Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E

Voor Renault is de tijd nu rijp om elektrische auto’s op de markt te gaan brengen. De Fransen pakken die gedachte zeer voortvarend aan en hebben vanaf oktober dit jaar twee en in 2012 vier modellen in de showroom staan. Het eerste duo – de Kangoo Z.E en Fluence Z.E – stond vandaag ter beschikking voor een blokje om.

Voor Renault is de tijd nu rijp om elektrische auto’s op de markt te gaan brengen. De Fransen pakken die gedachte zeer voortvarend aan en hebben vanaf oktober dit jaar twee en in 2012 vier modellen in
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E

Renault wil graag direct voorop lopen met het aanbieden van elektrische auto’s. Terwijl reeds een aantal merken – en zelfs alliantie-partner Nissan – in eerste instantie met één model in de schijnwerpers staat en weer andere merken nog niets in de verkoop hebben, kiest Renault voor een brede aanpak die nog geen jaar langer op zich liet wachten. Met vier modellen – de Kangoo Z.E (bedrijfsauto), Fluence Z.E (sedan), Twizy (stadsvierwieler) en Zoe (compacte hatchback) – heeft het merk vanaf oktober een elektrische auto voor vrijwel iedereen; van koerier tot gezin, jong en oud.

Kangoo en Fluence aan zet

De eerste twee auto’s die vanaf oktober in de verkoop gaan zijn de Fluence Z.E en Kangoo Z.E. Beide modellen werden reeds verkocht (al dan niet in Nederland) met een benzine- of dieselmotor, en zijn voor de Z.E-filosofie geëlektrificeerd. En dat zonder concessies, als je even niet meetelt dat de Fluence Z.E dertien centimeter is verlengd om naast plaats aan accu’s ook een bruikbare bagageruimte te bieden. Het prototype dat Renault ter beschikking stelde was dat overigens nog niet, maar beïnvloed verder niet de eerste indruk.

Omdat de Fluence tot nu toe niet in ons land wordt geleverd vraagt zijn verschijning om een nadere blik. De sedan heeft een lengte van 4.62 meter en valt daarmee qua postuur tussen de Megane en Laguna. De Fransoos ziet er echter niet zo verleidelijk en spannend uit als beide familiegenoten, maar heeft wel Renault-DNA in zijn ontwerp. Dat is ook terug te zien in het interieur, want dat heeft veel weg van de Megane. De Fluence Z.E is verder niet ingrijpend aangepast om als elektrische auto door het leven te gaan, of het moet het monochrome boordcomputerdiplay zijn en de meters in het instrumentarium die andere informatie voorschotelen dan gebruikelijk – zoals de beschikbare energievoorraad en een econometer. Zoals gezegd is de productieversie van de Fluence Z.E met 13 centimeter verlengd tot 4.75 meter om achterin ruimte te bieden aan de accu’s en tegelijkertijd bruikbare bagageruimte te bieden ter grootte van een Clio. Het batterijpakket wordt verticaal geplaatst om snelle vervanging mogelijk te maken volgens het zogenaamde quickdrop-principe. Renault is van mening dat elektrisch rijden toegankelijker is wanneer een tankstop gemakkelijk wordt gemaakt. Concreet betekent dit dat de auto niet aan de stekker hoeft (kan wel!), maar er een accuwissel wordt uitgevoerd. Dit kost slechts drie minuten en daar kan geen (snel)laadsysteem tegenop. Dat verklaart ook deels de prijsopbouw van Renault’s elektrische modellen; naast de basisprijs voor de auto betaal je een extra leasebedrag voor de accu’s, daarover later meer.

Fluence: verrassend en vertrouwd

In de korte testrit met de Fluence was een quickdrop pitstop niet noodzakelijk maar leerden we de auto wel op andere fronten kennen. Zo voelt en rijdt de Fluence heel vertrouwd, als een echte comfortabele Renault. De eerste indruk is meteen goed omdat de stuur-/zitpositie veel natuurlijker is dan in de eerder gereden Nissan LEAF. De Fluence vraagt geen enkele gewenning. Dankzij de stille werking van de elektromotor – enig gezoem is nauwelijks hoorbaar – ervaar je elektrisch rijden in deze ‘alledaags’ bedoelde auto’s extra geriefelijk. Gas geven, remmen en sturen in alle rust, meer is het niet. Zelf schakelen is er zoals we vaker zien niet bij, de Fluence maakt gebruik van een traploze transmissie en hoeft de selectiehendel alleen in D(rive) te worden gezet. Wat inmiddels vaker is benoemd maar telkens weer indruk maakt is de kracht van een elektromotor. Hoewel deze een bijna-modale 95 pk levert – ter vergelijk; de LEAF heeft er 109 – staat er vanaf de start 226 Nm paraat. En die trekkracht laat de Fluence fel reageren; tijdens een aantal gesimuleerde tussensprints zoemde de Fransoos er stilletjes als een haas van door (tot maximaal 135 km/u) en geeft te techniek te kennen geen enkele moeite te hebben met de 1543 kg zware auto. Goed bezig!

Kangoo blijft zichzelf

Leuke feiten voor de fun, maar wat minder voor de actieradius. Renault belooft een rijbereik van 160 kilometer bij een gemiddelde rijstijl en haast zich te zeggen dat dit met een beetje meer opletten richting tweehonderd schiet maar bij een continue snelheid van 100 km/u zo’n honderd kilometer rijden mogelijk is. De Kangoo Z.E heeft hetzelfde bereik, maar krijgt minder vermogen uit dezelfde elektromotor toebedeeld. Bij de besteller komt het immers niet primair aan op rijprestaties en dus is er maximaal 60 pk beschikbaar. De topsnelheid is begrensd op 130 km/u. Daarbij is de remwerking van de motor gretiger om extra energie terug te winnen ten behoeve van de voorraad prik. Opnieuw voorkomt de riante trekkracht van meet af aan het gevoel te roepen ondergemotoriseerd onderweg te zijn. Traagheid is ‘m vreemd en dat geeft vertrouwen wanneer er lading aan boord is want er kan net als andere Kangoo’s 3 kuub (max. 650 kg) meeliften. De accu’s zijn voor het blote oog onzichtbaar onder de laadvloer geplaatst en zijn daarmee niet berekend op een snelle accu-swap zoals dat bij de Fluence tot de mogelijkheden behoort.

Prijzen van de Kangoo en Fluence Z.E zijn inmiddels bekend. Renault rekent voor de Kangoo 20.000 euro exclusief BTW, en exclusief de lease van de accu’s. Bij een jaarkilometrage van 15.000 kilometer komt daar dan nog 72 euro exclusief BTW bij. De Fluence staat voor minimaal 26.180 euro inclusief BTW geprijsd en heeft een accu-leaseprijs van 79 euro inclusief BTW wanneer je er jaarlijks 10.000 kilometers mee rijdt.

More to come, aftellen!

Met twee andere Z.E-modellen – de compacte Zoe en stadsvierwieler Twizy waarvan ook een 45 km/u variant beschikbaar wordt - hebben we nog niet ‘dynamisch’ kunnen kennismaken. Dat hoeft echter niet lang te duren. Om te beginnen steelt Renault de show op de AutoRAI met de vier productiemodellen en wordt in juni een tweede roadshow gestart waarbij de pers en de snelle beslissers die reeds hun interesse hebben getoond kunnen rijden met alle modellen. De Twizy en Zoe komen volgend jaar in Nederland op de markt. Hoewel dat nog een jaar duurt is Nederland wel één van de eerste landen waar alle Z.E-modellen van Renault worden uitgerold. Aftellen maar!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Gezien mijn inkomen (weinig) ben ik altijd aangewezen op oudere wagens. Daarom heb ik altijd auto,s vermeden met (te-)veel electronica want wat er niet inzit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Kocht ik een kangoo dci 80 met 55000 km bouwjaar 2003,ik erg blij de prijs was goed,maar helaas na 10000 km een tikkend geluid onder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Sinds 2 maanden rij ik met deze wagen. Reeds 8000 km gereden. Gemiddeld verbruik 1 op 17 dus redelijk gezien formaat van deze wagen (max;uitvoering).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
heb een 1.9d kangoo bestelwagen, Heel erg veel ruimte! Motorische is mijn kangoo 100% inorde, MAAR... electronisch is hij echt waardeloos, alles wat electrisch wordt aangedreven.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
model 2004 dci70 na binnen de garantie periode de kabelboom verbouwd te hebben gekregen, net buiten de garantie een nieuwe pomp voor de stuurbekrachtiging nodig gehad.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
super goede mooie wagen.. Lees volledige review.
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Tijdens de garantieperiode diverse malen problemen met dealer doorgesproken over rauw lopende motor en bij koude motor stond de toerenteller stationair maar te verspringen. Ook.. Lees volledige review.
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Auto reed goed, alleen waren naar 3 jaar (60.000 km) de verstuivers aan vervanging toe Dit blijkt veroorzaakt te worden door het motormanagementsysteem, daar zit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
heerlijke auto om in te rijden, ruime zit en fijne stoelen. laadruim is ook mooi formaat. alleen....., veel onderhoud, en een blijvend probleem met de motor. staat vaak,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
super auto lekker ruim en goed koop nog nooit iets aan gehad allen de verkopers van automobielbedrijf verdonk was slecht maar auto is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Gebruikte Grand Volume aangeschaft omdat dit model een grote binnenruimte combineert met personenauto-uiterlijk. Inmiddels is er ook een alternatief: de Fiat Doblo Maxi. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Voor: Uitermate ruime gezinsauto. (3 kinderen) En voldoende ruimte over om spullen mee te nemen. Tegen: Canvas schuifdak kapot, alleen te repareren door het gehele dak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Vandaag een opvolger voor onze Kangoo Pampa uit 2001 uitgezocht. De Pampa is ons goed bevallen, goede zit en heeft ons nooit in de steek.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Fijne auto, was in 1998 een van de 1e MPV-achtige geschikt voor de langere bestuurder in de betaalbare klasse (veel ruimte voor weinig geld). Ervaring.. Lees volledige review.
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
heel veel erg dure terugkerende reparaties. nooit maar dan ook nooit meer een renault... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
In janurie 2006 m'n oude kangoo 1.9 d uit 1998 ingeruild voor een nieuwe kangoo 1.6 16v expression luxe. De auto is een stuk verbeterd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Tweedehands gekocht in aug 2005.5000 kilometers gereden sindsdien, jan 06. Teller staat nu op 18500 kilometer. Erg prettige auto. Voldoet volledig aan onze verwachtingen. Zelfs.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Renault Kangoo Alize 16.16 goede auto,redelijke prijs. Niet mooi wel praktisch, vooral met drie kleine kinderen (2-5-7),allen nog in een stoeltje cq. verhoger. Prima rij gedrag,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
de auto bevalt op zich prima,maar erhebben zich wel een paar probleempjes voorgedaan. Het lampje van de airbag lichtte af en toe op, na 4.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Geweldige ruime en zuinige auto! Met 3 kinderen (3,5 en 7 jaar) met een grote gezinstent op kampeervakantie gaan naar oostenrijk en GEEN aanhanger e.d.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Met name de verklikker van de knipperlicht knippert continu En op de autobaan sloeg de wind onder het dak met gevolg dat de schuifdak defect raakte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Momenteel ben ik de auto nog aan roderen, (700km) AF en toe durf ik op de autostrade wel eens op de gas te drukken, autotje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
prima no nonsens auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
is een fijne auto alleen jammer dat er weinig vermogen is voor een 1.9 diesel heb hem nu 2.5 jaar en heb hem gekocht met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Over het algemeen een hele fijne auto. Aangezien het pas mijn tweede auto is, kan ik slechts vergelijken met een Express uit '94. Qua comfort.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Heel fijne auto erg zuinig en rijd comfortabel . ziet er leuk uit ik ben erg tevreden over de auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Veel heel veel duur onderhoud..... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Buitengewoon fijne auto. De fijnste die we tot nu toe hebben gehad. Rijdt lekker, zit prima, mooi overzicht en alles kan mee in de enorme.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
De beste auto die ik ooit gehad heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Elektrische aftrap bij Renault - eerste kennismaking met Kangoo en Fluence Z.E
Theo Veel problemen in het eerse jaar wel alles garantie. pittege motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5