De Volkswagen Touran fungeert sinds 2003 de rol van familie, verhuis- en als Caddy ook als bestelauto. De Duitsers gaven de hoekige MPV in 2006 een opfrisser. Nu Volkswagen enthousiast alle modellen aan het vernieuwen is met facelifts of complete vervanging is de Touran opnieuw aan de beurt. Zonder het model in basis aan te passen is de ruimtelijke Duitser wederom bijgeschaafd. Het resultaat is ingrijpender dan voorheen, waarbij vooral de achterzijde door de opnieuw gevormde en sierlijk ingerichte achterlichten een geheel andere indruk maakt. Of de Touran er met rechthoekige units beter van is geworden is de vraag, feit is wel dat de nieuwe uitstraling modern is en in lijn met de andere modellen. Dat de portiergrepen en stootstrips in de gereden Trendline-uitvoering niet zijn meegespoten in carrosseriekleur geeft de Touran minder glans dan-ie verwacht, al contrasteert het wel aardig met zilvergrijze lak. Zeker als je er 16 inch lichtmetaal 'Sedona' onder schroeft, want normaliter staat de instapper op stalen velgen met bescheiden wieldoppen.
Afwerkingsniveau kan beter
In de Touran zelf vernieuwde Volkswagen het dashboard met het nieuwste instrumentarium en airco-paneel. Ook het stuurwiel is vervangen door het steviger gevormde exemplaar dat tegenwoordig in de andere modellen te vinden is. Door het klein leder pakket a 210 euro zijn pookhoes, handremgreep en stuur met leder bekleed. Twee dingen zijn de Duitsers echter vergeten; het display van het opgewaardeerde audiosysteem met radio/cd-speler bijvoorbeeld kleurt in de avond nog felblauw terwijl de rest juist wit of rood oplicht. Ook zijn we nog niet verknocht aan het materiaalgebruik in de Touran. Het lijkt er nog steeds op of de gezinsauto niet het afwerkingsniveau en de fraaie materialen van de Golf en Passat verdiend heeft maar zich op het niveau van de nieuwe Polo – dus net eronder begeeft. Daarvoor is het gebruikte kunststof van de dashboardoverkapping, klepjes en middentunnel niet fraai genoeg. Jammer dat de heren in Wolfsburg dat waarschijnlijk niet hebben ingezien, want de Touran moet toch de rol van de Duits Degelijke MPV in het segment vervullen. Ruimte biedt de Touran in overvloed. Zowel voor- en achterin als de bagageruimte zijn prima berekend op volwassen inzittenden en hun bagage.
Ruim en flexibel
Volkswagen kiest er uit praktisch oogpunt voor geen achterbank maar drie losse stoelen te plaatsen. Zo heeft ieder z’n eigen plek, en wanneer er niemand op plaats hoeft te nemen laten de zitplaatsen zich met een trekkoord neerklappen, opklappen of verwijderen. Zodoende biedt de bagageruimte dan maximaal 1989 liter. Optioneel is de Touran te voorzien van twee extra zitplaatsen en om te toveren tot zevenzitter. De duurdere Comfortline en Highline uitvoeringen zijn tenslotte nog uitgerust met vliegtuigtafeltjes en opbergzakken achter de voorstoelen. Ook laat de passagiersstoel zich dan omklappen ten behoeve van lange bagage en bevinden zich schuifladen onder de voorstoelen. Toch zijn bakjes en vakjes zijn in elke Touran al volop aanwezig; zowel de deurvakken, middenarmsteun, dashboardkastjes en opbergbakjes in de dakhemel laten genoeg mogelijkheden over voor het verstoppen van klein grut.
1.2 TSI kan de Touran aan…
Waar de Touran tijdens zijn eerste facelift kon rekenen op een 1.4 TSI turbomotor, zet Volkswagen nog een stap door de 1.2 TSI ook ter beschikking te stellen. Het is de vervanger van de ongeblazen 1.6 liter benzinemotor die eerder aan de basis stond. Ook al biedt de een-punt-twee niet meer vermogen dan zijn voorganger, de trekkracht en zijn vraag naar brandstof zijn veel beter voor elkaar. Zo biedt de 1.2 TSI al vanaf 1500 toeren 175 Nm en dat is goed te merken. De krachtbron heeft nauwelijks een turbogat en voelt aan als een motor met grotere cilinderinhoud. Het soepele motorkarakter maakt het mogelijk vroeg op te schakelen, waardoor motorgeluiden nauwelijks naar de voorgrond treden. Op hogere snelheden tot en iets voorbij het landelijk maximum stelt de 1.2 TSI niet teleur in zijn daadkracht. Een sprinter is het niet, maar met behulp van de zesbak is het vijfde verzet voldoende om zonder getoeter en gesein in te halen of te versnellen. Het motortje heeft duidelijk minder moeite de Touran op snelheid te brengen en te houden dan in de Skoda Yeti die ook met dit staaltje downsizing leverbaar is.
…maar niet ultrazuinig
De 1.2 TSI heeft namelijk BlueMotion Technologies achter zijn naam staan en kan daarom rekenen op dit soort brandstofbesparende trucjes. Daardoor is de Touran 1.2 TSI met een normverbruik van 5.9l/100km zuinig genoeg om in aanmerking te komen voor 20% bijtelling – een unieke status in dit segment en leuk voor de zakelijk rijder. De particuliere koper moet rekening houden dat de fabrieksopgave van het verbruik lastig te evenaren is. Met hogere temperaturen en iets meer snelwegkilometers moet de Touran nog wel iets beter kunnen scoren dan de 1 op 12.5 die wij realiseerden. De zeer lage temperatuur tijdens de testperiode weerhield het standaard start/stop-systeem er niet van regelmatig in werking te treden en werkte feilloos.
Dat Volkswagen naast de motortechniek ook aan het onderstel heeft gesleuteld is eveneens te constateren. Nog altijd stuurt de Touran veilig en vertrouwwekkend, allerminst aanzettend tot dynamisch rijden. Een goedmoedig rijdende MPV die eigenlijk niets verkeerds doet in zijn rol als gezinsauto. De demping – tegen meerprijs variabel instelbaar – is daarbij nu een tikkeltje minder stug, zonder afbreuk te doen aan de Duitse stevigheid. Wel zo prettig als het wegdek minder strak is.
Uitrusting, prijs en conclusie
Standaard zit elke Touran vrij compleet in z’n spullen, met halfautomatische airco, elektrische ramen rondom, elektrisch bedienbare spiegels, een radio/cd-speler, cruise control, boordcomputer en zes airbags met ESP aan boord. Prettig is ook de standaard in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Voor de hier gereden Trendline komt daar nog dakrails, een bagagerolhoes, een AUX-aansluiting, extra luidsprekers en een middenarmsteun bij. Voor dit totaalplaatje betaal je iets meer dan 26 mille.
Met het vernieuwen van de Touran kan de gezinsauto van Volkswagen nog een paar jaartjes mee. Zijn uitstraling is gemoderniseerd maar door zijn koele, hoekige carrosserie eerder een correctie dan spannende verschijning. Het interieur biedt alle ruimte en flexibiliteit voor maximaal zeven inzittenden en een boel bagage maar oogt en voelt hier en daar minder hoogwaardig dan je zou verwachten van een moderne VW. De 1.2 TSI is ondanks zijn kleine cilinderinhoud sterk genoeg voor de Touran in de dagelijkse omgang. Het soepele motorkarakter maakt het goed mogelijk een zuinige rijstijl aan te nemen, al uit zich dat niet in het beloofde verbruik. De zakelijk rijder zal er niet wakker van liggen, die is maar al te blij een ruime MPV met lagere bijtelling te kunnen rijden.
Schrijf een review