We gaan hier niet alle vier de genoemde modellen uitgebreid bespreken, de test draait immers om de nieuwe BMW 5-serie Touring. Wel is het goed om in het achterhoofd te houden dat de Volvo V70 in zijn huidige gedaante al weer een aantal jaartjes te koop is en datzelfde geldt voor de Audi A6 Avant. Die laatste heeft echter zicht op een opvolger. De E-klasse Estate en deze 5-serie Touring zijn ongeveer van vergelijkbaar niveau, dat begrijpelijk op diverse fronten hoger ligt (ze zijn immers nieuwer) dan het niveau van de inmiddels wat gedateerde Audi en Volvo.
Tijdloze combi
BMW reserveerde voor ons een wel heel bijzondere 525d Touring. De combi waarvan het prijskaartje in standaarduitvoering net geen 60 mille vermeldt, overstijgt in deze uitvoering de euroton. Liefst 101.195 euro vraagt BMW ervoor. Die flinke prijsstijging komt grotendeels op conto van het High Executive-pakket (8.649 euro), het M Sportpakket (5.228 euro), het glazen panoramadak (2.031 euro) en de automatische sporttransmissie (3.016 euro) met Active Steering (2.154 euro). Het moet gezegd, onze Touring is een bijzondere verschijning, een eyecather van jewelste met zijn agressieve neus met grote luchtinlaten, angel eyes als led-dagrijverlichting en grote 19-inch lichtmetalen wielen (1.969 euro). Overigens ook zonder al deze tierelantijnen, in standaarduitvoering (moeilijk te zien op deze foto’s, maar geloof ons maar), heeft BMW met de 5-serie Touring opnieuw een tijdloze combi getekend.
Twee delen
Aan de achterzijde springen de forse lichtunits direct in het oog, die zo op het eerste gezicht rechtstreeks zijn overgenomen van de sedanuitvoering. Erg handig is de in twee delen te openen achterklep; de achterruit kan namelijk afzonderlijk van de klep worden geopend. Vooral bij het inladen van kleinere zaken erg handig. De rolhoes ter afdekking van de bagageruimte beweegt automatisch omhoog zodra de klep of de ruit wordt geopend. Een pakezel zoals de Mercedes E-klasse is de Touring niet, maar hij slokt toch behoorlijk wat bagage, 560 liter om precies te zijn. Met de rugleuning van de achterbank neergeklapt, bedraagt de inhoud een keurige 1.670 liter. Om even op de achterbank terug te komen, volwassenen worden niet al te vrolijk van het zitgedeelte. De bank is te laag gepositioneerd en biedt nauwelijks ondersteuning aan de bovenbenen. Bovendien wordt het zicht op de weg door beide uit de kluiten gewassen zetels voorin danig belemmerd. Een opmerkelijke keuze, zo’n lage positionering, want aan hoofdruimte geen gebrek, zelfs niet met het optionele glazen panoramadak.
Night Vision
Wat dat betreft zijn bestuurder en bijrijder flink bevoordeeld. Sterker nog, we kunnen ons geen betere werkplek wensen. De stoel is in alle richtingen te verstellen, net als het heerlijk dikke, multifunctionele sportstuur. Eenmaal de achttraps transmissie in Drive gezet, heb je ook hier geen omkijken meer naar. Manueel ingrijpen via flippers achter het stuur is mogelijk, maar absoluut niet nodig. De automaat schakelt schokloos, razendsnel én op het juiste moment. Verder heeft de bestuurder zicht op een doelmatig ingericht instrumentarium (zonder fratsen) met daarnaast een levensgroot display voor navigatie en infotainment. Op het scherm wordt desgewenst het beeld van de infraroodcamera geprojecteerd. Dit zogeheten Night Vision-systeem heeft een meerprijs van 2.461 euro. We kunnen ons niet voorstellen dat je het ooit echt zult gebruiken, temeer dat het beeld niet recht in het zichtveld van de bestuurder wordt geprojecteerd. Audi doet dat bijvoorbeeld wel in de A8.
Vrijwel geluidloos
Anders dan het typeplaatje op onze Touring doet vermoeden (525d), hangt BMW een 3,0-liter zes-in-lijn in de neus. De motor levert 204 pk en 450 Nm aan koppel vanaf slechts 1.750 tr/min. Een fluisterstil aggregaat. Daar kan menig zescilinder diesel van de concurrentie een puntje aan zuigen. Zelfs de koude start verloopt vrijwel geluidloos. De motor blinkt uit in souplesse en brengt de 1.745 kilogram wegende Touring moeiteloos op snelheid. In 7,3 seconden wijst de snelheidsmeter 100 km/h aan en bij 230 km/h raakt ie buiten adem. Qua vermogen laat deze 525d dus helemaal niets te wensen over.
Ook de rijeigenschappen staan op een zeer hoog niveau. Dynamic Damper Control (meerprijs 1.083 euro) maakt het mogelijk verschillende modi te selecteren voor de onderstelafstemming. Behalve de schokdempers, wordt met een druk op de knop ook de set-up van de besturing, het schakelgedrag en de gaspedaalreacties beïnvloed: van relatief comfortabel (het blijft een BMW) tot supersportief. Die laatste modus zul je niet gauw activeren in de 525d, die in de regel toch vooral als kilometervreter zal worden versleten.
Bij een kilometervreter verwacht je ook een passend (lees: gunstig) verbruik. Ook daar stelt de Touring niet teleur. BMW claimt een gemiddeld brandstofverbruik van 6,2 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 162 g/km en de 525d Touring een groen C-label bezorgt. Je zult begrijpen dat het testverbruik iets hoger ligt, wij hebben immers onze kilometers gemaakt op de openbare weg en niet in een afgesloten laboratorium. Maar met een gemiddeld testverbruik van 1 op 12,7 (7,9 l/100 km) kunnen wij prima leven. Sowieso kunnen wij ons wel een leven voorstellen met deze 525d Touring. Op dit moment kan alleen de Mercedes E-klasse tippen aan het niveau van deze ‘Bimmer’. Toch is en blijft het voortdurend stuivertje wisselen in deze klasse. Er is immers ook nog een nieuwe Audi A6 in de maak. Wij zouden het wel weten…
Schrijf een review