We hebben bij de nieuwe Astra al kunnen zien dat de sportieve en tegelijkertijd toch elegante ontwerptaal van de Insignia ook voor het kleinere broertje is weggelegd. Bij de Astra ST komt die frisse wind zo niet nog beter tot uiting. De gladde neuspartij met heldere dagrij-LED’s, geprofileerde flanken, verchroomde uitlaat en sterk aflopende achteruit maakt de Astra ST – zeker voor een stationwagon – een dynamische verschijning. Daar kun huisvaders mee thuis komen! Natuurlijk toont de importeur hun afvaardiging opperbest in de meest luxueuze Cosmo-uitvoering met privacy glass en flitsende 18 inch wielen (optie).
Voortreffelijke SToelen
De toegevoegde waarde van een Astra ST komt zoals verwacht tot uiting in de bagageruimte. Waar de vijfdeurs Astra 370 liter ruimte biedt en met neergeklapte achterbank er nog 865 liters bij tovert is de ST in de standaardopstelling 500 liter vrijgevig. Met horizontaal meubilair – een transformatie waarvoor je alleen twee knopjes hoeft in te drukken - heeft de Astra ST maximaal 1550 liter te bieden; een goede score in dit segment. Uit een eerdere kennismaking met de vijfdeurs-Astra is de lofzang over ruimte niet overal van toepassing; ondanks zijn beduidend riante afmetingen in dit segment en forse wielbasis is de beenruimte achterin niet denderend. Afgaande op de feiten hadden we hier meer van mogen verwachten. Voorin zit je in ieder geval riant. Zeker wanneer er ergonomische comfortstoelen aanwezig zijn. Voor 595 euro monteert Opel voortreffelijke stoelen die weliswaar toch stevig zijn maar onvoorwaardelijke steun bieden. Hierbij is ook de lengte van het zitvlak te verstellen; een nuttige mogelijkheid die normaliter vooral bij de duurdere modellen van luxemerken intrede doet. Dat geldt ook voor het verwarmbare stuurwiel en de stoelverwarming die er als uitbreiding op zijn te bestellen.
STevig sturen
Opel heeft de nieuwe Astra ook met allerlei moderne snufje uitgerust zoals verkeersbordherkenning, adaptieve bi-xenon verlichting en regelbare demping. De systemen debuteerden in de Insignia en staan altijd in de optielijst. Met FlexRide adaptieve demping (1100 euro) kun je de Astra specifiek naar eigen hand zetten. Naast een iets softere, gewone of steviger demping hebben de rijmodi ook invloed op de gasrespons en de mate van stuurbekrachtiging. In de Sport-modus is de Astra maximaal bij de les en kleurt ook de dashboardverlichting heldhaftig rood. De spanning wordt verder verhoogd met duidelijk zwaardere besturing. Het moet gezegd worden dat dit pakket zijn uitwerking niet mist; het is zo best leuk sturen, significant spannender en scherper op de snede dan zijn vermaledijde concurrent uit Wolfsburg, bijvoorbeeld. De Astra is echter wel aanmerkelijk stevig(er)gedempt; ook in de normale rijmodus.
Via de boordcomputer is het ook nog mogelijk met FlexRide zelf een rijkarakter te mixen; rijden met standaard demping en iets zwaardere besturing om iets te noemen. FlexRide kan de invloed van de 18 inch wielen met het platte rubber echter niet verbloemen; doordat de banden minder incasseringsvermogen hebben is de Astra onderweg vrijwel altijd in beweging. Dat moet wat zijn als je een van de nog grotere 19(!) inch wielen besteld hebt! Een beetje voelbaar contact met de weg is leuk, maar met iets kleinere wielen is de balans een stuk beter. Tsja, wie mooi wil zijn…
TeleurSTellend verbruik
Dynamische looks, achttien inch wielen en een sportknop vragen om een krachtige motorisering, en Opel biedt die in de vorm van de 1.4 Turbo. De viercilinder is verkrijgbaar in een 120 of 140 pk variant en in deze test dient die laatste zich aan. Met een dergelijke dosis vermogen en 200 Nm trekkracht moet de Astra kordaat kunnen presteren, getuige de 0-100 sprinttijd van 10.5 seconden. Toch zijn dergelijke cijfertjes niet zaligmakend voor de praktijk. De 1.4 Turbo doet flink zijn best en dat in redelijke stilte, maar helpt de Astra ST toch niet aan flitsende stuwkracht. Die kritische noot komt op het conto van de zesversnellingsbak, die door lange overbrengingen meer op zuinigheid gericht is en de toeren laag houdt. De zesde versnelling is daarbij een echte overdrive en onbruikbaar om zinnig te kunnen versnellen of inhalen. De veelbelovende fabrieksopgave van 6.1l/100km en het A-label zou deze keuzes nog enigszins kunnen compenseren. De vijfdeurs Astra’s komen zelfs in aanmerking voor 20% bijtelling. Helaas leert de praktijk anders; zonder gekke dingen te doen – zijn rijeigenschappen nodigen uit tot anders - zit er niet veel meer in dan 8.3l/100km. Een teleurstellende 1 op 12 laat zien dat deze manier van downsizen niet de voorkeur verdient. Dat kan echt beter.
Prijzen en conclusie
De Astra geeft een aantal tegenstrevers wel het nakijken in de aanschafprijs. Onze Astra in luxe-trim is er vanaf 25.795 euro. Met comfortstoelen, harddisknavigatie voor in Europa, bluetooth, parkeersensoren, 18 inch lichtmetalen wielen en privacy glass komt daar nog zo’n drie mille bij. Door eventueel FlexRide (1100 euro), Opel Eye verkeersbord- en rijstrookdetectie (750 euro) en de adaptieve xenonlampen (1495) euro bij te bestellen stijgt de prijs tot ruim 32 mille.
De Astra ST heeft zijn uitstraling mee en weet zich ook op de weg overeenkomstig dynamisch te gedragen. Met de solide kwaliteitsindruk van in- en exterieur lukt het Opel’s nieuwe stationwagon veel punten te scoren. Helaas is de aandrijflijn degene die de pret moet drukken; de beloofde kracht van de 1.4 Turbo komt niet goed uit de verf, het verbruikscijfer evenmin.
Schrijf een review