Infiniti werd met het topmodel M niet op één paard. Integendeel, het zijn er zelfs drie! Naast de benzine M37 S die we eerder hebben belicht is er sinds kort ook een dieselvariant beschikbaar, in dit segment een allerminst ongebruikelijk motortype. De Japanners gingen te rade bij Renault-Nissan en hebben hun 3.0 liter zescilinderdiesel naar eigen hand gezet. De M30d heeft zodoende voorname rapportcijfers; 258 pk en 550 Nm koppel. In combinatie met de op elke M geleverde zeventrapsautomaat zijn krachtige prestaties gegarandeerd, gezien de 0-100 tijd onder de zeven seconden en maximaal 250 km/u wanneer de rechtervoet gevloerd is.
Laufcultur
Hoe komt de Infiniti met zo’n beresterke diesel uit de verf? Heel behoorlijk, maar – we moeten nu streng zijn - niet tot in de puntjes perfect. De 550 Newtonmeters kunnen de Infiniti M duidelijk harder vooruit duwen dan de benzineversie en dat heeft zeker z’n meerwaarde. Ook de fraaie stilte waarmee M30d zijn prestaties volbrengt valt te waarderen – als je de attractieve sound van de benzinedrinkende zescilinder kan weerstaan tenminste. Wanneer we de Duitse perfectie als referentiepunt nemen kan Infiniti nog winst behalen op de ‘laufcultur’. Stationair tokkelt de diesel net iets nadrukkelijker zijn rondjes voor een executive sedan in dit segment. De Infiniti M verdient door zijn komaf een tikkeltje extra beschaving; het is immers – met alle respect – geen Nissan. Bij een koude start en zodra de automaat het toerental tot stationair toerental laat zakken is er even een (t)rilling voelbaar. Ook gaan sommige schakelen gepaard met een miniem en kortstondig siddertje. De diesel is zeker geen teleurstelling, maar we weten dat het nóg beter kan in dit segment. Strijden tussen de gevestigde orde is niet eenvoudig. Met de M37 is het niveau minstens geëvenaard; de M30d zit er een fractie onder. Dus; onze kritiek zit echt in de millimeters.
Wat aanmerkelijk in het voordeel voor de dieselvariant spreekt is het verbruik. Infiniti belooft een score van 7.5l/100km en dat ligt ruim onder de opgave van zijn benzinebroeder. In de praktijk komen beide motoren op de lange afstans gemakkelijk aan die fabrieksopgave – en dat zien we nog wel eens anders. Zodra je het vermogen regelmatig zal aanspreken duikt de M37 naar 1 op 8, terwijl de diesel nog zeker 1 op 11 blijft scoren. Eerlijk is eerlijk, de benzine wil je gewoon horen en verleid daar ook meer toe. En dat kost druppels extra. De hybride die vanaf eind april in ons land aantreedt is nog zuiniger (7.0 liter) en heeft – in tegenstelling tot alle andere Infiniti-modellen – een groen energielabel kunnen bemachtigen.
Sturen met vier wielen
Kiezen voor die nog zuiniger M35h is er echter niet vanzelfsprekend. De M37 en M30d zijn namelijk uit te rusten met vierwielbesturing. Deze dynamische toevoeging is voorbehouden aan de S versies – leverbaar naast de GT met conventionele besturing - inclusief 20 inch lichtmetaal en een sportonderstel. Eerder kwamen we al tot de concuslie dat vierwielbesturing geen gimmick is maar merkbaar dynamiek toevoegt aan het vlaggenschip. De Infiniti M reageert bijna ongewoon direct en agiel op stuurbewegingen. Hierdoor kan Infiniti tijdens een dynamisch kwartiertje wat kilootjes wagengewicht wegsnoepen. Afhankelijk van de auto waar je tot nu toe in rijdt is dat wel even wennen. Helemaal als de Sport-modus via de centrale draaiknop in de middentunnel is ingeschakeld. De besturing gaat dan zwaar – dat is naar onze mening best prettig in zo’n flinke auto – en de vierwielbesturing reageert nog enthousiaster. Ook is de automaat alerter en blijf het toerental hoger. Aan de andere kant – links van de Normal modus – staat de ECO-stand. In het instrumentarium verschijnt een leuk lampje die groen brandt als je ‘groen’ rijdt en oranje wordt als dat niet zo is. Om rustiger te rijden is ook de gaspedaalreactie wat afgevlakt. Omdat de automaat ook vaker nog een hoger verzet kiest dan in de Normal en Sport-stand kun je in deze spaarstand zeker een lager verbruik scoren. Of het je dat waard is laten we in het midden. In alle gevallen biedt de Infiniti M in S-uitmonstering genoeg comfort om ook medepassagiers te kunnen behagen. Daarbij moet je wel voor lief nemen dat de 20 inch wielen spoorgevoelig zijn, minder absorptievermogen hebben en de toestand van het wegdek niet altijd kunnen maskeren.
Volgestopt
Net als in de vorig jaar geteste Infiniti M37 S staat de algehele verfijning en afwerking in het interieur buiten kijf. Het merk bewijst dat de Japanners dondersgoed weten hoe ze kritische Europeanen kunnen inpakken met stevige, elektrisch verstel- en verwarmbare stoelen, zacht leder, een verwarmbaar stuur, dubbele beglazing, voorbeeldige geluidsisolatie met geluidsonderdrukking, fraai klinke BOSE-audio en touch screen navigatie. Men heeft verder nog gedacht aan krasvaste lak, sleutelloze toegang, een zonnerollo op de hoedenplank en een schuifdak. Ook voorziet Infiniti met overgave in dodehoek detectie, adaptieve cruise control en rijstrookdetectie. Daarnaast biedt de M op de achterbank riante beenruimte, zoals het hoort. Het ontbreekt hen slechts aan individuele klimaatregeling en verwarming – twee inspiratieloze luchtroosters tussen de voorstoelen zijn toch wat karig. Toch levert Infiniti gezien de prijs voor de meest complete M30d veel waar voor het geld. Heel simpel; een Duitser is voor dit bedrag lang niet zo compleet.
Conclusie
Om de kansen van Infiniti in Europa tot het uiterste te benutten is een dieselvariant in de M niet te missen. De toekomst van de M30d hangt echter grotendeels af van het succes van de M35h hybride, die nauwelijks duurder zal zijn dan de minimaal 65.240 euro kostende diesel. Daar kan de dynamiek van vierwielbesturing in de S-versie (72.040 euro) niet veel aan veranderen. De hybride is ook zuiniger en heeft met een 3.5 V6 en elektromotor nog meer potentie en snelheid in zich. Het succes van de hybride in Amerika is geen leidraad aangezien daar geen diesel wordt geleverd.
Schrijf een review