Vernieuwde Opel Corsa mag nu gezien worden

Opel heeft de Corsa wederom een facelift gegeven. Nadat vorig jaar vooral de techniek eens onder de loep werd genomen

Opel heeft de Corsa wederom een facelift gegeven. Nadat vorig jaar vooral de techniek eens onder de loep werd genomen is het nu dan tijd voor een uiterlijke opfrisser. Omdat de Corsa daar begrijpelijkerwijs niet anders van is gaan rijden grijpen we de hernieuwde kennismaking aan te gaan sturen met twee nog niet eerder gereden varianten; de 1.3 CDTI ecoFLEX start/stop en 1.4 benzine.

Opel heeft de Corsa wederom een facelift gegeven. Nadat vorig jaar vooral de techniek eens onder de loep werd genomen is het nu dan tijd voor een uiterlijke opfrisser. Omdat de Corsa daar begrijpelijk
Vernieuwde Opel Corsa mag nu gezien worden

Vroeger was de levenscyclus van een auto eenvoudig te doorgronden. Een nieuw model werd in de markt gezet voor een jaar of zes en kreeg op de helft van zijn levenscyclus een facelift. Dat gebruik is in ieder geval voor de Corsa aan de wilgen gehangen. De nieuwe generatie werd in 2007 geïntroduceerd en kon na drie jaar een technische update tegemoet zien. Opel heeft dat moment aangegrepen om de feedback van klanten in te willigen, met name op het gebied van comfort en besturing. Dit voorjaar is de Corsa toe aan z’n uiterlijke opfrisser. Zoals dat een echte facelift betaamt betreft dit onder meer een nieuw gezicht dat er nu veel meer uitspringt. Net zoals Mazda bij de Mazda2 deed voorziet Opel in een grotere mond, opnieuw ingedeelde mistlampunits, dagrijverlichting (in de koplamp) en een chrome bar in de grille. Met de rest van de koets was Opel nog dik tevreden; de Corsa-flanken passen nog in het straatje van de nieuwe Meriva, Insignia en Astra en dat geldt ook voor de sportieve achterzijde van met name de driedeurs.

Kleurig interieur

De uiterlijke facelift van de Corsa behelst gelukkig nog meer dan alleen een bijgewerkte neus. In het interieur zijn nieuwe kleurenthema’s toe te passen waarbij er ook naar de afwerking is gekeken. Daarom is de cockpit desgewenst kleurrijk ingericht met gelakte ventilatieringen en opvallende bekleding. Een andere vernieuwing komt tot uiting in de uitrustingsmogelijkheden. Opel introduceert een speciaal voor Nederland samengestelde Connect Edition, waarin naast cruise control, mistlampen en lichtmetaal ook een geïntegreerd radio/navigatiesysteem met touchscreen en bluetooth is opgenomen. Het systeem (ontwikkeld door Bosch) werkt snel, is vrij logisch ingedeeld en doet wat dat betreft niet onder voor het voorgaande, duurdere systeem van Opel zelf. De plaatsing ervan is echter een achteruitgang, aangezien het display nu in het dashboard is gemonteerd terwijl het voorheen overzichtelijk erbovenop was geïntegreerd in het boordcomputerscherm. Dat grote scherm is nu monochroom en veel minder relevant omdat het slechts de functies van de radio, boordcomputer en klimaatregeling vertegenwoordigt. Bovendien laat de boordcomputer zich nu nog alleen via onaangeduide knoppen op het stuur bedienen, wat je in eerste instantie toch even aan het zoeken zet. Jammer, Opel had het in de Corsa best voor elkaar.

Lekker spaardieselen

In technisch opzicht is de Corsa vorig jaar al fijngeslepen. Schokdempers, veren, stabilisatorstangen, de achteras, de stuurinrichting en de software van de stuurbekrachtiging werden herzien. Ook kregen de benzinemotoren een krachtkuur en voegde een nog zuiniger en tegelijkertijd aangesterkte 1.3 CDTI dieselvariant zich toe aan het palet. Eind vorig jaar kreeg die laatste er nog een start/stop-systeem bij waardoor de Corsa met dieselmotor zich kan aansluiten bij de rij compacte BPM- en belastingvrije auto’s, met één van de beste rapportcijfers. Deze ecoFLEX diesel levert 95 pk en verbruikt 3.5l/100km. Het feit dat de CDTI net als bij Fiat een viercilinder betreft lijkt misschien meer een leuk gegeven voor de marketingafdeling maar werpt ook in de praktijk z’n vruchten af. De diesel is soepeler en kent meer raffinement dan bijvoorbeeld de populaire driecilinderconcurrenten uit de VAG-groep. Een ding moeten we helaas wel constateren; stil is-ie niet. De binnenin hoorbare verbrandingsgeluiden steken niet onder stoelen of banken door diesel gevoed te worden en dat blijft eigenlijk altijd zo. Een puntje ter kritiek, aangezien de CDTI juist verder wel erg overtuigt. Met dank aan een normaal gespatieerde vijfbak valt de motor niet dood na het opschakelen; de toerenval is simpelweg niet zo groot. Hierdoor kun je de Corsa prima rijden volgens ‘Het nieuwe Rijden’, een verademing die duidelijk maakt dat het blijkbaar niet zo moeilijk is om zuinigheid (3.5l/100km, 95 gram) te combineren met driveability. Lof verdient ook het start/stop-systeem dat vanaf nu standaard aanwezig is; de besparingsinstallatie werkt niet alleen snel maar doet ook bij temperaturen onder nul zijn werk. Krijg je het misschien wel zelf koud bij een stop, dat wel…

Pittige 1.4

Daarna was het de beurt aan de Corsa 1.4, een felgroen exemplaar met witte striping en dito wielen. De ECOTEC benzinemotor levert in z’n nieuwste hoedanigheid 100 pk vermogen en daarmee is de Corsa best plezierig te rijden. Een sprinter is het nog niet maar het levendige motorkarakter maakt veel goed, ook dat levert dus punten op. Ook met deze krachtbron blijkt de Corsa niet de stilste; blijkbaar is de hoeveelheid isolatiemateriaal wat karig uitgevallen. Dat Opel vorig jaar ook de besturing heeft gefinetuned en daarbij die kunstmatige weerstand en overmatige directheid heeft weggenomen doet ook een duit in het zakje rijplezier. De Corsa rijdt nu lichtvoetiger en zit lekkerder in z’n vel. Goed, dat het stuur nu weer iets aan de te lichte kant ronddraait zullen we ‘m moeten vergeven. De Corsa heeft immers geen FlexRide systeem waarbij de mate van stuurbekrachtiging, gasrepons en demping te regelen is. Wel nieuw in het Corsa uitrustingsgamma is AFL verlichting met bochtenfunctie. Bij zijn introductie maakte de Corsa fuore bij het publiek met de mogelijkheid voor de geïntegreerde fietsendrager FlexFix en stoel- en stuurverwarming, nog steeds handige features die alleen op de Corsa leverbaar zijn.

Prijzen en conclusie

Opel levert de vernieuwde Corsa vanaf 12.495 euro en zet dan een eenlitervariant in de uitvoering Selection voor de deur. De door ons gereden 1.4 is altijd completer uitgerust (Edition) en staat voor 15.895 euro geprijsd. Aangezien de importeur hoge verwachtingen heeft van de Connect Edition is zijn prijs ook vermeldenswaardig; 16.995 euro. Belastingvrijdieselen kan met de ecoFLEX voor een prijs van 14.895 euro en komt als Connect Edition voor 17.195 euro uit de showroom rijden. Het Touch&Connect navigatiesysteem is ook los verkrijgbaar en kost dan 695 euro.

De Corsa heeft z’n zaakjes weer goed voor elkaar. Met een technische en uiterlijke update kan de populaire Duitser er nu echt weer tegenaan. Het nieuwe navigatiesysteem is in financieel opzicht een slimme zet geweest, maar gaat wel deels ten koste van gebruiksgemak en overzicht onderweg. Dankzij de vrijgevige overheidsregels ziet Opel een grote rol weggelegd voor de nieuwe ecoFLEX diesel met start/stop. Een positie die de Corsa wat ons betreft verdient dankzij z’n uitstekende driveability.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Vernieuwde Opel Corsa mag nu gezien worden
deze opel corsa is de eerste opel die ik rij en hij bevalt uitstekend
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

interieur is luxe (color edition) en de drie cilinder bevalt uitstekend ,zonder meer de het beste wat te krijgen is

Minpunten

brandstof verbruik is 1 op 16 zou 1 op 22 moeten zijn , maar dat zijn fabriekswaarden
Vernieuwde Opel Corsa mag nu gezien worden
We hebben er nu 3400 km mee gereden, begin verbruik was 1:11 nu de laatste keer hebben we op 1 dag ongeveer 500km gereden en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Vernieuwde Opel Corsa mag nu gezien worden
heb de corsa 1.2 ecoflex lpg uitvoering cosmo net een week in bezit kan er geen negatieve dingen aan ontdekken. de 1.2 motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5