Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?

De vijver met belastingvrije auto’s is met de inmenging van Renault weer aardig uitgebreid. Naast de Clio dCi 85 is ook de Twingo ‘groen’ genoeg voor het pretpakket fiscale voordelen. Renault biedt de keuze uit de Twingo 1.2 16V 75 eco2 benzine of Twingo dCi 85 diesel. Met welke is het leuk besparen? Een spaar-duel!

Met dank aan de overheid blaast Renault de Nederlandse carrière van de Twingo een nieuw leven in. De Fransen hebben zich de scherpe CO2-uitstoot regelgeving aangetrokken en zowel de benzine- als dieselvariant nog zuiniger in de boeken gezet. Hoewel de dCi-uitvoering bij ons aan het gamma is toegevoegd bestond deze al jaren op de thuismarkt; Frankrijk is immers een echt dieselland. En ja, afgaande op zijn specificaties wil je die ook niet missen. De 1.5 liter viercilinder diesel ontwikkelt 85 pk en 200 Nm; behoorlijke waarden voor een toch vrij kleine Twingo. En dat terwijl z’n verbruik (3.6l/100km) en CO2-uitstoot (94g/km) zonder overigens gebruik te maken van start/stop-techniek, schakelindicator en andere foefjes toch heel bescheiden is.

Belastingvrij duo
De Twingo eco2 benzine was hier ter lande al langer beschikbaar en werd door enkele extra aanpassingen nog zuiniger. Zijn CO2-uitstoot van 109 gram is daardoor net een vrijbrief voor vrijstelling van wegenbelasting, BPM en lage bijtelling (14%). Aan peekaa’s hoefde daarvoor niet te worden ingeboet want de 1.2 16V viercilinder zet nog altijd 75 pk klaar aan de wielen. Net als z’n dieselgenoot kunnen die gewoon met een handgeschakelde vijfbak worden ingezet. Er van bewust zijnde dat wie in de klasse van de Twingo shopt het verbruik, prijs en rijgemak boven prestaties kiest, is de ‘strijd’ tussen de benzine- of dieselvariant nog niet gestreden. De Twingo eco2 benzine is immers minder potent maar kost ook minder; het is 7990 euro tegen 9990 euro voor de diesel. We reden beide motorisaties in verschillende uitvoeringen om de balans op te maken.

Miss Sixty
De Twingo eco2 waar we in sturen is gespoten in de niet te missen kleur zalmroze met bloemmotief. En (de optionele) bijpassende lichtmetalen wielen, natuurlijk. Het betreft de speciale Miss Sixty uitvoering die heel behoorlijk in haar(?) spullen zit. Naast airconditioning, een radio/cd-installatie met bedieningssatelliet  aan het stuur, Bluetooth, elektrische ramen en spiegels, verschuifbare en neerklapbare achterstoelen, cruise control en snelheidsbegrenzer, mistlampen voor en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel vervolgt Renault het Miss Sixty-thema met zwart/roze alcantara lederen bekleding, hoogglans zwarte accenten, zwarte vloermatten met roze bies en roze handgrepen. Ook het dashboard en stuur zijn voorzien van roze stiksels. Tsja, als het je lievelingskleur is kunnen wij geen betere auto aanbevelen! En met het prijskaartje van 10.690 euro in het achterhoofd vraagt Renault er niet eens de hoofdprijs voor. Is de koets toch iets te roze, dan kan Renault overigens ook een zwarte leveren.

Collection
Het rode rakkertje op de foto’s is de Twingo Collection. Deze voordeliger (va. 9190 euro) en minder smaakgevoelige uitvoering is gebaseerd op de instapper Authentique en in zowel innerlijk als uiterlijk verfraaid. Airco, radio/cd met stuurbediening en elektrische ramen en spiegels zijn wederom van de partij, evenals extra getinte zijramen en een toerenteller. Het eigenzinnige aan de Collection-uitvoering schuilt in de (kosteloos geplaatste) 'Boomerang' striping langs de raamlijn in wit, grijs of zwart. Ook het Pack Collection met bijpassende spiegelkappen, accenten in de voorbumper, achterspoiler en wieldoppen in één van die kleuren zijn specifiek voor deze uitvoering weggelegd. De importeur had wel oren naar 'n rode carrosserie en zwarte accenten. Zo geschiedde.

Hoe flexibel het Twingo-interieur blijkt af te hangen van de uitvoering. Het standaard grijze interieur van onze rode Collection mist bijvoorbeeld de verschuifbare achterstoelen en krijgt in plaats daarvan een achterbank mee. Dat is afhankelijk van je verwachtingen en eisen nog niet zo schokkend; met standaard 230 liter bagageruimte doet de Twingo het gewoon heel goed in dit compacte segment. Verder is ook de bestuurdersstoel op één vaste hoogte gepositioneerd. Mede daardoor is de zitpositie niet voor iedereen een prettige – wij zaten net een tikkeltje te hoog en moesten ook wennen aan het stuur dat vrij vlak staat. Gelukkig is daar tegen meerprijs iets aan te doen. In de Miss Sixty (maar ook de meer unisex Night&Day uitvoering) is het van huis uit net even beter toeven. Toch blijft de Twingo op dit punt niet het meest volwassen kleintje in dit segment; de Hyundai i10 en Kia Picanto hebben comfortabeler zitmeubilair waarin je het langer uit houdt. Met de originaliteitprijs gaat Renault wel degelijk aan de haal; de guitige vormgeving, de losse toerenteller en centraal geplaatste digitale snelheidsmeter karakteriseren nog altijd de Twingo als vrolijke stadsauto.

Fluitend dieselen
Als we moeten kiezen tussen de belastingvrije benzine- of dieselvariant, maakt die laatste ons het meeste blij. De 85 pk sterke diesel brengt de Twingo fluitend op snelheid en is tegelijkertijd ook plezierig soepel. Vanaf 1500 toeren krijgt de Fransoos de sporen en blijft dan onverstoorbaar doorstomen. Kijk, dat is leuk sparen! Helemaal omdat de dCi de rust niet verstoord met genagel of ernstig getokkel; ook vibraties en gebrom zijn verrassend goed geminimaliseerd. De techneuten van Renault zijn duidelijk niet over een nacht ijs gegaan het bij plaatsen van de diesel – die ook in de grotere modellen is gelepeld – onder het kapje van de Twingo. En niet onbelangrijk; de diesel haalt een verbruik van 1 op 22 op z’n sloffen. Chapeau!

1.2 moet je aansporen
Voorafgaand aan de diesel reden we met de 1.2 16V eco2 en die verdient helaas iets minder lof. Om de bestaande benzinevariant nog zuiniger te maken hebben de Fransen gesleuteld aan het motormanagement en de transmissieverhoudingen. Hierdoor heeft de zestienklepper er heel wat minder zin in gekregen; je moet regelmatig aandringen om de snelheid er in te krijgen. En dat terwijl 75 pk en 107 Nm voor het nog geen 840 kg wegende koetsje toch genoeg moet zijn. De topsnelheid van 170 km/u en een 0-100 tijd van 12.3 seconden spreken dus geen boekdelen. Dat de 1.2 16V een beetje in de kiem gesmoord is werpt wel zijn vruchten af in het verbruik; tijdens de test konden we gemiddeld 1 op 16 noteren. Het meerverbruik van de grotere 15 inch wielen weet Renault te compenseren met een aerodynamische achterspoiler. Een slimme zet die overigens wel gepaard gaat met een tikje meer geruis achterin.

Ongeacht het motortype heeft de Twingo altijd een capabel weggedrag. Onderstuur ligt niet zo snel op de loer - je glijdt eerder van je stoel dan dat de voorwielen de moed opgeven. Comform zijn Franse aard doet de Twingo helemaal niet moeilijk over stads wegdek zoals klinkertjes en drempels en dat is wel zo prettig. Stuiteren is er in dit kleintje niet bij.

Conclusie
Het antwoord op de vraag of we belastingvrij zouden rijden in een Twingo benzine of diesel is bij deze gegeven. De zuinigste is de leukste! De Twingo dCi biedt verrassend veel pit en is plezierig om te rijden. Zuinig rijden lukt zonder enige moeite, daar kan de Twingo eco2 niet tegenop. De benzinevariant is door zijn zuinige jasje in beetje ingedut en moet daarom meer aangespoord worden. Maar aangezien het hier ook om de centen gaat moeten we ook nog even verder kijken. Renault vraagt 2000 euro meer voor de dieselversie; een rekensommetje leert dat je dat op termijn wel terugverdient. Tenzij de overheid weer allerlei regels op de schop gaat gooien.

De Twingo an sich is niet de meest praktische stadsauto in zijn soort maar heeft z'n vrolijke uitstraling en vrij complete uitrusting zeker mee. Door de diverse speciale uitvoeringen biedt Renault ook allerlei leuke mogelijkheiden om 'm heel voordelig op smaak te brengen. Daarbij rijdt de Fransoos volwassen in zijn soort, al is de zitpositie weer voor lang niet iedereen ideaal.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (36)

Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Ik rij er tijdelijk in, maar liever niet dan wel. Ik kan mijn koppelingsvoet niet kwijt naast de pedaal, er onder of er achter of met opgetrokken been kan wel, maar dat is erg gevaarlijk. Sorry, geen positieve ervaring. Alles is positief, maar hij (zij?) rijdt niet veilig. Het belangrijkste onderdeel.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Klein, rijdt op zich voordelig, niet duur in aankoop, erg kompleet

Minpunten

Erg slechte wegligging, heel erg windgevoelig, achterklep systeem erg onhandig, te weinig ruimte voor de voeten vd bestuurder ; 'koppeling' te dicht tegen de zijkant.
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Wat een geweldige auto! Dit had ik eerder moeten doen.
Allemaal grote auto's gehad, nieuwe vooral maar dit rijdt echt beter.
De Twingo schakelt soepel, is snel genoeg, zuinig en hij ligt geweldig op de weg. Het is elke keer een plezier om in te rijden.
De ruimte van binnen valt mij ook heel erg mee; de achterstoelen kunnen onafhankelijk van elkaar naar beneden geklapt worden zodat ik helemaal geen ruimte te kort kom.
Zuinig in onderhoud en een duurzame motor..wat wil je nog meer?!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Veel ruimte van binnen
Rijdt geweldig
Snel genoeg

Minpunten

geen
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Nu de Smart nog, het tweeling broertje.
Top deze samenwerking met Mercedes.
Al doen ze bij Mercedes een beetje vreemd als je er naar vraagt.
B.v, Kangoo / Citaan enz.
Is totaal anders zeggen ze daar.
De franse kunner er ook wat van. Het hoeft niet altijd Duits te zijn.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Geweldig, alles goed gebouwd

Minpunten

tot nu toe nog weinig
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Kudos! What a neat way of thninkig about it.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Kudos! What a neat way of thninkig about it.

Minpunten

Kudos! What a neat way of thninkig about it.
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!

Minpunten

Absolutely first rate and copper-bottomed, gnetmelen!
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!

Minpunten

You Sir/Madam are the enemy of confusion evrewyhere!
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
In maart 2011 kochten wij de Twingo eco 1,5 dci Dynamique. De verschuifbare en opklapbare achterstoelen geeft een enorme ruimte winst. Een lange bestuurder en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Ik heb de auto nu een kleine 6 maanden. er is nog geen maand voorbij geweest zonder een bezoekje aan de garage. Trilling in mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Review update van mijn review dd 15 maart 2008 (p.schoenmaker op pagina 1) Jawel,, daar ben ik weer en ik rijd nu inmiddels al.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Jarenlang Twingo gereden. Totaal 5 stuks. Met elke keer een totaal ander gedrag, overdreven elektrische stuuronderstuening, maximum snelheid 188 echt km. Uiteindelijk geëindigd met een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
In 2003 mijn eerste 2e hands Twingo gekocht, puur op uiterlijk en kleur. Deze Twingo was uit 1995 en twee jaar geleden heb ik hem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
geweldige gerobotiseerde 5-versnellingsbak Heerlijk bedieningspaneel (ook op stuur) etc. Heeft een zeer ruime laadruimte doordat de achterstoelen in zijn geheel kunnen neerklappen en zelfs met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
top auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Na eerst een Twingo 1 gehad te hebben, was ik verrast hoe de uitstraling in de Twingo 2 verbeterd is: van slapgeveerd stadsautootje met vage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Als tussenoplossing een renault twingo van 1993 gekocht. Wat heb ik daar een spijt van. Verwarming wat idd alleen maar lauwe lucht blaast. Auto wat niet.. Lees volledige review.
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
we hebben onze twingo 1.2 in april 2009 aangechaft,rijdt zeer sportief en pittig-daarbij ook zeer zuinig 1:20 is haalbaar. heb ook voldoende zitruimte zowel voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Ik kocht in 1999 een Twingomatic en heb er sindsdien niets anders dan kosten aan gehad : terugroepactie omwille van airbags die spontaan opengingen, benzinemeter.. Lees volledige review.
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Leuk, snel en zeer goed handelbaar. (Met Cup-onderstel.) Vermogen onderin had beter gemogen, ik mis toch wel de turbo. Stoelen zitten perfect, schakelt uitstekend en ziet er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
een Renault Twingo is een mooi weer auto als het om verwarming gaat. Als het buiten koud is of het waait hard, dan is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Vindt het een heerlijk autootje, lekker stil, maar zodra je boven 120 komt ga je het wel horen. Is ie dan ook niet op gebouwd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Mijn vrouw rijdt sinds een maand in de nieuwe Twingo met 1200 cc 60 pk eco motor. Vanzelfsprekend geen scheurijzer, maar daar is-tie dan ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Nadat ik mijn Opel Vectra, twee jaar geleden "iets kleiner had gemaakt", waren de centen even op en dus moest ik op zoek naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
wie heeft het nog over de oude twingo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Auto gekocht in 2000 (nieuw) ABS, Airco en stuurbekrachtiging. Ruime auto, zit comfortabel. Tijdens garantieperiode kachelunit + fan vervangen. No problemo. Nu 45000 km op teller. Na garantieperiode: -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
dit is mijn 2 de twingo het rijdt geweldig maar bij mijn eerste was de quickshift steeds kapot elke 3 mnd en deze is na.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Ik heb een aantal jaren in een twingo gereden. Heerlijk autootje. Mis hem nog steeds. Ik kon er prima mee uit de voeten, was best.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Kocht mijn Initiale nieuw in 2001. Auto met alles erop en eraan. 4 airbags, ABS, radio-cd -bediening aan stuur. c.v., anti hi-jack knop.,schuifdak, leren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
over het algemeen vind ik het een prettig autootje, die me al 2x naar italie en terug heeft gebracht en dit jaar naar spanje brent. motors.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Ik heb altijd grote en zware auto's gereden en nu een Twingo. Ik hield mijn hart vast maar het valt niets tegen. Blijft wel even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Het is een leuk autootje, alleen lijkt hij me neit geschikt om mee te nemen op vakantie. Hij is wel erg zuinig (1 op 16.. Lees volledige review.
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Geweldige auto, ook best voor redelijk lange stukken. Interieur geluid is eigenlijk enige nadeel. Neem voor prestaties wel altijd een 16v. uitvoering (75pk, das.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Mijn oordeel: prima stadsauto, maar voor lange afstanden thuis laten. Absoluut geen auto voor veel gebruik, lange afstanden of lange mensen. Ik rijd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
In het begin vond ik een twingo maar niets,maar vanaf het moment dat ik daar had mee gereden was ik verkocht!We hebben ook nog een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
leuk model,zeer compleet voor het geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
EEEEEEEEEEEEEEEEEEERG SLECHT PLAATWERK ZIT ZO EEN DEUK IN VERDER PRIMA AUTO.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Belastingvrije Renault Twingo 1.2 16V eco2 en dCi 85 - welke is de leukste?
Prima, zeer compleet uitgeruste auto voor weinig geld. Erg veel ruimte, ook voor lange mensen. Paar pk's erbij zou prettig zijn, maar dat kon in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5