We hebben het dan over de tweeliter viercilinder turbodiesel die ook in de Mazda 5 en de Mazda 6 te krijgen is. Hij is 143 pk sterk en vult het dieselgamma van de 3 verder aan, want er is immers al enige tijd een 1,6 liter turbodiesel leverbaar. Die machine stamt van Peugeot, dat een samenwerkingsovereenkomst heeft met Mazda’s moederconcern Ford, maar de tweeliter is een eigen Mazda-motor.
Daar is helemaal niets mis mee, want de krachtbron heeft alle moderniteiten die we van hedendaagse turbodiesels gewend zijn, zoals bijvoorbeeld common rail-inspuiting. Dat maakt er een beschaafde motor van die soepel en stil zijn arbeid verricht.
Maar het is ook een krachtige motor die er desgewenst met grote stappen vandoor gaat. In krap tien tellen sprint de Mazda 3 met deze motor vanuit stilstand naar de 100 km/h en als top laat de auto als hatchback 203 km/h noteren en als sedan zelfs 205 km/h. In de Mazda 3 wil je als bestuurder dit prestatiepotentieel trouwens ook regelmatig aanspreken, want de op het zelfde onderstel als de Ford Focus en de Volvo’s C30, S40 en V50 gebouwde auto heeft een voortreffelijk weggedrag. Sportief en toch comfortabel, met een scherpe en nauwkeurige besturing en langdurig neutraal in snel genomen bochten. Mazda zou alleen voor een iets betere isolatie van de rijgeluiden mogen zorgen, want het rolgeluid van de banden over kleine oneffenheden is erg goed hoorbaar.
De Mazda is verder een goede bekende. De bescheiden facelift van vorig jaar heeft vooral voor een opwaardering van het interieur gezorgd en voor wat technische aanpassingen. Uiterlijk veranderde er weinig, zodat we ook nu nog de voorkeur hebben voor de sedanversie van de Mazda 3, die een wat eleganter voorkomen heeft dan de wat plompe hatchback.
De sedanversie spreekt wellicht ook de zakelijke berijder die een representatiever gelijnde auto zoekt wat meer aan en dan is het mooi dat die nu de keuze heeft tussen twee dieselvarianten. De nieuwe tweeliter turbodiesel is er vanaf 29.295 euro in de al tamelijk complete Executive versie. Voor een sedanversie moet 800 euro meer worden neergeteld.
Schrijf een review