Met dank aan de overheid blaast Renault de Nederlandse carrière van de Twingo een nieuw leven in. De Fransen hebben zich de scherpe CO2-uitstoot regelgeving aangetrokken en zowel de benzine- als dieselvariant nog zuiniger in de boeken gezet. Hoewel de dCi-uitvoering bij ons aan het gamma is toegevoegd bestond deze al jaren op de thuismarkt; Frankrijk is immers een echt dieselland. En ja, afgaande op zijn specificaties wil je die ook niet missen. De 1.5 liter viercilinder diesel ontwikkelt 85 pk en 200 Nm; behoorlijke waarden voor een toch vrij kleine Twingo. En dat terwijl z’n verbruik (3.6l/100km) en CO2-uitstoot (94g/km) zonder overigens gebruik te maken van start/stop-techniek, schakelindicator en andere foefjes toch heel bescheiden is.
Belastingvrij duo
De Twingo eco2 benzine was hier ter lande al langer beschikbaar en werd door enkele extra aanpassingen nog zuiniger. Zijn CO2-uitstoot van 109 gram is daardoor net een vrijbrief voor vrijstelling van wegenbelasting, BPM en lage bijtelling (14%). Aan peekaa’s hoefde daarvoor niet te worden ingeboet want de 1.2 16V viercilinder zet nog altijd 75 pk klaar aan de wielen. Net als z’n dieselgenoot kunnen die gewoon met een handgeschakelde vijfbak worden ingezet. Er van bewust zijnde dat wie in de klasse van de Twingo shopt het verbruik, prijs en rijgemak boven prestaties kiest, is de ‘strijd’ tussen de benzine- of dieselvariant nog niet gestreden. De Twingo eco2 benzine is immers minder potent maar kost ook minder; het is 7990 euro tegen 9990 euro voor de diesel. We reden beide motorisaties in verschillende uitvoeringen om de balans op te maken.
Miss Sixty
De Twingo eco2 waar we in sturen is gespoten in de niet te missen kleur zalmroze met bloemmotief. En (de optionele) bijpassende lichtmetalen wielen, natuurlijk. Het betreft de speciale Miss Sixty uitvoering die heel behoorlijk in haar(?) spullen zit. Naast airconditioning, een radio/cd-installatie met bedieningssatelliet aan het stuur, Bluetooth, elektrische ramen en spiegels, verschuifbare en neerklapbare achterstoelen, cruise control en snelheidsbegrenzer, mistlampen voor en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel vervolgt Renault het Miss Sixty-thema met zwart/roze alcantara lederen bekleding, hoogglans zwarte accenten, zwarte vloermatten met roze bies en roze handgrepen. Ook het dashboard en stuur zijn voorzien van roze stiksels. Tsja, als het je lievelingskleur is kunnen wij geen betere auto aanbevelen! En met het prijskaartje van 10.690 euro in het achterhoofd vraagt Renault er niet eens de hoofdprijs voor. Is de koets toch iets te roze, dan kan Renault overigens ook een zwarte leveren.
Collection
Het rode rakkertje op de foto’s is de Twingo Collection. Deze voordeliger (va. 9190 euro) en minder smaakgevoelige uitvoering is gebaseerd op de instapper Authentique en in zowel innerlijk als uiterlijk verfraaid. Airco, radio/cd met stuurbediening en elektrische ramen en spiegels zijn wederom van de partij, evenals extra getinte zijramen en een toerenteller. Het eigenzinnige aan de Collection-uitvoering schuilt in de (kosteloos geplaatste) 'Boomerang' striping langs de raamlijn in wit, grijs of zwart. Ook het Pack Collection met bijpassende spiegelkappen, accenten in de voorbumper, achterspoiler en wieldoppen in één van die kleuren zijn specifiek voor deze uitvoering weggelegd. De importeur had wel oren naar 'n rode carrosserie en zwarte accenten. Zo geschiedde.
Hoe flexibel het Twingo-interieur blijkt af te hangen van de uitvoering. Het standaard grijze interieur van onze rode Collection mist bijvoorbeeld de verschuifbare achterstoelen en krijgt in plaats daarvan een achterbank mee. Dat is afhankelijk van je verwachtingen en eisen nog niet zo schokkend; met standaard 230 liter bagageruimte doet de Twingo het gewoon heel goed in dit compacte segment. Verder is ook de bestuurdersstoel op één vaste hoogte gepositioneerd. Mede daardoor is de zitpositie niet voor iedereen een prettige – wij zaten net een tikkeltje te hoog en moesten ook wennen aan het stuur dat vrij vlak staat. Gelukkig is daar tegen meerprijs iets aan te doen. In de Miss Sixty (maar ook de meer unisex Night&Day uitvoering) is het van huis uit net even beter toeven. Toch blijft de Twingo op dit punt niet het meest volwassen kleintje in dit segment; de Hyundai i10 en Kia Picanto hebben comfortabeler zitmeubilair waarin je het langer uit houdt. Met de originaliteitprijs gaat Renault wel degelijk aan de haal; de guitige vormgeving, de losse toerenteller en centraal geplaatste digitale snelheidsmeter karakteriseren nog altijd de Twingo als vrolijke stadsauto.
Fluitend dieselen
Als we moeten kiezen tussen de belastingvrije benzine- of dieselvariant, maakt die laatste ons het meeste blij. De 85 pk sterke diesel brengt de Twingo fluitend op snelheid en is tegelijkertijd ook plezierig soepel. Vanaf 1500 toeren krijgt de Fransoos de sporen en blijft dan onverstoorbaar doorstomen. Kijk, dat is leuk sparen! Helemaal omdat de dCi de rust niet verstoord met genagel of ernstig getokkel; ook vibraties en gebrom zijn verrassend goed geminimaliseerd. De techneuten van Renault zijn duidelijk niet over een nacht ijs gegaan het bij plaatsen van de diesel – die ook in de grotere modellen is gelepeld – onder het kapje van de Twingo. En niet onbelangrijk; de diesel haalt een verbruik van 1 op 22 op z’n sloffen. Chapeau!
1.2 moet je aansporen
Voorafgaand aan de diesel reden we met de 1.2 16V eco2 en die verdient helaas iets minder lof. Om de bestaande benzinevariant nog zuiniger te maken hebben de Fransen gesleuteld aan het motormanagement en de transmissieverhoudingen. Hierdoor heeft de zestienklepper er heel wat minder zin in gekregen; je moet regelmatig aandringen om de snelheid er in te krijgen. En dat terwijl 75 pk en 107 Nm voor het nog geen 840 kg wegende koetsje toch genoeg moet zijn. De topsnelheid van 170 km/u en een 0-100 tijd van 12.3 seconden spreken dus geen boekdelen. Dat de 1.2 16V een beetje in de kiem gesmoord is werpt wel zijn vruchten af in het verbruik; tijdens de test konden we gemiddeld 1 op 16 noteren. Het meerverbruik van de grotere 15 inch wielen weet Renault te compenseren met een aerodynamische achterspoiler. Een slimme zet die overigens wel gepaard gaat met een tikje meer geruis achterin.
Ongeacht het motortype heeft de Twingo altijd een capabel weggedrag. Onderstuur ligt niet zo snel op de loer - je glijdt eerder van je stoel dan dat de voorwielen de moed opgeven. Comform zijn Franse aard doet de Twingo helemaal niet moeilijk over stads wegdek zoals klinkertjes en drempels en dat is wel zo prettig. Stuiteren is er in dit kleintje niet bij.
Conclusie
Het antwoord op de vraag of we belastingvrij zouden rijden in een Twingo benzine of diesel is bij deze gegeven. De zuinigste is de leukste! De Twingo dCi biedt verrassend veel pit en is plezierig om te rijden. Zuinig rijden lukt zonder enige moeite, daar kan de Twingo eco2 niet tegenop. De benzinevariant is door zijn zuinige jasje in beetje ingedut en moet daarom meer aangespoord worden. Maar aangezien het hier ook om de centen gaat moeten we ook nog even verder kijken. Renault vraagt 2000 euro meer voor de dieselversie; een rekensommetje leert dat je dat op termijn wel terugverdient. Tenzij de overheid weer allerlei regels op de schop gaat gooien.
De Twingo an sich is niet de meest praktische stadsauto in zijn soort maar heeft z'n vrolijke uitstraling en vrij complete uitrusting zeker mee. Door de diverse speciale uitvoeringen biedt Renault ook allerlei leuke mogelijkheiden om 'm heel voordelig op smaak te brengen. Daarbij rijdt de Fransoos volwassen in zijn soort, al is de zitpositie weer voor lang niet iedereen ideaal.
Schrijf een review