. En als er energie teruggewonnen kan worden, bijvoorbeeld bij het afremmen op de motor, springt die laatste wijzernaald in de plus.

Lithium-ion of ZEBRA
De Think City wordt aangedreven door een 45 pk sterke elektromotor. In de wagenbodem onder de stoelen bevindt zich accupakket, waarvan er twee varianten verkrijgbaar zijn. Naast de lithium-ion accu’s plaatst Think op verzoek een Sodium ZEBRA-accu. Hiermee houdt de Think City het langer uit – circa 160 km - maar moet de auto wel langer aan de lader, en het liefst ook wanneer je ‘m niet gebruikt. De Zebra-accu is gevoeliger voor energieverlies wanneer deze koud is en moet warm gehouden worden. Toch blijkt de energievoorraadmeter na een nachtje slaap van de redacteur nauwelijks van zijn plaats te zijn gekomen; terwijl het kwik tijdens de testperiode toch drastisch zakte als de zon onder was. Wanneer de accu’s helemaal leeg zijn bedraagt de laadtijd circa 8 uur (lithium). De ZEBRA-accu’s zijn met de normale 220V-stekker binnen 7 uur op 80% van hun capaciteit en moeten voor de resterende energie nog vier uur langer aan het stopcontact verbonden zijn.

Elektrisch rijden in de Think gaat net als in elke andere elektrische auto of conventionele auto met automatische transmissie; sleutel omdraaien, keuzehendel in D en rijden maar. De 45 elektrische pk’s die voor de Think zijn weggelegd blijken in de dagelijkse praktijk meer dan voldoende. Bijna onhoorbaar zoemt de elektromotor zijn kracht naar de wielen, waarbij de Think in 6.5 seconden op 50 zit. Snellen van 50 naar 80 kost nog eens tien tellen extra. Snelweg hoeft echter niet geschuwd te worden gezien topsnelheid van 110 km/u die zelfs (voelbaar) begrensd is. Wel moet gezegd worden dat het acceleratievermogen buiten de stad aanmerkelijk afneemt; flukse, energieke reacties op het rechterpedaal zijn dan niet meer op te roepen. Dat vraagt op snelwegen een uitgekiende inhaalmanoeuvre. Hierin is de Think niet alleen; ook de smart electric drive heeft op hogere snelheden weinig puf. De Mitsubishi i-MiEV heeft meer vermogen en draait er veel minder z’n hand voor om. Bovendien ligt de topsnelheid hoger.

Urban proof
In de stad komt de Think helemaal tot zijn recht; ingrediënten als een korte draaicirkel, 700 liter bagageruimte en comfortabel rijgedrag zijn allemaal aanwezig. Je zou misschien verwachten dat de Think als een stuiterballetje door het stadscentrum rijdt maar onderweg blijkt onze Noorse EV opvallend stabiel en vergevingsgezind ingesteld; wij durven de stelling wel aan dat hij qua comfort menig populaire stadsauto kan evenaren! De Think City voelt ook op hogere snelheden veilig en solide aan. Wel helt het koetsje wat over in de bocht.

De prijs…
Bij een aanschaf van een auto, laat staan een elektrische auto, ga je nooit over één nacht ijs. Hoewel de Think de voordeligste ‘EV’ van ons land levert Benelux importeur Elmonet BV de Think – na een aantal fikse prijsverlagingen -  voor 29.895 euro. Het zou oneerlijk zijn die prijs van de Think te vergelijken met een conventionele stadsauto; voor krap dertig mille kun je immers ook een handje Peugeotjes 107 kopen. De Think is daardoor met name voor bedrijven en overheidsinstellingen nog te behappen in aanschaf, zeker omdat er ook fiscale regelingen zijn die de aanschaf van elektrische auto’s door het bedrijfsleven moet stimuleren.

Deze autotest is fueled by Gulf