Updateronde Mercedes E-Klasse met E250 CDI en E500 7G Tronic Plus

Mercedes-Benz blijft haar modelgamma continu te perfectioneren. Na de facelift van de C-Klasse dient er nu (al) nieuwe motortechniek voor de E-Klasse aan. De Duitsers hebben verse V6- en V8 motoren en rollen de vernieuwde 7G Tronic Plus transmissie verder uit voor nog meer comfort, souplesse en mooie verbruikscijfers.

Nee, de update voor de E-Klasse is de zakelijke Duitser niet aan te zien. Of het moet toevallig de nieuwe LED-dagrijverlichting in de voorbumper zijn. Of het nieuwe instrumentarium dat debuteerde in de vernieuwde C-Klasse. Je kunt zelfs nu ook relevante reis- en weerinformatie via een internetverbinding op het COMAND-scherm tevoorschijn toveren. Maar dat is niet waar het nu om draait.

Meer voor minder
De legitieme reden om nog een keer te sturen in de E-Klasse is het feit dat Mercedes-Benz nieuwe aandrijflijnen in de aanbieding heeft. Niet alleen staat er weer een NGT aardgasvariant in de boeken. De E 350 CGI werd verder verfijnd en levert nu liefst 306 pk en 370 Nm, terwijl het verbruik met 20% kon zakken tot een waarde die de viercilinders vrijwel evenaart; slechts 6.8l/100km. Voor de E 500 werd de 5.4 liter V8 vervangen door een kleinere 4.6 liter variant met twee turbo’s. Door ‘downsizing’ en technische innovaties zoals een vraaggestuurde olie- en waterpomp, verlaagde interne wrijving en de terugwinning van remenergie kon pk-winst (nu: 408 pk) wederom gecombineerd worden met een lager verbruik. De nieuwe V8 met directe inspuiting steekt niet onder stoelen of banken acht cilinders in huis te hebben; de typische ronk die uit de dubbele uitlaat schalkt tijdens het starten en bij beroering van het gaspedaal klinkt dreigend. Maar aangezien deze krachtcentrale geen AMG label bij zich draagt is de toon eerder vermakelijk dan overdonderend; niet iedereen verwacht dat de normaliter gepast ingetogen E-Klasse zulke dikke klanken ten gehore brengt. En binnen 5.2 seconden al op de honderd zit. Ook achter het stuur zittend komen je oren niets te kort. Gezellig! En dat met een tot 8.9 l/100km gereduceerd verbruik; als je het héél netjes doet…

Zeventrapsautomaat mét start/stop-techniek
Verbruikswinst werd verder geboekt door de nieuwe 7G Tronic Plus transmissie uit te rollen.  Alle E-Klasse uitvoeringen – met uitzondering van de NGT aardgasversie en AMG – zijn voortaan al dan niet tegen meerprijs gekoppeld aan deze geoptimaliseerde automaat. Het is een doorontwikkeling van de bestaande 7G Tronic die door onder meer een andere koppelomvormer en transmissieolie minder wrijvingsverliezen heeft (dus efficiënter is) en kan samenwerken met start/stop-techniek. Ook de viercilindermotoren zijn nu met deze nieuwste variant verkrijgbaar en dat was geen overbodige luxe; de voorgaande vijftrapsautomaat moest grote stappen zetten en was niet altijd bij de les. De 7G Tronic Plus bak haalt nu de maximale motorsouplesse naar boven, doet het verbruik verder dalen en schakelt bovendien écht zijdezacht. En dus kan de 2.1 liter turbodiesel in de E 220 CDI en E 250 CDI ons nog beter bekoren. Hoewel ze beide nogal grommerig doen tijdens acceleratie is de rust op constante (hoge) snelheid nog groter geworden. Het toerental ligt immers nog lager dan voorheen en zodra er weer snelheid gemaakt moet worden is de 7G Tronic niet te beroerd om weloverwogen terug te schakelen. Wederom zijn we verbaasd over de onverstoorbare sleurcapaciteiten van de E 250 CDI. De 500 Nm’s die de viercilinderdiesel paraat heeft zorgen voor verrassende inhaalsprints. De enige reden om nog voor de zespitter 350 CDI te gaan is zijn verfijnde sound…

Het ECO start/stop-systeem dat samenwerkt met de vernieuwde zeventrapsautomaat treedt vliegensvlug en werkelijk ongemerkt in werking zodra je tot stilstand komt en het rempedaal ingedrukt houdt. Bij elke stop bekijkt de techniek welke zuiger in de beste startpositie staat, om daar vervolgens brandstof in te spuiten. Hierdoor wordt de motorloop razendsnel hervat zodra de rem los gaat. Meer dan een kuchje is het niet. De technische expert die wij spraken was er trots op en dat valt best te begrijpen!

E 300 BlueTEC Hybrid dieselhybride en nieuwe V8 voor E63 AMG
En nu we hem toch spreken; wat gaat de toekomst nog brengen? In ieder geval krijgt de E 63 AMG een motorwissel; de atmosferische 6.2 liter V8 wordt verruild voor het 5.5 liter exemplaar met twee turbo’s dat ook al in de CL 63 AMG is gelepeld. Waarom? Zuiniger, schoner…. Ook ligt op korte termijn een  E-Klasse dieselhybride in het verschiet. De E 300 BlueTEC Hybrid combineert de kracht van de 250 CDI dieselmotor en een 20 pk sterke elektromotor en verbruikt daardoor 4.5l/100km. De winst ten opzichte van de standaard 250 CDI dieselversie met automaat (4.9l/100km) is niet zo groot als je misschien zou denken; bovendien valt de auto door z’n CO2-uitstoot van 119 gram net buiten de grens voor 20% bijtelling. Wel biedt de dieselhybride de lusten van 224 pk.

Prijzen
De vanafprijs van de E-Klasse is hetzelfde gebleven en ligt op 45.900 euro voor de 200 CGI. De instapper 200 CDI is 1000 euro duurder. Wel konden de zuiniger geworden motorisaties door de lagere BPM zakken in prijs. Het betekent dat de 250 CDI voortaan 54.900 euro kost en met 7G Tronic 57.806 euro moet opbrengen. Voor hoeveel de 350 CGI en nieuwe 500 V8 te boek staat is nog niet bekend. Rijden op aardgas kan - met standaard automaat - vanaf 52.900 euro.

Fotografie: Mercedes-Benz & Louis Blom

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Updateronde Mercedes E-Klasse met E250 CDI en E500 7G Tronic Plus
Geachte heren;
Graag verneem ik prijzen en de uitvoering van de
Aklasse. Hoogachtend; H.H.Fronczek.

hhfronczek@onsbrabantnet.nl
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Mooie wagen

Minpunten

Onbekend