De Hyundai I10 heeft het als Atos-opvolger helemaal niet verkeerd gedaan; in Nederland verkocht de importeur jaarlijks 7000 exemplaren. Dat cijfer valt echter in het niet bij de aantallen die de Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107 ieder neerzet. Reden: het trio was zuiniger en daardoor wegenbelasting en BPM-vrij. Aangezien de portemonnee in dit segment een zeer belangrijke rol speelt in de aankoopbeslissing moest Hyundai (en vele andere merken) met lede ogen toezien hoe die stadskarretjes als warme broodjes de showroom verlieten. Hyundai stuurde de i10 terug naar de werkplaats en begon flink te sleutelen om het tij te keren.
Nieuw neusje
Niet alleen zijn de motoren nu aantrekkelijk zuiniger geworden; ook het neusje is vernieuwd en voorzien van Fluidic Sculpture, de nieuwste designtaal van Hyundai. Zeker in een felle kleur oogt de i10 nu beslist vrolijk en eigenzinnig, al heeft z’n hoge koets stiekem altijd nog iets tuttigs. De positieve keerzijde daarvan komt binnenin tot uiting; je hebt een hogere instap (denk aan de rug!) en er kan meer mee/in dan je denkt. Stoelen van volwassen formaat bijvoorbeeld, zodat je als volgroeid persoon niet op een krukje hoeft te zitten. Ja, het aantal zitplaatsen is beperkt tot vier a vijf personen met niet meer dan redelijke beenruimte en riante hoofdruimte achterin, maar wanneer er slechts twee mee moeten en je de deelbare achterbank volledig neerklapt is er 925 liter bagageruimte. Da’s nog eens leuk boodschappen doen! In de standaardopstelling treedt de rugleuning vrij schuin de laadruimte in en blijft er 225 liter over. Flexibele uitspattingen zoals een verschuifbare achterbank zijn niet voor de i10 weggelegd. Wel bieden de voorstoelen twee ‘zakken’ voor de laatste Libelle en Margriet of een kleurboek voor de kids. Ook is de i10-bekleding (en interieurelementen) nog kleurrijk op te fleuren met een Color Pack – oranje/rood of blauw.
Lekker opruimen
Ook zijn er genoeg bakjes en vakjes om je GSM, beker of iPod weg te stoppen. De i10 doet namelijk graag mee met de laatste trends en biedt standaard een USB- en AUX-aansluiting in het dashboard. Handig! Het dashboard is verder eenvoudig opgezet; alle bedieningselementen vallen direct op hun plaats waarbij de radio ook nog – en dat is erg schappelijk in dit segment – via het stuur te bedienen is. Het kersje op de taart zijn de chromen accenten op de deurhendels en de pookknop(niet op foto-auto). Dat hooggeplaatste pookje is trouwens wel erg bescheiden uitgevallen. We gaan nu toch niet kinderachtig doen Hyundai?
Net beetje extra – voor weinig
De 1.1 en 1.25 liter benzinemotoren voor de i10 gaan in ieder geval serieus aan de slag. Beide viercilinders zijn door de technici van Hyundai onder handen genomen om ze zuiniger te maken. Wij rijden met de 1.25 variant omdat deze niet alleen de meeste kracht biedt, maar ook de zuinigste van het stel is! De 85 peekaa’s nemen volgens de verbruiksmeting genoegen met 4.9l/100km. Daarmee is de i10 weliswaar niet het allerzuinigste kleintje aller tijden, maar biedt hij wel bijna het meeste vermogen voor een ‘belastingvrije’ benzineauto. Hoewel we weten dat de gemiddelde i10 bestuurder niet op sprintjes en topsnelheden zit te wachten, heeft de i10 in ieder geval genoeg krachtreserves in huis. In de praktijk kom je dan ook heel behoorlijk mee; al vanaf lage snelheden overtuigt de 1.25 voelbaar met net dat beetje extra daadkracht. Door vijf uitgesmeerde versnellingen draait het motortje zich niet steeds zwetend in de rondte. En dat scheelt weer in de geluidsproductie; ons Koreaantje blijft relatief stil op hogere snelheden.
De volwassen pretenties van de i10 zijn eveneens terug te vinden in de rijeigenschappen. De tijd dat kleine opdondertjes stuiteren en al snel kwistig over de voorwielen schuiven in bochten ligt achter ons. Ook de i10 bewijst zich kranig te kunnen gedragen op het asfalt en helt niet vermoeiend over; eveneens als je haast hebt. Met een meer alledaagse gemoedstoestand blijkt Hyundai’s kleinste ook zuinig. Zo’n 1 op 16.5 is netjes en daar hebben we niet eens de schakelindicator plechtig voor opgevolgd. Meer zuinige hulpjes zoals een start/stop-systeem zitten er overigens niet in; een boordcomputer evenmin.
Conclusie en prijs
Hyundai zet de i10 slim in de markt. Hoewel hij meedoet in de vijver van de kleine stadsauto’s kan hij zich door z’n hogere koets groter profileren. Het blijkt geen gebakken lucht, het concept van veel ruimte in weinig centimeters heeft Hyundai goed benut. Daarbij hebben de Koreanen ook gedacht aan behoorlijk zitcomfort en praktische vondsten voor multimedia-apparatuur en klein grut. Beter nog dan in de Chevrolet Spark. De 1.25 litermotor is een sterk nummer en geeft de i10 duidelijk meer pit dan z’n tegenstrevers zonder daar meer brandstof voor te vragen.
Tot slot is het standaard uitrustingspakket in orde. De hier gereden i-Catcher kost 11.695 euro en heeft ABS, zes airbags, een radio/cd-speler met zes(!) speakers, airco, lichtmetalen wielen, mistlampen, elektrische ramen – en spiegels en zelfs parkeersensoren aan boord. Met de 1.1 liter motor (69 pk) gaat er 500 euro van de prijs af. Hyundai doet echter ook al zaken voor een i10 vanaf 7995 euro, maar die zit karig in z’n spullen met bijvoorbeeld slechts één airbag. Een populaire uitvoering is de 1.1 i-Drive die vanaf 8695 euro in de boeken staat en met 800 euro meerprijs van airconditioning is voorzien. Elke i10 is - net als iedere andere nieuwe Hyundai - bezegeld met 5 jaar volledige fabrieksgarantie en dat is zeker wat waard!
Schrijf een review