Renault wil graag direct voorop lopen met het aanbieden van elektrische auto’s. Terwijl reeds een aantal merken – en zelfs alliantie-partner Nissan – in eerste instantie met één model in de schijnwerpers staat en weer andere merken nog niets in de verkoop hebben, kiest Renault voor een brede aanpak die nog geen jaar langer op zich liet wachten. Met vier modellen – de Kangoo Z.E (bedrijfsauto), Fluence Z.E (sedan), Twizy (stadsvierwieler) en Zoe (compacte hatchback) – heeft het merk vanaf oktober een elektrische auto voor vrijwel iedereen; van koerier tot gezin, jong en oud.
Kangoo en Fluence aan zet
De eerste twee auto’s die vanaf oktober in de verkoop gaan zijn de Fluence Z.E en Kangoo Z.E. Beide modellen werden reeds verkocht (al dan niet in Nederland) met een benzine- of dieselmotor, en zijn voor de Z.E-filosofie geëlektrificeerd. En dat zonder concessies, als je even niet meetelt dat de Fluence Z.E dertien centimeter is verlengd om naast plaats aan accu’s ook een bruikbare bagageruimte te bieden. Het prototype dat Renault ter beschikking stelde was dat overigens nog niet, maar beïnvloed verder niet de eerste indruk.
Omdat de Fluence tot nu toe niet in ons land wordt geleverd vraagt zijn verschijning om een nadere blik. De sedan heeft een lengte van 4.62 meter en valt daarmee qua postuur tussen de Megane en Laguna. De Fransoos ziet er echter niet zo verleidelijk en spannend uit als beide familiegenoten, maar heeft wel Renault-DNA in zijn ontwerp. Dat is ook terug te zien in het interieur, want dat heeft veel weg van de Megane. De Fluence Z.E is verder niet ingrijpend aangepast om als elektrische auto door het leven te gaan, of het moet het monochrome boordcomputerdiplay zijn en de meters in het instrumentarium die andere informatie voorschotelen dan gebruikelijk – zoals de beschikbare energievoorraad en een econometer. Zoals gezegd is de productieversie van de Fluence Z.E met 13 centimeter verlengd tot 4.75 meter om achterin ruimte te bieden aan de accu’s en tegelijkertijd bruikbare bagageruimte te bieden ter grootte van een Clio. Het batterijpakket wordt verticaal geplaatst om snelle vervanging mogelijk te maken volgens het zogenaamde quickdrop-principe. Renault is van mening dat elektrisch rijden toegankelijker is wanneer een tankstop gemakkelijk wordt gemaakt. Concreet betekent dit dat de auto niet aan de stekker hoeft (kan wel!), maar er een accuwissel wordt uitgevoerd. Dit kost slechts drie minuten en daar kan geen (snel)laadsysteem tegenop. Dat verklaart ook deels de prijsopbouw van Renault’s elektrische modellen; naast de basisprijs voor de auto betaal je een extra leasebedrag voor de accu’s, daarover later meer.
Fluence: verrassend en vertrouwd
In de korte testrit met de Fluence was een quickdrop pitstop niet noodzakelijk maar leerden we de auto wel op andere fronten kennen. Zo voelt en rijdt de Fluence heel vertrouwd, als een echte comfortabele Renault. De eerste indruk is meteen goed omdat de stuur-/zitpositie veel natuurlijker is dan in de eerder gereden Nissan LEAF. De Fluence vraagt geen enkele gewenning. Dankzij de stille werking van de elektromotor – enig gezoem is nauwelijks hoorbaar – ervaar je elektrisch rijden in deze ‘alledaags’ bedoelde auto’s extra geriefelijk. Gas geven, remmen en sturen in alle rust, meer is het niet. Zelf schakelen is er zoals we vaker zien niet bij, de Fluence maakt gebruik van een traploze transmissie en hoeft de selectiehendel alleen in D(rive) te worden gezet. Wat inmiddels vaker is benoemd maar telkens weer indruk maakt is de kracht van een elektromotor. Hoewel deze een bijna-modale 95 pk levert – ter vergelijk; de LEAF heeft er 109 – staat er vanaf de start 226 Nm paraat. En die trekkracht laat de Fluence fel reageren; tijdens een aantal gesimuleerde tussensprints zoemde de Fransoos er stilletjes als een haas van door (tot maximaal 135 km/u) en geeft te techniek te kennen geen enkele moeite te hebben met de 1543 kg zware auto. Goed bezig!
Kangoo blijft zichzelf
Leuke feiten voor de fun, maar wat minder voor de actieradius. Renault belooft een rijbereik van 160 kilometer bij een gemiddelde rijstijl en haast zich te zeggen dat dit met een beetje meer opletten richting tweehonderd schiet maar bij een continue snelheid van 100 km/u zo’n honderd kilometer rijden mogelijk is. De Kangoo Z.E heeft hetzelfde bereik, maar krijgt minder vermogen uit dezelfde elektromotor toebedeeld. Bij de besteller komt het immers niet primair aan op rijprestaties en dus is er maximaal 60 pk beschikbaar. De topsnelheid is begrensd op 130 km/u. Daarbij is de remwerking van de motor gretiger om extra energie terug te winnen ten behoeve van de voorraad prik. Opnieuw voorkomt de riante trekkracht van meet af aan het gevoel te roepen ondergemotoriseerd onderweg te zijn. Traagheid is ‘m vreemd en dat geeft vertrouwen wanneer er lading aan boord is want er kan net als andere Kangoo’s 3 kuub (max. 650 kg) meeliften. De accu’s zijn voor het blote oog onzichtbaar onder de laadvloer geplaatst en zijn daarmee niet berekend op een snelle accu-swap zoals dat bij de Fluence tot de mogelijkheden behoort.
Prijzen van de Kangoo en Fluence Z.E zijn inmiddels bekend. Renault rekent voor de Kangoo 20.000 euro exclusief BTW, en exclusief de lease van de accu’s. Bij een jaarkilometrage van 15.000 kilometer komt daar dan nog 72 euro exclusief BTW bij. De Fluence staat voor minimaal 26.180 euro inclusief BTW geprijsd en heeft een accu-leaseprijs van 79 euro inclusief BTW wanneer je er jaarlijks 10.000 kilometers mee rijdt.
More to come, aftellen!
Met twee andere Z.E-modellen – de compacte Zoe en stadsvierwieler Twizy waarvan ook een 45 km/u variant beschikbaar wordt - hebben we nog niet ‘dynamisch’ kunnen kennismaken. Dat hoeft echter niet lang te duren. Om te beginnen steelt Renault de show op de AutoRAI met de vier productiemodellen en wordt in juni een tweede roadshow gestart waarbij de pers en de snelle beslissers die reeds hun interesse hebben getoond kunnen rijden met alle modellen. De Twizy en Zoe komen volgend jaar in Nederland op de markt. Hoewel dat nog een jaar duurt is Nederland wel één van de eerste landen waar alle Z.E-modellen van Renault worden uitgerold. Aftellen maar!
Schrijf een review