Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe

Volvo levert de XC70 ook als ‘groene’ DRIVe. Een perfecte wintersportauto, zou je denken. Veel ruimte, lekker zuinig en vierwielaangedreven. Mis! Oké, relatief zuinig is de vijfcilinder wel en aan interieurruimte vanzelfsprekend geen gebrek, maar op een besneeuwde bergpas kom je in deze XC70 met voorwielaandrijving geen meter verder dan in een gewone V70.

De XC70 loopt alweer flink wat jaartjes mee. Toch oogt de grote combi allesbehalve gedateerd. Dat is de verdienste van de designafdeling, die door de jaren heen meerdere subtiele modificaties heeft doorgevoerd. Het basisprincipe bleef daarbij uiteraard onaangetast: een hoger op poten staande koets met ongelakte kunststof beschermingspanelen op bumpers en flanken om zijn stoere inborst te benadrukken. Aan het stoere uiterlijk is niet gesleuteld in geval van de D3 DRIVe-uitvoering, maar de aandrijflijn is dus wel serieus uitgedund.

Vijfcilinder
De DRIVe-uitvoeringen van Volvo staan bekend om hun spaarzame karakter. Vierwielaandrijving past daarom niet in dat plaatje. Ook niet voor de XC70, die nu dus moet bluffen met z'n stoere karakter. De aandrijflijn bestaat in de basis uit een 2.0 liter vijfcilinder dieselmotor, waarbij de aandrijfkrachten via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen vloeien. De D3-optielijst vermeldt een Geartronic-automaat met zes verzetten voor 3.300 euro, maar met deze transmissie komt de XC70 D3 niet in aanmerking voor het zuinige DRIVe-label en laat de gemiddelde brandstofconsumptie aanzienlijk stijgen. Met handbak drinkt de vijfcilinder D3 gemiddeld 5,9 l/100 km, terwijl met automaat gemiddeld 6,8 liter diesel iedere honderd kilometer door de aderen vloeit.

De 163 pk sterke diesel is lekker koppelkrachtig met een trekkracht van 400 Nm. Het is wel zaak de motor boven de 2.000 toeren te rijden, daaronder gebeurt er niet veel. De koppeling voorzichtig laten opkomen in de tweede versnelling, wat in de file normaal gesproken prima mogelijk is met een dieselmotor, lukt je bij deze D3 niet. Er moet hoe dan ook gas bij gegeven worden om te voorkomen dat de motor afslaat.

De diesel brengt de XC70 in 10,2 tellen naar de honderd en bezorgt de grote Zweed een topsnelheid van 205 km/u. Prima prestaties, mede te danken aan het relatief hoge koppel voor een tweeliter. Hier bewijst de extra cilinder zijn meerwaarde. Bovendien produceert zo’n vijfcilinder ook een ander timbre dan een viercilinder. Net iets geraffineerder voor mijn gevoel.

Afstandsradar
Het interieur van de XC70 is grotendeels gekopieerd van de V70. Door het rechthoekige exterieur ontstaat binnen een grote balzaal. Voorin, op de achterbank, in de kofferbak, overal is ruimte in overvloed. Laten we voorin beginnen. Bestuurder en passagier zitten op werkelijk fantastische stoelen. Het dashboard oogt opgeruimd en simplistisch. Dat laatste geldt vooral voor het instrumentarium met twee tellers en een display waarop de boordcomputer desgewenst zijn info toont. De middenconsole is wat dat betreft iets drukker van opzet met een opvallende knoppenwinkel voor de klimaatinstallatie. Aan de enorme ‘plaat’ in de grille, waarachter de afstandsradar is geplaatst, zie je dat de XC70 al even mee gaat. Die systemen zijn tegenwoordig ook in kleiner formaat beschikbaar, en nauwkeuriger. Rijdend op de linkerbaan heeft het systeem nogal eens de neiging (vooral in flauwe bochten) een voertuig op de rechterbaan ten onrechte als ‘obstakel’ te zien. Het uitschuivende display voor de navigatie wordt later dit jaar opgevolgd door het nieuwe type uit de S/V en XC60.

De XC70 kan -net als de V70 trouwens- prima een tweede carrière starten als bestelwagen. Menig bestelauto is jaloers op zo’n laadruim met een inhoud van 575 liter, te vergroten tot 1.600 liter. Wederom dankzij de rechthoekige buitenvormen is de bagageruimte optimaal te benutten en te beladen.

Limited Edition
Het concept van de XC70 maakt de grote combi vanzelfsprekend niet tot een bochtenridder. De koets ligt immers iets hoger boven het asfalt. En dat voel je gewoon in een snel genomen bocht, de XC heeft dan de neiging te gaan hangen. Het comfort voert overduidelijk de boventoon. De ophanging, de afstemming en de lange wielbasis strijken ieder hobbeltje (hoe klein ook) glad. In de blub speelt ‘onze’ DRIVe-uitvoering zoals gezegd weinig klaar, maar een droog en hobbelig zandpad neemt ie dankzij zijn iets grotere bodemspeling zonder moeite.

In de markt voor een XC70 D3 DRIVe? Neem onze tip ter harte en ga voor de Limited Edition. Limited Edition staat bij Volvo namelijk voor een hele reeks aan extra’s die samen een waarde van meer dan 8.000 euro vertegenwoordigen, maar waarvoor nauwelijks hoeft te worden bijbetaald. Denk aan zaken als een regensensor, bi-xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting, parkeersensoren achter, 17-inch wielen, lederen bekleding met stoelverwarming, een High Performance geluidsinstallatie, bluetooth en harddisk navigatie.

Volvo vraagt voor de XC70 D3 DRIVe een minimale vergoeding van 47.495 euro. Aan de Limited Edition, die uitsluitend te bestellen is als D3, hangt een prijskaartje van 48.995 euro. Ben je niet van plan op enig moment de blub op te zoeken, dan heb je aan de D3 DRIVe een prima en relatief zuinige metgezel. Vergeet dan maar snel de D5. Heb je in feite niet nodig, ook niet als je een automatische transmissie wenst. Gewoon lekker bluffen met de D3 DRIVe.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
We need more insights like this in this trhaed.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

We need more insights like this in this trhaed.

Minpunten

We need more insights like this in this trhaed.
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
This is a most uesful contribution to the debate
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

This is a most uesful contribution to the debate

Minpunten

This is a most uesful contribution to the debate
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
You put the lime in the coconut and drink the aritlce up.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

You put the lime in the coconut and drink the aritlce up.

Minpunten

You put the lime in the coconut and drink the aritlce up.
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Sinds een poosje hebben wij deze erg fijne auto. Hij is getuned ( 241 zuivere PK's ), en rijdt heel erg fijn. Beturing is direct.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
kortom, een geweldige veilige en comfortabele auto met een tijdloos design. Bescheiden uiterlijk en over het algemeen zeer fatsoenlijke berijders. Auto is zeer stil en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Gewoon een schitterende veilige en zeer comfortabele reisauto met een tijdloos oerdesign... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Deze V70 is mijn zesde en na mijn ontevredenheid over de vorige (bifuel 2004) was ik eigenlijk van plan iets anders aan te schaffen. Tot.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Overall een zeer tevreden XC70 rijder die iedereen deze wagen aan kan raden. Het is gewoon heerlijk om met deze wagen onder winterse omstandigheden te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
V70 D5 uit 2006 ruim 2 jaar geleden gekocht en enthousiast wat de Volvo te bieden heeft. De 6 bak laat zich moeiteloos schakelen en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Iedere ochtend weer een genot om deze zeer comfortabele auto te rijden. Wanneer het snel moet, een wolf in schaapskleren. Meerdere mensen met bagage in.. Lees volledige review.
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Ik heb een Volvo v70 van oktober 2005. Het is een D5 2.4 liter, diesel. Op deze auto zit alles op en aan. Lederen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Zelden zo comfortabel gereden, nu 100K op de teller, nog nooit een probleem gehad. 5Cyl diesel erg stil en krachtig, automaat soepel, volgende keer weer..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Auto gekocht bij 102000 km, sept. 2007. 2008 gechipt naar ca. 195pk,400Nm., Nivomats gemonteerd. Nu 200000km op de teller.Aandrijving kan de tuning maar.. Lees volledige review.
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Dit is de eerste Volvo die ik rijd sinds ik een rijbewijs heb. Hiervoor heb ik altijd Honda gereden en was dus zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Mijn V70 uit 2001 (2.4 automaat op benzine) heeft er inmiddels 270.000 probleemloze kilometers op zitten. Fantastische auto, beste die ik ooit gereden heb. Gemiddeld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Geraakt door de oervorm van de V70 vind ik dit absoluut een aanrader. Heerlijk rijdende auto, voelt soms stug aan door de ophanging, maar kan.. Lees volledige review.
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Gekocht 3jr geleden met 180.000km Nu staat er 245.000km op de teller. Kwaliteit is mij vies tegengevalen. Ik heb de navolgende reparaties gehad; airco, koppeling,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Met deze V70 (nieuw model) is het de tweede keer dat ik in een nieuwe Volvo rijd. Het is een heerlijke reisauto, een solide.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Goede en degelijke auto. Na problemen met 2x vw sharan terug naar Volvo gegaan. Op vandaag staan er 118.OOOkm op de teller en ik.. Lees volledige review.
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
hahahaha, wat een verhalen, ik heb een v70 tdi uit 1997 met 445000 op(bijna half miljoen) de teller, rijdt fantastish, heerlijk zoefen lekker pittig, zit.. Lees volledige review.
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Ik rijd mijn Volvo 2.5 T sinds 2003, na 3 nieuwe 940 stationcars gehad te hebben. Km stand nu 99500 zonder veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
ik reed voorheen een 850, er is wel een behoorlijk kwaliteitsverchil met deze V70. Een 850 zit beter in elkaar. de V70 is wel veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Volvo V-70 D5 Geartronic 185 pk / bwj. 02-2007. Rij wellicht te veel kilometers voor een Volvo. D-5 geeft zeer veel vibratie door.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Mijn tweede xc70 (D5). Laatste sinds juli 2008. Is gechiptuned (Ziptuning) via Volvo dealer (= behoud garantie) 210 pk en 420 Nm. Fantastisch. Dynaudio geluid met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Sinds maart 2009 nieuwe Volvo V70 2.4D geartronic. Inmiddels 18.000 km gereden met deze eweldige auto en geweldige motor. Service van dealer Henk Scholten.. Lees volledige review.
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Geachte, ik heb met dit voertuig een kleine testrit mogen meemaken op het autosalon in Brussel verleden jaar. Daar zijden ze mij om nog zeker een jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Heb de nieuwe V70 2,0D Limited Edition. Zeer complete auto voor € 40.000,-: Lederen bekleding, navigatie, parkeersensoren etc. De 2,0D valt zeker niet tegen en is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Geweldige auto!! (bouwjaar 2000). in 2006 gekocht met 70.000 km. Teller staat nu op 130.000. Rijdt nog steeds als nieuw. Met de caravan (1300 kg).. Lees volledige review.
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
ik heb een volvo v70 T5 die getuned is dus 310pk heeft, rijd als een monster, nog nooit zo goede auto gereden! echter heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Ik ben in de gelukkige situatie dat ik een volvo v70 2.5T kinetic prof, family line en wat opties zakelijk kan rijden. In mijn lijstje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
BJ. 01-07 KM 150.K Zeer sterke vibratie door gehele chasis. na 150.K versn.bak(geartgronic) aan vervanging toe. Service Volvo NL zeer slecht ervaren. Was eerste.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Na jaren van volvo rijden nu eindelijk mijn auto gevonden laatste was een s40. Auto rijd als een tank bifiuel 1:8,5 140 Pk bj 2002.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Bluffen met de Volvo XC70 D3 DRIVe
Ben in het bezig van twee volvo's V70. Een classic benzine vijfcilinder uit 1979 en een nieuwe V70 met de nieuwe dieselmotor. Zowel onze.. Lees volledige review.