Nieuwe Audi A6: topklasse limousine

Wifi in de auto, volledige led-verlichting rondom, navigeren met Google Earth, night vision, de mogelijkheden zijn eindeloos in Audi’s nieuwe A6. Een regelrechte topklasse limousine die ook nog eens uitstekend stuurt. Aan originaliteit ontbreekt het anderzijds enigszins: de nieuwste modellen van Audi lijken inmiddels wel erg veel op elkaar.

Ga maar na, de A8, de A7 en nu deze nieuwe A6, knappe jongen die ze uit elkaar weet te houden, zeker recht van voren. Trouwens ook en profil. Oké, de A7 heeft misschien een iets andere signatuur, dankzij de Sportback-koets, maar de A8 en A6 lijken een eeneiige tweeling. Daar is niets mis mee, sterker nog, menig A6-rijder zal dat weten te waarderen.

Ten opzichte van de vorige A6 is de nieuweling iets korter en lager. Bovendien is de wielbasis duidelijk toegenomen waardoor de auto nog beter in balans is. Audi heeft ook aan gewichtsbesparing gedaan door meer gebruik te maken van het lichtgewicht aluminium. Afhankelijk van de motorversie is de nieuwe A6 tot 80 kilogram lichter. Een enthousiaste Audi-ingenieur vertelt trots dat de nieuweling met Quattro-aandrijving zelfs minder gewicht op de schaal legt dan de concurrenten met louter achterwielaandrijving. Rara, welke modellen zou hij toch in het vizier hebben?

Ruim 1 op 20!
Audi reserveert voor de nieuwe A6 in eerste instantie een vijftal motoren, op de 2.0 TDI na allen zescilinders. De viercilinder diesel levert nog altijd een aardig vermogen van 177 pk en er is 380 Nm aan koppel beschikbaar. De tweeliter heeft geen enkele moeite met de A6. Al binnen 8,7 tellen staat er 100 km/u op de klok en pas bij 228 km/u raakt de common rail buiten adem. Audi stuurt het potentieel in deze 2.0 TDI via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen. De voorwielaandrijvers (ook de geknepen 3.0 TDI en 2.8 FSI) zijn gezegend met ESP voorzien van een limited-slip differentieel, een elektronisch sper dat onderstuur opvangt door meer vermogen te sturen naar het voorwiel met de meeste grip.

Opvallend is de rust aan boord. Dat duidt meestal op een perfecte isolatie. En dat is ongetwijfeld het geval, maar ook met bijvoorbeeld het portierraam open houdt de motor zich opvallend stil. Wie zijn rechtervoet redelijk in bedwang kan houden, weet met deze 2.0 TDI bovendien een keurig verbruik te noteren. Dankzij een uitgekiende Cw-waarde (0,26) en spaarsystemen als remgeneratie en een stop-start-automaat (standaard op iedere A6) claimt Audi een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 129 g/km. Jawel, je leest het goed, ruim 1 op 20! Een flinke verbetering; de vorige A6 2.0 TDI (170 pk) nam iedere 100 kilometer 5,7 liter diesel tot zich. Dat verbruikt de nieuwe 3.0 TDI zelfs niet eens (5,2 l/100 km). De drieliter TDI is trouwens in twee uitvoeringen te koop, met 204 pk of 245 pk.

Audi’s CVT
De instapdiesel doet allesbehalve afbreuk aan het topklasse niveau van de nieuwe A6. Benieuwd naar hoe het de instapbenzine vergaat? Ook keurig. Alleen moet hierbij wel worden opgetekend dat het een zescilinder betreft, een 2.8 FSI. Zo’n zescilinder heeft natuurlijk het voordeel ook onderin koppelkrachtig te zijn. Niet zo sterk als de 2.0 TDI, maar dat hoeft niet. Bovendien klimt de 2.8 FSI desgewenst stukken hoger in toeren dan de tweeliter diesel. In de praktijk houdt de standaard Multitronic-automaat (Audi’s CVT) met acht voorgeprogrammeerde gangen tijdens accelereren het toerental constant tussen de 2.000 en 3.000 omwentelingen. Dat geeft ook weer een zekere mate aan rust, al mag de sound uit beide eindpijpen best gehoord worden.

Voor de vorm zijn we ook nog even een blokje om gegaan met het voorlopig topmodel, de 3.0 TFSI Quattro. Een beest is het! Wel een beschaafd beest overigens. Alleen de snelheidsmeter toont voortdurend dat je je in de gevarenzone begeeft. Rijden met een gangetje van 180 km/u lijkt alsof het niet harder gaat dan 100 km/u, zo stabiel en geruisloos glijdt de A6 over de weg. De prestaties van deze door een mechanisch compressor aangedreven 3,0 liter zescilinder zijn van sportwagenniveau: de bekende sprint gaat in 5,5 tel en de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u.

Wifi-hotspot
Net als voor het exterieur is ook voor het interieur met een knipoog gekeken naar het binnenste van de A7 en A8. Of beter gezegd, grotendeels gekopieerd. Keuze te over als het gaat om kleurstelling, bekleding en type decorinleg. Bijzonder is de teakhouten decorinleg, een houtsoort die voornamelijk voor de afwerking van luxe jachten wordt gebruikt. De ergonomie is eveneens dik in orde. Het MMI-systeem, waarin zo’n beetje alle functies van de auto zijn ondergebracht, laat zich intuïtief bedienen met een grote draaiknop op de middentunnel. Overigens is MMI met diverse modules uit te breiden. MMI navigatie plus werkt bijvoorbeeld nauw samen met de verschillende veiligheids- en assistentiesystemen. De gegevens van de route worden gebruikt om de werking van de verlichting, de transmissie en adaptieve cruise control te optimaliseren.

Navigeren gaat in de A6 via een groot scherm dat ingenieus uit het dashboard tevoorschijn komt en gebruik maakt van levensechte kaarten van Google Earth. De aanwijzigen worden trouwens tevens op het display tussen snelheidsmeter en toerenteller geprojecteerd. Daarop wordt ook het beeld van de optionele infraroodcamera (night vision) getoond. Volledige led-verlichting voor de koplampen, waarbij een grootlichtassistent zorgdraagt voor automatisch overschakelen tussen dim- en grootlicht, een inparkeerhulp, adaptieve cruise control met stop & go-functie en een head up-display, de mogelijkheden zijn eindeloos. Nieuw voor de A6 is de optionele Wifi-hotspot in de auto. Zaak is wel om een data-abonnement bij een mobiele internetprovider te nemen, waarna vrolijk met maximaal acht apparaten (laptop, smartphone of iPad) op het wereldwijde web gesurft kan worden.

Met de komst van de nieuwe A6, begin maart, vindt Audi weer de aansluiting met de Mercedes E-klasse en BMW 5-serie. Op diverse fronten gaat de nieuwe A6 zelfs weer een stapje verder. De prijslijst van de nieuwe A6 limousine start bij 46.900 euro voor de 2.0 TDI. De 2.8 FSI is er vanaf 51.340 euro. Gezinnen die behoefte hebben aan meer bagageruimte dan de A6 limousine biedt (530 liter), moeten nog even hun geduld bewaren tot eind dit jaar. Dan onthult Audi namelijk de nieuwe A6 Avant.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
ik heb deze auto eergisteren opgehaald. en hij rijdt geweldig, hij schakelt heel soepel, hij trekt rap op. ik heb de handgeschakelde 1.8 tfsi. ik ben er zeer content mee ;)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

soepele versnelling, mooie afwerking

Minpunten

geen
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Als 1ste eigenaar en na ruim 150.000 km kan ik gerust stellen dat deze A6 2.4 automaat volledig beantwoordt aan alle verwachtingen. Alles blijft ongelooflijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Mooie wagen die ik laten tunen heb tot 185pk. Op 136 pk is de wagen lui en is het niet leuk rijden. Binnen is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Audi is er m.i. goed in geslaagd om het 2006 model weer aanzienlijk te verbeteren. De auto voelt gewoon een stuk beter: stiller, degelijker, verfijnder... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Waardeloze auto. Bij twee bergjes op, met lichte boot erachter, koppakking kapot. Opmerking garage duitsland: Moet wel kapot gaan., Sie fahren ein elefant mitt ein.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Inmiddels 159.000 km probleemloos gereden. Een top auto, fijn rijgedrag en ingetogen maar krachtig uiterlijk. Op snelweg tussen 100 en 120 km/uur een verbruik van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Sinds een half jaar in bezit van deze uit Duitsland geïmporteerde auto (s-line avant 2,7 TDI bj 11/2005 en slechts 40.000 echte km's). Perfecte wegligging,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
DEGELIJKE EN VEILIGE AUTO MET- OP DE OPTIES NA- EEN GOEDE PRIJS/KWALITEITS VERHOUDING. INTERIEUR EN STUUR EIGENSCHAPPEN ZIJN AAN MODERNISERING TOE;HAALT NIVEAU VAN MERCEDES.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Wat een rampenauto. Bij ongeveer 100.000 km begon het feest; MMI tweemaal vervangen, uitval display dash, alarm kapot, derde remlicht werkt niet meer, een volledig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Kom uit Skoda superb ook een heerlijke ruime(re) reiswagen met alles erop en eraan maar vind de nieuwe Superb er te frans uitzien.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Ik heb 3 maanden geleden een A6 Avant 2.0TDI aangeschaft. Dit is een mooie auto, maar komende van een Ford Mondeo van 2001, met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Audi A6 quatro 3.2 v6 aut. , prima auto, is ook getuned,loopt super, alleen ratelt hij soms, sinds enkele weken zoals ik lees de.. Lees volledige review.
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
heb nu na 123000 km problemen met distributieketting . Bij navragen hoor je hier pas na de dubbele aantal km last van te krijgen. Weet iemand hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
April 2009 deze audi aangeschaft bouwjaar 2006 met 130.000km op de teller, wat een top auto, nog geen problemen gehad, automaat is super en.. Lees volledige review.
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
deze aud 2.4 heeft in de 5 jaar dat ik er mee gereden heb nog niets gemankeerd. Zelfs geen lampje of zo iets.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Heb inmiddels 175.000 probleemloze kilometers met deze prachtauto afgelegd. Heb 'm onlangs weer even laten poetsen en hij ziet er weer prima uit. Minpuntje is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Heerlijke ruime auto. Snel en sportief rijden is geen enkel probleem behalve voor het verbruik dat bij een beetje sportiviteit op 1 op 6,5 uitkomt... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
schokkend versnellingsbak benzine sencer 2x cost 1000 by 1 keer alle remmen erop plostseling veel gebruik brandstof weinig kracht onderin alleen goed in sportstand veel trillingen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
veel problemen a6 2.4 bj 2001 hij heeft pas 150 000 km gelopenbij een dealer audi maas in uithoorn gekocht nu voor zeker €10.000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Inmiddels rij ik alweer 2,5 jaar in deze A6 2.0 TDI Automaat en de auto bevalt prima. NA 90.000 km nog steeds geen storingen, hooguit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Heerlijke auto een 3.2 quatrro. Heeft nu 85000 km gelopen is 4.5 jaar oud. Staat momenteel stil omdat de distributieketting is versleten,kompleet met spanners en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Eerste 4 jaar (150000 km) geen problemen, daarna begon het: geen oliedruk wegens zwaar defect aan oliepompaandrijving, ophanging vooraan regelmatig vervangen wegens ondeugdelijke rubbers, dreunende.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
gekocht bij 71000km. Nu 6000km gereden. nadeel 1l olie verbruik. 2.4 is genoeg maar mooier is een 3.2... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
niets op aan te merken; m'n 3e A6 en ik blijf erin rijden... Lees volledige review.
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Onze import 4.2 quattro S-Line is gekocht bij vd Akker in Best. Een superfijne reisauto met werkelijk bijna alle opties die er zijn voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Ruime, snelle en veilige gezinswagen. Wel opletten voor bemande en onbemande camera's. Wagen ligt als een blok beton op de weg, zelfs met sneeuw (quattro). De parkeerplaatsen in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Hallo Ken Blijven aandringen voor herstelling. Massavliegwiel is vervangen en schokkerig rijden is voorbij. Alle eerste reeksen hebben of hadden er last van maar dealernet moest.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Ik heb mijn a6 gekocht toen hij net uit was (eind 2004) echt prachtige wagen die zeer goed bolt , maar net zoals ik hieronder ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Fantastiche auto. Enigste puntje. Tractie wat minder bij 2 wielaandrijving. Heb 2.4lrt benzine 2005. Koop nu 2.8 fsi quatro... Lees volledige review.
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Ik rij iedere 2 jaar met een nieuwe audi omdat ik rond de +- 230000kms rij per jaar en na 2 jaar de garantie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Audi A6: topklasse limousine
Fantastische auto die ook na bijna tien jaar hard en strak aanvoeld. Prestatisch boven gemiddeld en alles in rust. 2000 t/pm =103 km/h. Meest complete uitvoering met.. Lees volledige review.