De nieuwe Kia Picanto komt als geroepen. Niet alleen omdat het huidige model uit de gratie begon te raken – en bovendien niet wegenbelastingvrij was - maar ook omdat het als warme broodjes over de toonbank gaande C1/Aygo/107-trio er al weer wat jaartjes op heeft zitten. Voor Kia dus geen moment te vroeg om ‘in te stappen’; geen wonder dat men die kans niet zo maar aan zich voorbij laat gaan.
Drie- of vijfdeurs
Om te beginnen verschijnt de nieuwe Kia Picanto in een compleet nieuw jasje. Guitige looks zijn afgewisseld met familiekenmerken zoals de ‘Peter Schreyer-grille’ en dagrijverlichting in de mistlampbehuizingen (halogeen) of koplampen (LED’s). Het nieuwe DNA ligt duidelijker scherper op het netvlies maar maakt de Picanto niet groter dan-ie is; de vorige generatie oogt door z’n hoekiger carrosserie groter (lees: vooral breder). Harde cijfers spreken die indruk tegen. Ook opvallend: de nieuwe Picanto is er als drie- en vijfdeurs. En die zijn niet alleen verschillend in het aantal portieren, maar hebben ook een eigen neusje, andere daklijn en achterbumper. Je kunt direct zien dat de driedeurs Picanto – die exclusief voor Europa is ontwikkeld – sportiever in de markt wordt gezet. De vijfdeurs bouwt Kia (ook) in eigen land en wordt de hele wereld over gestuurd. Wel zo efficiënt.
Fris interieur
Een compleet nieuwe Picanto verdient ook een compleet nieuw interieur. De nieuwe opzet – die ook voor de Rio is weggelegd - zoekt optisch de breedte op; het hippe tweespaaks stuur en de hooggeclusterde radio en klimaatregeling zijn daar het resultaat van. Bovendien steekt het voor dit kaliber auto netjes in elkaar en is geen stukje plaatwerk onbedekt gebleven. Afhankelijk van de gekozen lakkleur of smaak wordt het dashboard over de gehele breedte gesierd met een kleurrijke strip. Ook het stuur krijgt onderin dan zo’n kleurtje mee. Het rad verraadt ook de traktatiedrift van de Koreanen; afhankelijk van het gekozen luxeniveau behoort bluetooth en audiobediening tot de mogelijkheden. Bij ons testexemplaar was zelfs cruise control voorhanden en het stuur te verwarmen; koukleumers in Nederland blijven echter verstoken van deze optie. Een USB, AUX- en MP3-aansluiting is echter vrij snel voorhanden; een handigheidje dat vele duurdere modellen lang niet altijd in de standaarduitrusting hebben zitten. Maar eerlijk is eerlijk: bij concerngenoot Hyundai i10 is het altijd inbegrepen.
Bij het verdelen van de beschikbare centimeters heeft de focus opnieuw gelegen op de bestuurder, bijrijder en bagage. Zodoende is de nieuwe Kia niet ruimer (lees: krapjes) op de achterbank, maar voorin kun je als volwassene best uit de voeten. Daarbij zijn de stoelen weliswaar compact maar geen krukjes met rugleuning. Vooruitgang zien we ook in de bagageruimte, want die meet nu 200 liter en dat is aanzienlijk meer dan het huidige model kon bieden. Wie meer ruimte nodig heeft kan de achterbank in delen (60/40 verhouding) of volledig neerklappen.
Neem de 1.2! Bifuel volgt in juni
Onder de motorkap troeft de nieuwe Picanto zijn voorganger eveneens af. Niet alleen biedt Kia meer motoren aan, ze zijn ook krachtiger en zuiniger. De keuze bestaat nu uit een driepits 1.0 liter (69 pk) of de 1.2 met 85 pk. Beide zijn bij Kia nieuw in de gelederen en worden in ons land optioneel aangeboden met start/stoptechniek en banden met lage rolweerstand. Waarom? Met respectievelijk 99 en 105 gram CO2-uitstoot zijn beide motoren al zuinig genoeg om in aanmerking te komen voor de fiscale vrijstellingen en lage bijtelling. Bovendien zou het EcoDynamics-pakket de prijs ietsje (395 euro) opdrijven. Ongeacht de uitvoering is wel een schakelindicator standaard. De meest ‘schone’ Picanto is die met de 1.0 BiFuel motor, want die stoot slechts 90 gram CO2 uit. Het is een tot 82 pk aangesterkte variant op basis van de eenliter driecilinder die affabriek is voorzien van een LPG-installatie. Om ruimte te winnen wordt hierbij de benzinetank verkleind. Deze versie komt in juli naar ons land en is naar verwachting 800 euro duurder dan de benzine gestookte eenliter.
Wij reden met de 1.0 en 1.2 liter benzineversies en die waren beide gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. En om maar meteen met de deur in huis te vallen; de 1.2 is de fijnste; hij heef voelbaar meer trekkracht onderin en is veel levendiger van aard. Zeker in de omgeving van Barcelona geen overbodige luxe. De 1.2 past uitstekend bij de lichtvoetige besturing van de stadsrakker. Kia monteert (energiezuinige) elektrische snelheidsafhankelijke bekrachtiging en dat werpt positief z’n vruchten af. Waar de viercilinder voor de Picanto gemaakt lijkt te zijn en moeiteloos aan het werk gaat, moet de driepitter meer dan eens vol aan de bak om de gang er in te krijgen, of te houden. Bovendien heeft het koppelingspedaal nogal een aan-uit karakter waardoor het ‘in den beginne’ niet soepeltjes wegrijden is. In Nederland zullen de prestatieverschillen misschien minder opvallen maar toch valt de sterkste variant door de geringe meerprijs aan te bevelen boven de wat lijzige eenliter – die overigens wel opvallend stil en trillingsarm z’n rondjes draait.
Niet de goedkoopste…
Met een vanafprijs van 7995 euro is de nieuwe Kia Picanto niet de voordeligste in zijn klasse, maar ook niet de ‘kaalste’, zeker als het om veiligheid gaat. Zes airbags zijn altijd standaard en dat is vrij uniek, evenals een in hoogte verstelbaar stuur, hoofdsteunen achter, dagrijverlichting en centrale portiervergrendeling. Dat de Koreanen alleen voor de instapper een toerenteller onnodig achten is weer een beetje vreemd; maar meer uit kostenoogpunt dan relevantie. Een Picanto met airco is er vanaf 8795 euro; de 1.2 is altijd van deze koelinstallatie voorzien en staat voor 9295 euro te boek. Tegen 500 euro meerprijs plaatst Kia er nog twee extra portieren bij.
…op verzoek lekker veel luxe
Verder doet Kia niet aan uitvoeringen, maar levert complete pakketten die toe te voegen zijn vanaf het model met airco. Zo is daar het Comfort Pack (895 euro) met extra opbergmogelijkheden, speakers achter, een klapsleutel, elektrische ramen en spiegels, geïntegreerde radio/cd met AUX en USB en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Het Exterior Pack gaat voor looks met projectiekoplampen en dagrij-LED’s, 15 inch lichtmetaal, LED-achterlichten, een lichtsensor, mistlampen en knipperlichten in de buitenspiegels. Ook zijn die spiegels en de handgrepen in carrosseriekleur gespoten. Het Style Pack staat voor luxe, in de vorm van stuurbediening, climate control, keyless entry en startknop(!), bluetooth, leder pook- en stuur en een ipodkabel. Een knie-airbag levert tenslotte extra veiligheid. Zowel het Exterior Pack als het Style Pack kosten ieder 995 euro en kunnen alleen besteld worden met een Comfort Pack. De enige losse opties die voor de Picanto leverbaar zijn moet je zoeken in ESP (met Hill Start assist en schijfremmetjes achter), metallic lak, EcoDynamics en een schuifkanteldak. Picantorijders die voor een automaat opteren zijn aangewezen op de 1.2. De meerprijs hiervoor bedraagt een heel redelijke 1500 euro. We hebben het alvast even uitgerekend; duurder dan ongeveer 14.000 euro wordt-ie niet.
Conclusie
Kia raakt met de nieuwe Picanto de juiste snaren. In het populaire en druk bevolkte segment van de stadsauto’s scoort de nieuwkomer punten met zijn frisse uitstraling, onderscheidende carrosserievarianten en uitgebreide veiligheidsstandaard. De kleine Koreaan weet bovendien ook goed raad met bagage. Van de drie spaarzame (belastingvrije) motoren doet de energieke 1.2 het meest recht aan de moderne spruit. Voor wie z’n (spaar)centen stukslaat op een nieuwe auto is de lange garantieperiode van zeven jaar ook een geruststellende gedachte.
Schrijf een review