Jaguar XF 2.2D - stijlvol besparen

Volgens topman Adrian Hallmark is Jaguar de afgelopen jaren de aansluiting met BMW en Mercedes verloren. Meer dan helft van de 5-serie en E-klasse verlaat de fabriekspoort met een viercilinder. Jaguar had die mogelijkheid nog niet in de XF. Vanaf de zomer komt daar - tegelijkertijd met een facelift - verandering in met de 2.2D. We reden de eerste meters in een gecamoufleerd testexemplaar.

De vernieuwde XF wordt later deze maand, op 20 april om precies te zijn, op de New York International Auto Show onthuld. Een dag later ‘parkeert’ Jaguar de vernieuwde XF op de AutoRAI, waar de auto van 21 tot en met 23 april is te bewonderen. In het heilige der heilige mochten we echter al kennis maken met het vernieuwde design. Zoals gebruikelijk bij een facelift zijn de wijzigingen vooral gericht op het front. De koplampen zijn slanker van vorm, terwijl de grille juist iets is gegroeid en volgens Addam Hatton, de rechterhand van designchef Ian Callum, associaties oproept met de XJ6 uit 1968, de persoonlijke favoriet van Callum. Led-dagrijverlichting ontbreekt evenmin, bij de XF in de vorm van een liggende ‘J’. De J-vorm komt trouwens ook terug in de nieuw vormgegeven lichtunits achter. Daarmee zijn de uiterlijke wijzigingen grotendeels benoemd.

Ford Fiesta
In het interieur is eveneens het een en ander veranderd. De stoelen zijn opnieuw geconstrueerd en geven de inzittenden voortaan meer steun Verder is de knoppenwinkel op de middenconsole voortaan uit softtouch materialen opgetrokken en zien we een nieuw stuur. De fabrikant zegt bovendien meer isolatiemateriaal gebruikt te hebben in de vernieuwde XF, dat resulteert in een afname van het geluidsniveau met 3 dB. Dat betekent dus een halvering (!) van het geluid. In het interieur merk je qua geluidsintensiteit volgens Jaguar geen verschil tussen de vier- of zescilinderdiesel. Toch klinkt de motor voor ons gevoel net wat rauwer dan de V6, vooral in de hogere toerenregionen.

Over geluid gesproken, Jaguar heeft een naam hoog te houden als het gaat om audio-systemen. Ook voor de vernieuwde XF trekt de fabrikant weer alle registers open. Standaard is een 400 Watt systeem met tien speakers. Wie iets dieper in de buidel tast kan genieten van 600 Watt uit twaalf speakers. Absoluut oorstrelend is de sound uit het Bowers & Wilkins systeem met liefst zeventien speakers, goed voor 1.200 Watt en een subwoofer die net zo groot is als de brandstoftank van een Ford Fiesta.

Stop-start systeem
De 2,2 liter dieselmotor is niet nieuw voor Jaguar. Jaren geleden debuteerde de PSA-motor al in de Freelander. De versie zoals toegepast in de XF is inmiddels alweer de derde generatie met een vermogen van 190 pk en 450 Nm aan koppel. In tegenstelling tot in de Freelander is de diesel in lengterichting ingebouwd en standaard gekoppeld aan een nieuwe ZF achttrapsautomaat. Met een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km en 149 g/km CO2 maakt deze dieselmotor de XF 2.2D tot de zuinigste Jaguar ooit. Verantwoordelijk daarvoor is tevens het in huis ontwikkelde stop-start systeem, een primeur voor de fabrikant. Het systeem werkt kinderlijk eenvoudig. Je hoeft alleen maar de voet op de rem te houden. Nadat de auto tot stilstand is gekomen, slaat de motor binnen 300 milliseconden af. Jaguar rekent ons voor dat hiermee een besparing in de brandstofconsumptie van 5 tot 7 procent wordt bereikt. Een tweede accu voedt de zogeheten ‘Tandem Solenoid Starter’ die de motor na het loslaten van het rempedaal weer aanzwengelt, waarna de rit vervolgd kan worden. De ‘coming home’ functie van het stop-start syteem verdient ook een pluim. Je komt thuis aanrijden, drukt het rempedaal in, waarna de motor afslaat. Door vervolgens de gordel los te klikken, zet de elektronica de transmissie zelf in parkeerstand en zakt de aluminium ‘pook’ naar beneden. Ideaal!

Met de viercilinder diesel komt de XF voor een breder publiek beschikbaar. Wie kiest voor deze 2.2D zal daar vermoedelijk geen moment spijt van krijgen. De motor weet goed raad met de stijlvolle limousine. Nul tot honderd kan in 8,5 seconden en de topsnelheid ligt op 225 km/h. In drive-modus schakelt de transmissie vliegensvlug naar het hoogste verzet om zoveel mogelijk rust in het binnenste te creëren. Desgewenst kan de bestuurder met de schakelflippers achter het stuur zelf ingrijpen. Wie een inhaalactie op snelwegtempo wat vlotter wil afronden, hoeft slechts de linker schakelflipper in te drukken. De bak schakelt dan, afhankelijk van de gereden snelheid niet één, maar direct twee of zelfs drie verzetten terug.

Met de komst van de nieuwe viercilinder dieselmotor schrapt Jaguar de 211 pk sterke versie van de V6. Beide andere dieselvarianten, de V6 met 240 pk en de V6 S met 275 pk, blijven ook na de facelift onveranderd leverbaar, al worden ze wel verbonden met de nieuwe ZF achttrapsautomaat, die de 240 pk uitvoering van de zescilinder 6 procent zuiniger maakt. Prijzen van de vernieuwde XF worden later deze maand bekend gemaakt.

 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Jaguar XF 2.2D - stijlvol besparen
Wat een wagen! Qua prestaties en wegligging doet mijn XF diesel het niet beter dan mijn Saab Aero,maar de rust die hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Jaguar XF 2.2D - stijlvol besparen
perfekte vormgeving,zeer sportief,prima 4 persoons sportsedan,.. Lees volledige review.
Jaguar XF 2.2D - stijlvol besparen
na ruim 4,5 jaar deze xj ingeruild voor xj souvereign 4,2. Met de xj blijf je opvallen en krijg je na ruim 4 jaar nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5