Toyota Auris in voetsporen Corolla

Als een automerk breekt met een gevestigde naam, dan is er wat aan de hand. Toyota ruilde begin dit jaar de naam

Als een automerk breekt met een gevestigde naam, dan is er wat aan de hand. Toyota ruilde begin dit jaar de naam Corolla in voor Auris, in de populaire ‘Golf’-klasse. De drie- en vijfdeurs hatchbacks van Toyota in de compacte middenklasse hebben voortaan dit naamplaatje op de achtersteven.

Als een automerk breekt met een gevestigde naam, dan is er wat aan de hand. Toyota ruilde begin dit jaar de naam Corolla in voor Auris, in de populaire ‘Golf’-klasse. De drie- en vijfdeurs hatchbacks
Toyota Auris in voetsporen Corolla

Je zou dus verwachten dat er een ingrijpende vernieuwing heeft plaatsgevonden in vergelijking met voorganger Corolla, die nog altijd de eer heeft de bestverkochte auto te zijn. In naam dan weliswaar, want de vele generaties van dit model hadden qua uiterlijk en techniek lang niet altijd veel gemeen. En dat kun je bij de VW Golf – die de tweede plaats bezet in productieaantallen – wel zeggen, want dat is sinds 1974 een constante doorontwikkeling van een zelfde concept.

De Toyota Auris lijkt een beetje te willen aanknopen bij die strategie, want als je hem naast de oude Corolla en de een slag kleinere Yaris zet, zie je dat het van beide modellen familie is. En je ziet ook dat het in vergelijking met die Corolla geen echte designrevolutie is. Sterker nog, de nieuwe Auris staat gewoon op de bodemplaat van de eveneens vernieuwde Corolla, die er nu alleen nog maar als sedan is en in sommige (voornamelijk Zuid-Europese) landen gewoon wordt aangeboden.

De Auris heeft ook vrijwel hetzelfde motorengamma als de Corolla. Benzinemotoren van 1,4 en 1,6 liter, respectievelijk 97 en 124 pk sterk, en diesels van 1,4, 2,0 en 2,2 liter met 90, 126 of 177 pk. Alleen de laatste machine – een echte krachtpatser die bovendien dankzij D-Cat-techniek extreem schoon is voor een diesel – is niet beschikbaar voor de Corolla. Overigens kun je uit het grote aandeel turbodiesels wel duidelijk opmaken dat het Toyota nu ernst is met de zakelijke markt, waar het merk nog steeds een beetje is ondervertegenwoordigd.

Wij reden in de nieuwe Auris de 1,6 liter benzinemotor, die aan particulieren wellicht het meest verkocht zal worden. Minder dan die motor lijkt niet aan te bevelen, want met een rijklaar gewicht van krap 1.300 kilo is de Auris zoals bijna alle compacte middenklassers vandaag de dag geen lichtgewicht. Voor vlotte prestaties moet je ook die motor zelfs flink doortrekken, want zijn maximale trekkracht is pas bij 5.200 toeren paraat. Absoluut gezien mag je over een sprint van 0 tot 100 km/h in 10,4 seconden natuurlijk niet mopperen en over een top van 190 km/h evenmin, maar tegen een sterkere benzinemotor zeggen we geen nee.

Verder valt er op de rijeigenschappen van de Auris helemaal niets aan te merken. Hij gaat prima door de bocht, is rechtuitrijdend op hogere snelheden stabiel en stuurt nauwkeurig. De zitpositie aan boord is behoorlijk hoog, ook gevoelsmatig omdat de middentunnel erg hoog is uitgevallen. Daaruit steekt dan een kort versnellingspookje dat prima onder handbereik ligt. Het interieur is zoals we van Toyota gewend zijn erg solide afgewerkt en ook nog aardig om te zien. In de basisversie is de Auris al behoorlijk compleet en tegen die achtergrond is de instapprijs van 17.990 euro erg netjes. Maar dat is dus voor de iets te zwakke 1,4 liter, voor de nog iets luxueuzere 1.6 Linea Terra moet 20.020 euro worden neergeteld.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (4)

Toyota Auris in voetsporen Corolla
Zeer fijne probleemloze auto!
Rijdt erg comfortabel en ligt heerlijk op de weg.
Vooral na lange stukken kom je zeer uitgerust uit de auto, het lijkt wel alsof de auto je zelfstandig brengt zonder dat je wat hoeft te doen.
Dat is ook meteen het nadeel, je moet echt wel alert blijven.
Mijn Auris heeft inmiddels 110.000 km op de teller en heeft nog geen enkel probleem gehad.
Kortom, dit is een aanrader!!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

-compleet
-rustig
-ruimte
-afwerking

Minpunten

-rumoerig met winterbanden
Toyota Auris in voetsporen Corolla
Geen fijne auto om in te rijden. Steeds lichte schokjes bij constante snelheden als het gaspedaal ook maar ietsje wordt gelicht of ingedrukt. Echt irritant. Al bij matig gasgeven snel hoog in de toeren, dat veroorzaakt veel herrie. Uiterlijk is smaak gebonden, maar de hamsterwangen aan de achterzijde zien er niet uit. En natuurlijk koop je voor de prijs van een hybride een veel mooiere auto. Maar ja, die bijtelling...
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Ruimte

Minpunten

Onrustig
Rumoerig
Uiterlijk
Prijs
Toyota Auris in voetsporen Corolla
In ben bij de keurigeverzorgde preview van deze schiterende auto geweest maar was met mijn 1.85 toch lichtelijk teleurgesteld over de hoofdruimte op de achterbank. Ik kon ook niet goed meer door het zijraam kijken.
Dat is bij mijn Astra Station uit 2003 wel het geval. Bij een Avenses Station die daar ook stond had ik wel de gebruikelijke ruimte alleen is dat een klasse hoger(duurder)
Ik heb er niet mee kunnen rijden dus de ondergenoemde zaken kan ik niet goed beoordelen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

Zeer mooi uiterlijk en interieur

Minpunten

Zie review,
Toyota Auris in voetsporen Corolla
Wij hebben een mooie 5 deurs aangeschaft. Op de eerste proefrit wat aanmerkingen laten zetten betreft wat puntjes. Al snel (ja nu wel achteraf) hadden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5