Nadat Toyota eerst drie ruimtemodellen in het modelgamma kon aanbieden en later voor de gulden middenweg heeft gekozen, is het nu tijd voor compacte uitbreiding. Daarmee spelen de Japanners in op de trend van ‘kleiner rijden’. Zowel het A(ygo) - als B-segment wordt steeds populairder. Met de nieuwe Yaris die later dit jaar komt, de stoerdere Urban Cruiser en nu de Verso-S is er voor elk wat wils. De Verso-S onderscheidt zich van de andere twee door zijn ruimtelijke opzet. Het is een auto die net als de nieuwe Kia Venga, Hyundai ix20. Honda Jazz en Nissan Note in een koets van nog geen vier meter lengte zo veel mogelijk ruimte wil bieden. Daarom gaat de Verso-S – net als zijn concurrenten – de hoogte in en kunnen we ‘m bestempelen als een compacte MPV.
Fris en modern
Zoals we mogen verwachten anno 2011 moet een compacte MPV niet alleen een ruim interieur hebben (waarover later meer) maar er ook een beetje leuk uit zien. Dat is heel goed gelukt; we zien een vriendelijke neusje met schuin geplaatste, spitse koplampen, een stripje chroom in de grille en een iets bollende voorbumper om het geheel nog iets guitiger te maken. Let ook even op de enkele ruitenwisser – want waarom zou je er twee monteren als de ruit met eentje ook goed schoon wordt?! Waarvan akte. Voor de achteruit heeft men zich er te makkelijk van af gemaakt; het bereik van het wisserblad is te klein om schoon zicht in de binnenspiegel te krijgen. De flanken hebben een dubbel lijnprofiel en worden onderin gesierd door chroom. Deze afwerking keert niet terug op de achterklep; daar hebben de ontwerpers hun creativiteit bewaard voor de puntige lichtunits en optische uitsparingen voor het mist- en achteruitrijlicht. De Verso-S is zodoende niet alleen een nette, maar ook frisse nieuwe verschijning in het gamma waar net als bij de iQ design hoog op het prioriteitenlijstje heeft gestaan.
Die strategie zien we gelukkig ook terug in de Verso-S, aangezien de inzittenden ook graag het gevoel willen hebben in een moderne, nieuwe auto te vertoeven. En dus zien we een compleet nieuw dashboard dat is opgetrokken uit verschillende materialen met elk hun eigen structuur. Naast (sierlijke) reepjes aluminiumlook in de middenconsole en rond de ventilatieroosters is voor het deel rond het klokkencluster carbon look weggelegd. Daaromheen gebruikt Toyota een fijner motiefje dat we ook deels terug zien in de deurpanelen (vanaf het tweede uitrustingsniveau). De rest van de deur is voornamelijk met kunststof van de onderste plank dichtgetimmerd, das dan weer jammer. Datzelfde geldt ook voor de handgreep en dat grijpt niet lekker (lees: goedkoop en krasgevoelig) beet. Het stuur is op zijn beurt weer met leder bekleed en grijpt juist bijzonder stevig vast. Wel zo handig, er moet immers vooral gereden worden. Er is dan plaats voor maximaal vijf personen, waarbij sowieso twee volwassen, zonder problemen achter de bestuurder en bijrijder plaats kunnen nemen. De ruimte die de Verso-S hier biedt doet niet onder voor menig vijfdeurs uit grotere C-segment, ook zijn de stoelen van volwassen formaat. Omdat de Japanner verder de hoogte in gaat is er aan hoofdruimte al helemaal geen gebrek - ook wanneer het panoramadak is gemonteerd. De bagageruimte verschaft 429 liter leegte. Door de uitneembare bodem te verwijderen is de laadruimte helemaal achterin nog dieper. Moet er nog meer mee en blijft de achterbank vrij, dan kan deze (in delen) worden neergeklapt. Er is dan 1388 liter beschikbaar. De constatering dat de verschuifbare achterbank (die de Yaris bijvoorbeeld wel heeft) niet op de Verso-S aanwezig is blijkt een afweging. Toyota vond het belangrijker de bank gemakkelijk te laten neerklappen en plaatste zodoende een hendel in de bagageruimte die de rugleuning doet omklappen en tegelijkertijd de achterbankzitting een stukje naar voren schuift. Het is niet anders.
Een-punt-drie met groene genen
Net als de huidige (en toekomstige) Yaris en de Urban Cruiser is de Verso-S onder de motorkap voorzien van de 99 pk sterke 1.3 viercilinder motor. Het is een motor die is gebouwd volgens de Optimal Drive filosofie van het merk en daarom ook met start/stop-techniek is uitgerust. Zelfs als de variant met CVT-automaat betreft, helemaal makkelijk! Wij hebben kunnen rijden met de handgeschakelde variant, uitgerust met zes verzetten. De 1.3 liter blijkt sterk genoeg voor de Verso-S. Door zijn energieke karakter zit de gang er voor het gevoel nog iets sterker in dan in werkelijkheid het geval is. De feiten schotelen in ieder geval brave prestaties voor, met een 0-100 tijd van 13.3 sec. en een top die op 170 ligt. In verbruikscijfers is de 1.3 uitermate bescheiden; de Verso-S scoort in de handgeschakelde uitvoering 5.4l/100km en komt daarmee in aanmerking voor een B-label en 20% bijtelling. Opmerkelijk is dat de CVT-automaat – die wat kilootjes is afgevallen en verfijnder presteert – de Verso–S bijna een halve liter zuiniger maakt en als enige een A-label in de wacht sleept. Tijdens de testdag bleek echter geen van deze waarden werkelijk te benaderen; de boordcomputer kwam uit op zeven liter, al moeten we erbij zeggen dat de auto’s krap 500 kilometer op de teller hadden staan en er veel snelwegtempo is gereden. Die 'nieuwigheid' zou ook deels kunnen verklaren dat de zesbak zich zo nu en dan nog een beetje stug opstelde. In de Yaris en Urban Cruiser verliepen verzetswisselingen soepeler.
Soepel is ook het juiste woord om rijgedrag van de Verso-S te omschrijven. Meer nog dan de Kia Venga en helemaal de Honda Jazz reageert de Toyota soepel op welvingen in het wegdek. Ook oneffenheden worden niet zonder meer straf doorgegeven. De Verso-S voelt daardoor comfortabeler onderweg aan dan zijn tegenstrevers, zonder er een deinend geheel van te maken. Het maakt ‘m wel iets meer onderstuurd; de voorwielen schuiven in een snelle, strakke bocht langzaam naar buiten. Zonder gekerm, dat wel. Bij de meeste ritten zul je daar echter geen last van hebben, tenzij je altijd haast hebt.
Veiligheid voor alles
Aantrekkingskracht voor de Verso-S zoekt Toyota niet alleen in ruimte, maar ook in uitrusting. De importeur betitelt hun nieuwe spruit als ‘misschien wel de meest Hollandse Toyota ooit’ en dus moet de Verso-S voor z’n geld ook goed in z’n spullen zitten. De instapper kost 15.990 euro en is voorzien van het volledige veiligheidspakket met ABS, ESP en zeven airbags. Stoelen stuur zijn in hoogte verstelbaar; vreemd genoeg mag het rad alleen op de duurdere uitvoeringen in diepte bewegen. Airco is leverbaar tegen een meerprijs van 1000 euro. De Aspiration staat voor 18.395 euro in de boeken en krijgt meteen climate control mee, evenals het nieuwe Toyota’s Touch multimediasysteem (met optionele navigatiemogelijkheid) incl. Bluetooth en iPod-aansluiting. Het luxe-niveau wordt verder verhoogd met mistlampen voor, het lederen stuur én een handige parkeerhulpcamera achter. Wie voor de CVT-automaat opteert dient 1000 euro extra te investeren. Vijftien inch lichtmetaal is optioneel verkrijgbaar en in een maat groter standaard op de Dynamic-uitvoering. In die uitvoering ontbreekt het ook niet aan privacy glass, elektrische ramen achter en sleutelloze toegang.
Conclusie
Toyota’s nieuwste model verrijkt het aanbod in het steeds populair wordende compacte segment met een frisse, moderne verschijning. De Verso-S belooft veel ruimte en biedt dat inderdaad zonder meer, ook voor volwassenen. Met een 1.3 komt de Japanner in principe niets te kort en zijn nette prestaties mogelijk, al vereist de zesbak wel een ferme hand. Zijn vanafprijs legt het vuur aan de schenen van zijn Koreaanse tegenstrevers en is daarvoor – op airco na - compleet uitgerust.
Schrijf een review